Even een vraagje hoe het zit met de van van de d5 uit 2001
Onderweg naar toscane 3 x de melding motor heet gehad.
De naald stond dan net niet in het rode gebied.
Normaal staat de wijzer net voor het midden.
Iets het gas los en dan zakte hij wel weer langzaam, maar eigenlijk vind ik dit niet kunnen voor een motor met 163 pk en een caravan erachter van 1350 kg.
Zitten er meerdere standen op de koelvan?
Als ik andere (nieuwere types) hoor hier op de camping die blazen echt je hoort de motor bijna niet meer.
Dat doet de onze niet, met de motorkap open dan hoor je hem wel en dan zie je hem ook wel draaien.
Conclusie? Nieuwe radiateur erin ? Software ? Iets anders?
Oja motor wel rond de 3000 t/m gehouden.
Gr vanuit een zonnig toscane
Motor heet
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29660
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Bij belasting loopt de temperatuur op, kan de koelfan zijn die niet naar de snellere stand gaat , verstopping van de radiateur of niet optimale waterpomp.
In Nederland zonder caravan heb je geen problemen?
In Nederland zonder caravan heb je geen problemen?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 03.03.2007 - 21:03
vorig jaar bij Valance dezelfde waarschuwing gehad. Bleek na onderzoek door de ANWB de fan zelf te zijn; deze draaide alleen op de langzame stand waardoor de motortemperatuur te hoog opliep. Uiteindelijk heb ik in Nederland de fan laten vervangen door een gebruikt exemplaar. Dit jaar zonder koelproblemen weer in Zuid Frankrijk gereden. Het viel mij daar idd ook op dat met name bij de Franse merken na de start meteen de fan begint te loeien. Bij mijn v70 is dit duidelijk niet / minder.
Mogelijk kun je een beroep doen op de expertise van de ANWB? In Frankrijk reden er een paar rond, wellicht ook in Italië?
Veel succes en ondanks het ongemak een fijne vakantie
Mogelijk kun je een beroep doen op de expertise van de ANWB? In Frankrijk reden er een paar rond, wellicht ook in Italië?
Veel succes en ondanks het ongemak een fijne vakantie
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Een 163 PK met 1350 kg aan het haakje moet in staat zijn om met 130 km/h bultje op over de Alpen te vliegen. Maar: langdurige zware belasting, mogelijk in combinatie met te weinig toeren kan er voor zorgen dat de temperatuur op begint te lopen. Twee weken terug was het in die regionen bloedheet en ik heb geen idee of dat nog zo is maar die temperaturen in combinatie met de belasting zorgen zeker voor een stijging van de koelwatertemperatuur. De fan zal dan bij moeten springen en als hij dat niet doet.....dan moet je de koeling uit de rijwind halen. Zitten alle stekkertjes wel goed? Kijk daar even naar, anders even bij een Italiaanse Volvodokter aan de bel.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 05.08.2012 - 16:37
Was inderdaad 2 weken geleden buiten temperatuur was heel hoog ook in Oostenrijk.
Inderdaad maar ff checken of hij de tweede versnelling pakt van de van.
In Nederland niks geen problemen komt snel op temperatuur en naald staat dan net een haartje voor het midden.
Dat even na laten kijken en anders een andere radiateur erin, gr Herbert
Inderdaad maar ff checken of hij de tweede versnelling pakt van de van.
In Nederland niks geen problemen komt snel op temperatuur en naald staat dan net een haartje voor het midden.
Dat even na laten kijken en anders een andere radiateur erin, gr Herbert
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ja, mijn auto heeft dit ook gehad. (Voor dat ik hem had)
Hier is de hele ventilator vervangen door een nieuw exemplaar. Inclusief een aantal sensoren.
(Heeft zover ik kan zien in de onderhoudshistorie ook gelijk een grote beurt gehad. Bougies, Olie, Remvloeistof, oliefilter, Filterelement, Deeltjesfilter, Sproeivloeistof, Injectie reiniger, aantal lampen, torsistang, spoorstang etc)
In totaal waren de kosten hier iets van €1085,99.
Hier is de hele ventilator vervangen door een nieuw exemplaar. Inclusief een aantal sensoren.
