Pagina 1 van 3

Verschil V70 Motoren

Geplaatst: 06.08.2013 - 11:00
door Steven Volvo
Gents,

(tijdens de vacantie-heenreis in en naar duitsland zijn wij over een afgebroken wiel van een aanhanger voor ons heen gereden. De V70 is totalloss. Met ons alles ok, maar wat een ervaring!)

Ik ben op zoek naar een nieuwe V70 door bovengenoemd verhaal. Mijn vorige 2002 / 2.0T vond ik soms wat traag.

Wat zijn jullie meningen als het gaat om een 2.4T vs. een T5? (is er een verschil tussen de 2.5T en een T5?)

Heeft een T5 bijvoorbeeld zwakkere punten dan een 2.4T?

Ik zoek iets uit 2003/4 met ca. 160kkm en rond 200pk en het gaat waarschijnlijk uit duitsland komen.

groet en alvast bedankt,
Steven

Geplaatst: 06.08.2013 - 11:32
door jpwg001
De T5 schijnt het meest robuuste blok te zijn. Ik rijd ik een 2.4T en dat loopt heerlijk. Turbo pakt mooi op en je bent vlot in het verkeer. Rijdt ongeveer 1:10. Is ook goed rustig te rijden en op koppel. Al is dat niet altijd goed, maar je schakelt minder dan bij een turboloze. Voor zover ik goed begrijp wat ik hier lees, is een T5 onrustiger, maar sneller (uiteraard met 50 pk meer).

Mijn motorblok en turbo zijn erg droog na 270.000 km. Dus dat zit wel goed.

Geplaatst: 06.08.2013 - 11:36
door Marc Apeldoorn
Er zijn erg weinig T5's occasions te vinden uit periode 2004-2006 in NL. Mijn vrouw rijdt in een T5 rond.Auto is niet onrustig, maar zit bovenin de toeren wel fors vermogen (geartronic, dus onderin geknepen). 0.0 problemen, heerlijke wagen

Geplaatst: 06.08.2013 - 11:44
door kevinwalter
Hier ook een 2.4T. Loopt inderdaad heerlijk en op de snelweg heb je geen last van het gebrul.

Ook nog lekker veel kracht als je iemand wil inhalen of zo. Dat valt mij echt op met deze auto.

Geplaatst: 06.08.2013 - 11:46
door jpwg001
kevinwalter, werkt jouw aux'ding' echt goed?

Geplaatst: 06.08.2013 - 11:56
door sju_art
De 2.4T is de zwakste van allemaal, ik zou in de toekomst voor een 2.5T (vanaf 2003) of een T5 gaan.

Gescheurde cilinder wanden komen regelmatig voor (en dan bedoel ik een stuk of 6-7 in 1 jaar op verschillende volvo forums) terwijl het niet de meest verkochte is (zeg maar veel ellende op een niet heel veel verkochte motor).

Zowieso vanaf 2003 is er heel veel ellende al opgelost (ETM enzo). Dus mijn advies zou een 2003 of jongere 2.5T/T5 zijn.

Geplaatst: 06.08.2013 - 11:58
door sju_art
2.0T schijnt ook soepel te rijden als z'n 2.4T en 2.5T broers. Maar dan iemand anders vast veel beamen/tegen in gaan.

Geplaatst: 06.08.2013 - 11:58
door kevinwalter
jpwg001 schreef:kevinwalter, werkt jouw aux'ding' echt goed?
Off Topic

Jahoor, je moet alleen het apparaat wat je er op aansluit niet op vol vermogen zetten. Dan gaat hij ruisen. (Het mooie ook is is dat de kabel van dat cassette bandje net tussen het spleetje van het dashboard kasje kan :) )

Geplaatst: 06.08.2013 - 12:00
door lint
Een 2.5T motor is een goede sterke motor, niet superzuinig maar wel erg lekker.

Geplaatst: 06.08.2013 - 12:21
door Willempie5
Ik rij een 2.5T. Ik moet zeggen een geweldige motor welke vooral onderin veel koppel levert. Een maat van mij heeft de T5 welke wel sneller is, maar de 2.5T is naar mijn idee een veel fijnere motor. Meer rust, ik rij nauwelijks boven de 2500 tpm

Na een paar maanden heb ik er als toetje nog een polestar behandeling overheen gegooid. Niet nodig, wel heel leuk......

Gemiddeld verbruik is 1 op 9,5 (veel stad)

Geplaatst: 06.08.2013 - 12:25
door t5power
Als je vanaf MY2005 een T5 neemt (heb ik ook) dan is die onderin beter bij de les dan een oudere T5. Desalniettemin is een 2.5T onderin veel krachtiger, ik denk dat die motor het meest op een krachtige diesel lijkt. De T5 moet even op gang komen.

Geplaatst: 06.08.2013 - 12:52
door Steven Volvo
Bedankt voor de reacties alvast.

Ik ben idd opzoek naar wat meer koppel onderin en net die iets meer power voor een snelle inhaal. De surplus om 250 te halen is niet nodig, waar,ee een t5 misschien net onnodig zou zijn.

Begrijp ik goed dat er:
- idd verschil tussen een 2.4 en 2.5 motor? Vanaf welk jaar is de 2.5 geleverd? Vanaf de face lift?
- een 2.5T geen T5 is?

