Pagina 1 van 1

Slaat regelmatig af of wil niet starten

Geplaatst: 08.08.2013 - 16:53
door Piet 385
Hallo, ik heb een 940 gekocht, Automaat. mooie strakke auto met een probleem waar de vorige eigenaar nooit last van heeft gehad ( zegtie ).
Hij slaat zomaar af is dan moeilijk weer te starten ook wil hij af en toe helemaal niet starten op onverklaarbare wijze start hij dan opeens wel.
Met starten bedoel ik aanslaan, bougies en bougie kabels heb ik vervangen en hij heeft net 2 dagen bij de garage gestaan, daar denken ze aan een brandstof probleem maar kunnen het niet met zekerheid zeggen ? het probleem doet zich namelijk ff niet meer voor, kiespijn is over als je bij de tanarts zit dus.
Lampje van de lambdasonde brand maar daar zou hij wel om moeten lopen dacht ik.
Heeft er iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Geplaatst: 08.08.2013 - 16:58
door lint
Is het probleem met een koude of warme start?
De auto rijdt verder goed, geen hikken of vermogendverlies?
Rijdt de auto op benzine of LPG?

Geplaatst: 08.08.2013 - 17:34
door MarioC70
Benzine filter onder de auto niet dicht?

Geplaatst: 08.08.2013 - 18:10
door Piet 385
Bij een koude start kun je niet meteen weg, je zou kunnen denken dat hij te weing of teveel van iets krijgt, lucht of brandstof, het toerental schommelt even, na een minuut is het over, hij rijd op benzine en volgens mij nooit op lpg gelopen.
Wat het vermogen aangaat is het beslist geen snelle jelle, nu verwacht ik zeker geen racewagen maar naar mijn idee zou een 2.3 vlotter moeten zijn, hij reageert ook niet op de kickdown en vermeerderd zeer traag zn snelheid boven de 80 km, of hij is lui.
Ik heb een aantal jaren geleden 4 740s op een rij gehad en nooit problemen gehad dus dit is ook voor mij nieuw.

Geplaatst: 08.08.2013 - 19:12
door marc740
Lucht massa meter ??!!

Geplaatst: 08.08.2013 - 19:50
door Piet 385
Ik zal er naar laten kijken, juist omdat het redelijk simpele motoren zijn moet het toch te vinden zijn, helaas stopt hier mijn wijzheid want ik ben geen monteur :P

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Geplaatst: 08.08.2013 - 23:04
door leidsekade
Witte benzinerelais vervangen of doorsolderen

Geplaatst: 08.08.2013 - 23:42
door Piet 385
Waar zit dat relais?

Geplaatst: 08.08.2013 - 23:43
door lint
In de zekeringkast achter de asbak.

Geplaatst: 01.09.2013 - 19:26
door Henk 760 Hausser
Automaat heeft een startbeveiliging in de keuzehendel zitten
Je kunt hem alleen starten in de P of N .Hoe zit het met die schakelaar ?
is die nog wel helemaal fris? en de aansluiting op de stekker ?
kiek doar moar es noar .
( kijk dat maar eens even na )
V6 groeten ûût Epe

Geplaatst: 01.09.2013 - 19:52
door Msuidgeest
Henk, dat heeft alleen betrekking op het starten en niet op afslaan van de motor. Startblokkering om in een versnelling te starten in plaats van in P of N.

Geplaatst: 01.09.2013 - 21:23
door arjan_de_jong
Als het de keuzeschakelaar zou zijn van de automaat dan zou de startmotor ook niet draaien.


Ik verdenk de brandstof pomp mast sou beginnen met uitlezen.

Geplaatst: 02.09.2013 - 00:13
door Piet 385
Hij doet het dagen prima maar zoineens slaat hij af, je probeert van alles, idd met de pook rommelen waarna hij het weer doet, of draaien aan het stuur en hij start ineens wel weer, hij heeft nu 2 keer een aantal dagen bij de garage gestaan en een monteur heeft ermee gereden maar dan doet hij het prima, dus ik word er wel beroerd van onderhand

Geplaatst: 02.09.2013 - 11:42
door wim de jong
Je zegt starten, dus startmotor draait wel rond, maar hij wil niet aanslaan?

- brandstof probleem.....veel voorkomend euvel is dan het brandstof relais, zit achter de asbak.
- vonk probleem: de bobine maakt sluiting als hij warm wordt.....of verdeler is vochtig / kap gescheurd en dit openbaart zich ook bij temperaturen verschil?

Volgens mij zit er bij het scherm zo'n soort zwart rechthoekig blokje, en kun je een foutmelding uitlezen.
Hoe? kijk hier even voor een foutmelding, en hoe je die uitleest:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
wie weet komt er wat uit, en weet je direct waar je zoeken moet!!!