(Heeft zover ik kan zien in de onderhoudshistorie ook gelijk een grote beurt gehad. Bougies, Olie, Remvloeistof, oliefilter, Filterelement, Deeltjesfilter, Sproeivloeistof, Injectie reiniger, aantal lampen, torsistang, spoorstang etc)
In totaal waren de kosten hier iets van €1085,99.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
twee weken terug zelfs 39-40 graden in oostenrijkherbert (c5) schreef:Was inderdaad 2 weken geleden buiten temperatuur was heel hoog ook in Oostenrijk.
Inderdaad maar ff checken of hij de tweede versnelling pakt van de van.
In Nederland niks geen problemen komt snel op temperatuur en naald staat dan net een haartje voor het midden.
Dat even na laten kijken en anders een andere radiateur erin, gr Herbert
bergje erbij
sleurhut erbij
dan kom je wel op maximale belasting
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik had dit ook in Oostenrijk twee weken geleden. Probleem is de lage snelheid waar je mee rijd in combinatie met de belasting en de airco op de hoogste stand.
Heb twee keer moeten stoppen en de kachel aan moeten doen om zo snel mogelijk de temperatuur naar beneden te krijgen. De automaat schakelde namelijk niet meer hoger dan drie.
Er is gewoon onvoldoende koeling met die temperatuur.
Heb twee keer moeten stoppen en de kachel aan moeten doen om zo snel mogelijk de temperatuur naar beneden te krijgen. De automaat schakelde namelijk niet meer hoger dan drie.
Er is gewoon onvoldoende koeling met die temperatuur.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 05.08.2012 - 16:37
Die van mij is handgeschakeld
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Die van mij ook, staan er geen error code's in het systeem?herbert (c5) schreef:Die van mij is handgeschakeld
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
@Turbodesk: nou, dan is er misschien wel iets mis met je koelsysterem.
waterpomp een beetje dicht, radiator half verstopt, of idd fan.
maar jij weet ook wel, dat je met je dice de fan verschillende toeren kan laten draaien, toch?
zelf ook eens geprobeerd met m'n dice icm vida/laptop, en zo zou je dat uit kunnen sluiten.
waterpomp een beetje dicht, radiator half verstopt, of idd fan.
maar jij weet ook wel, dat je met je dice de fan verschillende toeren kan laten draaien, toch?
zelf ook eens geprobeerd met m'n dice icm vida/laptop, en zo zou je dat uit kunnen sluiten.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Ik herken het probleem niet.
Ik ben 5 jaar op rij met een 2002, 163pk D5 handschakel naar zuid frankrijk gereden (Valance voorbij) met een 1400kg knaus erachter. Nooit warm lopen. Snelheid constant (cruiscontrol) 105-110km/h. Dat ging meestal in 5e versnelling, de ardennen in de 4e versnelling. De temperatuurmeter altijd mooi in de midden.
Nu al voor het 3e jaar een 2006, 140pk benzine, handschakel met nog steeds dezelfde 1400 knaus erachter, nog steeds naar zuid frankrijk. De snelheid kan ik mooi hetzelfde aanhouden, 105-110km/h ook weer op cruiscontrol. Nu wel constant 4e versnelling, logisch, minder koppel als een diesel dus in de 5e versnelling "voel" je meer trillingen en daar merk je dus aan dat het blok dat minder fijn vind. De 4e vesnelling dus.
Dit jaar op de terugweg (zwarte zaterdag) extreme hitte, in de rijwind constant 37 graden op de thermometer. File gehad in Maastricht, zelfs 41 graden op de thermometer. Blok blijft mooi op temperatuur, meter mooi in de midden. Toch alles aan staan, stroom voor caravan, airco op 20 graden, stroom voor 2 dvd spelertjes. Alles blijft mooi op temperatuur, net zoals bij m'n D5 ook altijd is/was geweest.
Onderweg op een stop/parkeerplaats, motor even laten lopen, beetje kouddraaien, maar als je dan net uitstapt en achter de uitlaat door loopt.....pfff, die lucht is zó heet, dat schroeit de haren van je benen. Ook als de ventilator aanspringt, de lucht die onder de motorkap wordt uitgeblazen.....oef, heet met de hoofdletter H.
