Nu mijn 850 er na 5 jaar uit gaat, (zie topic http://volvoforum.nl/viewtopic.php?t=57083) overweeg ik 240 te kopen van voor '88 op benzine.
Deze auto koop ik enkel omdat het wat mij betreft een must is dat er ook een Volvo voor de deur staat naast de lease-auto. Hij zal slechts enkele duizenden kilometers per jaar rijden, maar wel veel buiten staan :? Nu wordt er relatief veel aangeboden tot 2000 euro. Naar mijn idee meer dan enkele jaren geleden. Maar ik vraag me af je een redelijk exemplaar kunt kopen in die prijsklasse? Hij hoeft van mij in principe niet helemaal strak te zijn. Dat hij hard is, en motorisch goed, vind ik belangrijker. Een 242, een 244, een 245 vind het allemaal prachtig. Al zal een 245 relatief duurder zijn.
En is een overdrive echt een must? Hoeveel toeren draait een B230 met 4 bak met 120kmh? En de automaat? Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een automaat.
Maar dan zie ik ook 740's. Deze lijken beter bestand tegen de roestduivel en in dezelfde prijsklasse beter, is dat zo? Dan is dit eventueel ook het overwegen waard, maar toch minder nostalgie wat mij betreft...
Al met al nogal wat vraagjes... Ben ik op zoek naar een speld in een hooiberg of is dit realistisch?
Eventueel aanschaf 240 > Gevonden
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30277
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De latere versies uit de 200 serie waren deels verzinkt net zoals de opvolger de 700 serie.
Als je echt een goede auto wilt hebben moet je ook eens kijken voor een 940.
Voor verder informatie:
http://volvolvo.nl/forum.php en http://www.volvo700vereniging.nl/forum
Als je echt een goede auto wilt hebben moet je ook eens kijken voor een 940.
Voor verder informatie:
http://volvolvo.nl/forum.php en http://www.volvo700vereniging.nl/forum
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30277
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De 200 serie is inderdaad de oer Volvo maar uit praktische overwegingen met name het buiten moeten stallen van de auto heb ik een aantal alternatieven genoemd
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
Er zijn heel veel 240's te koop. Daar moeten wel een paar goede tussen
zitten. Ga eens rijden in een 240, 740 en 940. Merk het verschil! Denk dan
ook aan gewicht en verbruik. Succes!
zitten. Ga eens rijden in een 240, 740 en 940. Merk het verschil! Denk dan
ook aan gewicht en verbruik. Succes!
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41378
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
De nieuwste 240 is ongeveer even oud als de oudste 850.
Hou daar rekening mee in je beoordeling.
240 rijden is wel onthaasten. Heerlijk
Hou daar rekening mee in je beoordeling.
240 rijden is wel onthaasten. Heerlijk

Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- MU
- 5th Gear member
- Berichten: 1041
- Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
- Locatie: Zuid-Holland
Wat je hier vraagt:
). Maar dan heb je weer wat te klussen aan de auto ::D
Leidt wat mij betreft direct naar dit antwoord:HSRN850 schreef:Maar ik vraag me af je een redelijk exemplaar kunt kopen in die prijsklasse? Hij hoeft van mij in principe niet helemaal strak te zijn. Dat hij hard is, en motorisch goed, vind ik belangrijker.
Roestbestendiger dan een 940 vind je ze niet, en ook motorisch zeer betrouwbaar als gevolg van 20-30 jaar doorontwikkeling. Voor 2000 euro kun je met wat geluk een uitstekend dealeronderhouden exemplaar met lage km-stand kopen. Dat moet je dan wel particulier doen en accepteren dat er wat deuken in zitten en de spiegel eraf getrapt is (... is mijn ervaringlint schreef:Als je echt een goede auto wilt hebben moet je ook eens kijken voor een 940.
Volvo V90 Cross Country T5 MY2018
Volvo V70 2.5T 2008
Volvo 945 2.3 LPT 1997
Volvo V70 2.5T 2008
Volvo 945 2.3 LPT 1997
- HSRN850
- 4th Gear member
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
- Locatie: Eindhoven
Dank voor jullie reacties.
Ik begrijp de voordelen van een 940 en weet uit ervaring hoe fijn deze auto's zijn. Echter, de opzet van een 240/740 tot '88 is ook het MRB-verhaal. Voor een van deze auto's op benzine betaal ik na 1 januari 120 euro per jaar MRB. Bij een 940 is dat toch een stuk meer...