Groet
Steven

Geplaatst: 06.08.2013 - 12:58
door t5power
2.5T is iig MY2005 (die al vanaf halverwege 2004 beschikbaar is, net als de mijne) en een 2.4T/2.5T impliceert een 5 cylinder met low pressure turbo (dus onderaan goed bij de les). Ik zou proberen een MY2005 te vinden, dan heb je een 2.5T/T5 en die heeft wat minder kinderziektes als <=MY2004.
Ik heb overigens ook voor T5 gekozen omdat die een 6 bak heeft.

Geplaatst: 06.08.2013 - 13:28
door kevinwalter
2.4T en het 2.4 blok zijn toch het zelfde maar dan zonder turbo?

Geplaatst: 06.08.2013 - 14:15
door Discovery
2.5t is geleverd vanaf my03, dus midden 2002. 2.5t is inderdaad anders dan de 2.4t. T5 is in 2 varianten geleverd, 1 met 250 en 1 met 260 pk. 260 pk is geleverd vanaf my05, dus midden 2004. De 260 pk variant heeft een grotere(2401 vs 2319 cm3) cilinderinhoud dan de 250 pk variant. T5 is een ander blok dan de 2.5t.

Geplaatst: 06.08.2013 - 17:32
door Waltersan
Er wordt beweerd dat de 2.4T de minste is, qua kwaliteit. Er gaan allerlei geruchten rond. Maar, na uitgebreid rondvragen heb ik nog niemand gehoord die ZELF de genoemde problemen heeft gehad.
Ik rij zelf met een 2.4T, fijne motor, lekker stil, veel koppel onderin, en verbruik tussen 1 op 8 en 1 op 13.

Geplaatst: 07.08.2013 - 11:36
door ovwest
Ik heb ook nooit eerder gehoord dat die 2.4 T minder is (heb me er overigens ook nooit in verdiept) Mijn vader had de eerste XC70 Ocean Race die er was en die liep super. Later nog een keer iets getuned en toen was het een heus kannon (liep denk ik ongeveer net zo snel als mijn huidige standaard R) Heerlijke motor. Hij zat toen wel in de lease dus meer dan 120 D.K. hebben we nooit gezien... Wellicht dat de problemen later komen?

Geplaatst: 07.08.2013 - 13:50
door Edwin
Dat klinkt heavy! Totall loss is niet niks! Heeft de auto jullie gered??
Blij dat jullie i.i.g. goed er vanaf gekomen zijn!

Ik beb een van de eerst geleverde V70n T5's en bevalt prima.
Van dat turbogat onderin merk ik niets. Ik kan in de bebouwde kom bijvoorbeeld vlot optrekken naar 60km/u zonder boven de 2.000 toeren uit te komen. Het is wel een automaat (geen geartronic).
Nu met het derde(!) gasklephuis erin rijdt ie heel erg "op koppel"/souplesse, wat m.i. aangeeft dat daaraan geen gebrek is.
Bij 120 op snelweg draait ie iets van 2.300 toeren, heel stil en rustig dus.
Dit "oude" T5 blok, de B5234T3, werd ook al in de 850R gebruikt dus de zwakheden waren er het moment van inlepelen bij de V70n al wel uitontwikkeld.
Mijn broer heeft het nieuwe model V70 2.5T met een van de laatste 5 cilinders en naar ik meen 220 pk en ik moet zeggen dat die niet veel soepeler oppakt, maar is ook een beetje lastig vergelijken omdat hij een 6-bak geartronic heeft die dus eerder opschakeld dan mijn 5-bak AT.

Verder rijdt ook zo'n 2.5T heerlijk en is snel genoeg en ben je 90% van het wagenpark te snel af al merk je wel goed dat de T5 nog een ferme duw geeft vanaf 3.500 toeren terwijl de 2.5T dan gewoon door blijft trekken. Iets minder snel dus, maar ach zeg nou zelf en wees verstandig, wanneer heb je dát nou allemaal nodig en gebruik je dat nou écht..... :evil:

Tip: ga rijden, rijden en rijden en koop waar jij je goed bij en in voelt!
Viel spass de komende tijd!

Gr. Edwin

Geplaatst: 07.08.2013 - 15:11
door jpwg001
Edwin schreef:
Tip: ga rijden, rijden en rijden en koop waar jij je goed bij en in voelt!
Viel spass de komende tijd!

Gr. Edwin
+1!

Geplaatst: 08.08.2013 - 10:34
door sju_art
Waltersan schreef:Er wordt beweerd dat de 2.4T de minste is, qua kwaliteit. Er gaan allerlei geruchten rond. Maar, na uitgebreid rondvragen heb ik nog niemand gehoord die ZELF de genoemde problemen heeft gehad.
Ik rij zelf met een 2.4T, fijne motor, lekker stil, veel koppel onderin, en verbruik tussen 1 op 8 en 1 op 13.
Niet om vervelend doen, maar er staan zowieso op dit forum 2 topics over gescheurde cilinder wanden (die van mij en 1 in de projecten) bij de 2.4t. Daarnaast zou ik eens op het 850 forum lezen....

Elke verklaring die gegeven wordt, is dat de 2.4t gewoon te zwakke cilinder wanden heeft. Des al niet te min, gaan er wienig onder de 200.000 km (alle die ik heb gelezen waren 200.000 +).

Dit alleen om de topic starter te overtuigen een 2.5t te nemen, wat de betere motor is (of een 2.0t). En nee, niet alle 2.4t's gaan, maar wel schrikbarend veel.