Slaat regelmatig af of wil niet starten

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Piet 385
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05.08.2013 - 17:32
Locatie: Klazienaveen

Hallo, ik heb een 940 gekocht, Automaat. mooie strakke auto met een probleem waar de vorige eigenaar nooit last van heeft gehad ( zegtie ).
Hij slaat zomaar af is dan moeilijk weer te starten ook wil hij af en toe helemaal niet starten op onverklaarbare wijze start hij dan opeens wel.
Met starten bedoel ik aanslaan, bougies en bougie kabels heb ik vervangen en hij heeft net 2 dagen bij de garage gestaan, daar denken ze aan een brandstof probleem maar kunnen het niet met zekerheid zeggen ? het probleem doet zich namelijk ff niet meer voor, kiespijn is over als je bij de tanarts zit dus.
Lampje van de lambdasonde brand maar daar zou hij wel om moeten lopen dacht ik.
Heeft er iemand een idee waar ik het moet zoeken?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29479
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Is het probleem met een koude of warme start?
De auto rijdt verder goed, geen hikken of vermogendverlies?
Rijdt de auto op benzine of LPG?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Benzine filter onder de auto niet dicht?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Piet 385
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05.08.2013 - 17:32
Locatie: Klazienaveen

Bij een koude start kun je niet meteen weg, je zou kunnen denken dat hij te weing of teveel van iets krijgt, lucht of brandstof, het toerental schommelt even, na een minuut is het over, hij rijd op benzine en volgens mij nooit op lpg gelopen.
Wat het vermogen aangaat is het beslist geen snelle jelle, nu verwacht ik zeker geen racewagen maar naar mijn idee zou een 2.3 vlotter moeten zijn, hij reageert ook niet op de kickdown en vermeerderd zeer traag zn snelheid boven de 80 km, of hij is lui.
Ik heb een aantal jaren geleden 4 740s op een rij gehad en nooit problemen gehad dus dit is ook voor mij nieuw.
marc740
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23.07.2013 - 20:38

Lucht massa meter ??!!
Piet 385
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05.08.2013 - 17:32
Locatie: Klazienaveen

Ik zal er naar laten kijken, juist omdat het redelijk simpele motoren zijn moet het toch te vinden zijn, helaas stopt hier mijn wijzheid want ik ben geen monteur :P

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Gebruikersavatar
leidsekade
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 27.10.2006 - 21:43
Locatie: Utrecht

Witte benzinerelais vervangen of doorsolderen
Jerry

Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
Piet 385
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05.08.2013 - 17:32
Locatie: Klazienaveen

Waar zit dat relais?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29479
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

In de zekeringkast achter de asbak.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Henk 760 Hausser
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
Locatie: Epe

Automaat heeft een startbeveiliging in de keuzehendel zitten
Je kunt hem alleen starten in de P of N .Hoe zit het met die schakelaar ?
is die nog wel helemaal fris? en de aansluiting op de stekker ?
kiek doar moar es noar .
( kijk dat maar eens even na )
V6 groeten ûût Epe
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21388
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Henk, dat heeft alleen betrekking op het starten en niet op afslaan van de motor. Startblokkering om in een versnelling te starten in plaats van in P of N.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Als het de keuzeschakelaar zou zijn van de automaat dan zou de startmotor ook niet draaien.


Ik verdenk de brandstof pomp mast sou beginnen met uitlezen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Piet 385
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05.08.2013 - 17:32
Locatie: Klazienaveen

Hij doet het dagen prima maar zoineens slaat hij af, je probeert van alles, idd met de pook rommelen waarna hij het weer doet, of draaien aan het stuur en hij start ineens wel weer, hij heeft nu 2 keer een aantal dagen bij de garage gestaan en een monteur heeft ermee gereden maar dan doet hij het prima, dus ik word er wel beroerd van onderhand
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Je zegt starten, dus startmotor draait wel rond, maar hij wil niet aanslaan?

- brandstof probleem.....veel voorkomend euvel is dan het brandstof relais, zit achter de asbak.
- vonk probleem: de bobine maakt sluiting als hij warm wordt.....of verdeler is vochtig / kap gescheurd en dit openbaart zich ook bij temperaturen verschil?

Volgens mij zit er bij het scherm zo'n soort zwart rechthoekig blokje, en kun je een foutmelding uitlezen.
Hoe? kijk hier even voor een foutmelding, en hoe je die uitleest:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
wie weet komt er wat uit, en weet je direct waar je zoeken moet!!!
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”