Daarnaast vind ik het ook wel leuk om van de jaren '90 roffels terug te gaan naar een oer 240. Is het dan absoluut noodzakelijk dat zo'n auto binnen komt te staan..?
Mijn zussen/zwagers en vader rijden nog een S70, een V70 classic, en vanaf deze week een V60. Dus een 240 is qua tijdsvariatie een leuke aanvulling
Ik begrijp de voordelen van een 940 en weet uit ervaring hoe fijn deze auto's zijn. Echter, de opzet van een 240/740 tot '88 is ook het MRB-verhaal. Voor een van deze auto's op benzine betaal ik na 1 januari 120 euro per jaar MRB. Bij een 940 is dat toch een stuk meer...
Daarnaast vind ik het ook wel leuk om van de jaren '90 roffels terug te gaan naar een oer 240. Is het dan absoluut noodzakelijk dat zo'n auto binnen komt te staan..?
Mijn zussen/zwagers en vader rijden nog een S70, een V70 classic, en vanaf deze week een V60. Dus een 240 is qua tijdsvariatie een leuke aanvulling

'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
- HSRN850
- 4th Gear member
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
- Locatie: Eindhoven
En het wordt dus ook niet de daily drive. Er komt een moderne compacte auto bij van m'n werk.
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30277
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Een oudere 240 is toch wat roestgevoeliger met name bij buiten moeten staan, voor zo'n mooie oer Volvo zoek je toch een stalling!
Verder bij de nieuwe mrb regelgeving (overgangsregeling mag je de auto niet gebruiken van dec t/m feb en mag de auto in die periode ook niet op of langs de openbare weg staan.
Verder bij de nieuwe mrb regelgeving (overgangsregeling mag je de auto niet gebruiken van dec t/m feb en mag de auto in die periode ook niet op of langs de openbare weg staan.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- HSRN850
- 4th Gear member
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
- Locatie: Eindhoven
Dat laatste over niet gebruiken van december t/m februari was mij niet bekend. Overigens met pekel was ik ook niet van plan er echt mee de weg op te gaan. Dus drie maanden stilstand in de winter, lijkt me nog niet zo'n probleem.
Een groter probleem is een (betaalbare) stalling in Eindhoven of omgeving. Ik woon midden in de stad.
Deze 740 is erg strak: http://volvoforum.nl/viewtopic.php?t=57812 Maar vind ik dan toch weer iets minder als een 240, en is net boven budget.
Is de automaat in een 740 gelijk aan die in een 240?
Een groter probleem is een (betaalbare) stalling in Eindhoven of omgeving. Ik woon midden in de stad.
Deze 740 is erg strak: http://volvoforum.nl/viewtopic.php?t=57812 Maar vind ik dan toch weer iets minder als een 240, en is net boven budget.
Is de automaat in een 740 gelijk aan die in een 240?
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
- Richo
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
- Locatie: Limburg
afhankelijk van het jaartal zal een 240 een 3 traps automaat hebben en een 740 al eerder een 3 traps met overdrive. je zou ook eens kunnen kijken naar de 760 die zijn wat rustiger (meer luxe paard dan een 740 werkpaard)HSRN850 schreef:Dat laatste over niet gebruiken van december t/m februari was mij niet bekend. Overigens met pekel was ik ook niet van plan er echt mee de weg op te gaan. Dus drie maanden stilstand in de winter, lijkt me nog niet zo'n probleem.
Een groter probleem is een (betaalbare) stalling in Eindhoven of omgeving. Ik woon midden in de stad.
Deze 740 is erg strak: http://volvoforum.nl/viewtopic.php?t=57812 Maar vind ik dan toch weer iets minder als een 240, en is net boven budget.
Is de automaat in een 740 gelijk aan die in een 240?
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Vanaf modeljaar 1984 heeft een 240 automaat standaard drie versnellingen + overdrive. Op sommige markten was men daarmee zelfs al eerder. Hiermee is er dus niet echt een verschil met de 740.
Latere modellen zijn, zoals al eerder opgemerkt, al deels gegalvaniseerd. Dat betekent niet dat een 240 niet kan roesten. Bij stationcars is de achterklep wel berucht en alles rondom de achterwielkuip is om in de gaten te houden. 240's met airco kunnen roesten onder de kachel vanwege condens.
Uit eigen ervaring kan ik je melden dat een latere 240 automaat met B230F (met in totaal dus vier verzetten) een comfortabel apparaat is, met (en dat is natuurlijk persoonlijk) bepaald meer smoel dan een 740/940.
Het is misschien de moeite om zelf een auto te importeren. Met name in Zweden en Noorwegen barst het nog van mooie 240 modellen. Dit zijn vooral sedans die vaak een automaat aan boord hebben. En om eerlijk te zijn: een sedan is comfortabelere (stiller) dan een (eveneens prachtige) stationcar.
De 740/940 is objectief gezien een betere auto. Zit- en veercomfort is wat beter. In een 240 zit je meer op de bok. Vooral als je aan de lange kant bent merk je het verschil. De achterbank van de 740/940 is aanmerkelijk breder. Over de kwaliteit van de hemelbekleding en krakende kunststof delen van een 740 ben ik minder enthousiast.
Door de hogere raamlijn, kleine voorruit en iets rechter doorlopende motorkap vind ik de beleving van een 240 echter veel leuker.
Als je budget niet te groot is en je vooral een leuke en probleemloze auto wilt hebben zou ik je alles met zescilinders, onafhankelijke achterwielophanging, veel elektrische zooi en turbo's afraden.
Latere modellen zijn, zoals al eerder opgemerkt, al deels gegalvaniseerd. Dat betekent niet dat een 240 niet kan roesten. Bij stationcars is de achterklep wel berucht en alles rondom de achterwielkuip is om in de gaten te houden. 240's met airco kunnen roesten onder de kachel vanwege condens.
Uit eigen ervaring kan ik je melden dat een latere 240 automaat met B230F (met in totaal dus vier verzetten) een comfortabel apparaat is, met (en dat is natuurlijk persoonlijk) bepaald meer smoel dan een 740/940.
Het is misschien de moeite om zelf een auto te importeren. Met name in Zweden en Noorwegen barst het nog van mooie 240 modellen. Dit zijn vooral sedans die vaak een automaat aan boord hebben. En om eerlijk te zijn: een sedan is comfortabelere (stiller) dan een (eveneens prachtige) stationcar.
De 740/940 is objectief gezien een betere auto. Zit- en veercomfort is wat beter. In een 240 zit je meer op de bok. Vooral als je aan de lange kant bent merk je het verschil. De achterbank van de 740/940 is aanmerkelijk breder. Over de kwaliteit van de hemelbekleding en krakende kunststof delen van een 740 ben ik minder enthousiast.
Door de hogere raamlijn, kleine voorruit en iets rechter doorlopende motorkap vind ik de beleving van een 240 echter veel leuker.
Als je budget niet te groot is en je vooral een leuke en probleemloze auto wilt hebben zou ik je alles met zescilinders, onafhankelijke achterwielophanging, veel elektrische zooi en turbo's afraden.
- HSRN850
- 4th Gear member
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
- Locatie: Eindhoven
Dank voor je heldere opsomming. Dan kom ik toch echt weer uit, waar het idee maanden geleden mee begon; een 244 of 245 van '84 tot '88 liefst met B230. Een automaat zou mooi zijn, maar zeker geen must.
6 Cylinders, turbo's en exclusief spul is ook niet wat ik zoek. Het gewone karakter van een 4-pitter vind ik al mooi genoeg.
6 Cylinders, turbo's en exclusief spul is ook niet wat ik zoek. Het gewone karakter van een 4-pitter vind ik al mooi genoeg.
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
- Ive1340
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 03.08.2013 - 13:38
- Locatie: Geel
Er zitten idd nog goede 240'ers tussen. Deze kocht ik een paar weken geleden.Stinky schreef:Er zijn heel veel 240's te koop. Daar moeten wel een paar goede tussen
zitten. Ga eens rijden in een 240, 740 en 940. Merk het verschil! Denk dan
ook aan gewicht en verbruik. Succes!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
244 GLE '80
- HSRN850
- 4th Gear member
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
- Locatie: Eindhoven
Had 'm voorbij zien komen inderdaad. Die ziet er wel heel erg goed uit. ]
Zoeken in Zweden heb ik ook al wel eens gedaan. Zijn er nog betere sites voor dan Blocket?
Zoeken in Zweden heb ik ook al wel eens gedaan. Zijn er nog betere sites voor dan Blocket?
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
En die Fransen zijn heel zuinig op hun auto's hoor!