Echter, zowel met de D5 als met de benzine, nooit iets gemerkt van oplopen van de meter, dus nogmaals, ik herken je probleem niet.
Ik ben 5 jaar op rij met een 2002, 163pk D5 handschakel naar zuid frankrijk gereden (Valance voorbij) met een 1400kg knaus erachter. Nooit warm lopen. Snelheid constant (cruiscontrol) 105-110km/h. Dat ging meestal in 5e versnelling, de ardennen in de 4e versnelling. De temperatuurmeter altijd mooi in de midden.
Nu al voor het 3e jaar een 2006, 140pk benzine, handschakel met nog steeds dezelfde 1400 knaus erachter, nog steeds naar zuid frankrijk. De snelheid kan ik mooi hetzelfde aanhouden, 105-110km/h ook weer op cruiscontrol. Nu wel constant 4e versnelling, logisch, minder koppel als een diesel dus in de 5e versnelling "voel" je meer trillingen en daar merk je dus aan dat het blok dat minder fijn vind. De 4e vesnelling dus.
Dit jaar op de terugweg (zwarte zaterdag) extreme hitte, in de rijwind constant 37 graden op de thermometer. File gehad in Maastricht, zelfs 41 graden op de thermometer. Blok blijft mooi op temperatuur, meter mooi in de midden. Toch alles aan staan, stroom voor caravan, airco op 20 graden, stroom voor 2 dvd spelertjes. Alles blijft mooi op temperatuur, net zoals bij m'n D5 ook altijd is/was geweest.
Onderweg op een stop/parkeerplaats, motor even laten lopen, beetje kouddraaien, maar als je dan net uitstapt en achter de uitlaat door loopt.....pfff, die lucht is zó heet, dat schroeit de haren van je benen. Ook als de ventilator aanspringt, de lucht die onder de motorkap wordt uitgeblazen.....oef, heet met de hoofdletter H.
Echter, zowel met de D5 als met de benzine, nooit iets gemerkt van oplopen van de meter, dus nogmaals, ik herken je probleem niet.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Nog even: je leest hier op het forum toch wel meer verhalen van warmlopen met een "zware" last er achter, echter zoals ook al werd gepost in dit topic, betreft het dan veelal een automaat of een gt.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ik herken dit probleem wel. Vorig jaar voor en om Lyon. Redelijk lange stijgingen die soms ook best wel behoorlijk omhoog gingen. Te lang in zijn 5 blijven rijden....."hij is sterk zat, moet kunnen" dacht ik. Dan zie je de temperatuurmeter bij een buitentemperatuur van 30+ en de airco aan redelijk vlot oplopen. Leermomentje ten aanzien van het schakelgedrag en het probleem was snel over.
Dit jaar geen waarnemingen van dien aard gezien maar dat kan ook niet want op de huidige zit geen koelwatertemperatuurmeter (=3 x woordwaarde)
Dit jaar geen waarnemingen van dien aard gezien maar dat kan ook niet want op de huidige zit geen koelwatertemperatuurmeter (=3 x woordwaarde)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Daar zit 'm (denk ik) vaak de kneep. "Onder" toeren rijden. Zonder zware sleep of hellingen zal dat allemaal nogal meevallen, de meeste motoren (zeker de huidige) pakken zo mooi op, daar merk je weinig aan.V70/2.4D/2003 schreef:Te lang in zijn 5 blijven rijden....."hij is sterk zat, moet kunnen" dacht ik.
Ga je de zaak wat meer belasten, dan is onder toeren rijden gewoon slecht. Motoren trekken als een beer, zeker een D5, maar de krachten bij onder toeren rijden op de krukas, drijfstangen en zuigerveren komt......daar verkort je de levensduur ernstig mee, én de temperatuur loopt op. Motor gaat ook meer verbruiken dan, ondanks dat je minder toeren draait. Één versnellingkje terug met zware sleep, mooi rond de 3000 toertjes draaien, het spul blijft heel, is zuiniger als een versnelling hoger en het loopt niet zo warm.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik zal van de week eens de fan testen met de Dice. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht.
Heb natuurlijk onderweg wel de motorkap open getrokken, en de fan draaide behoorlijk hard rond. Dus ik vraag me af of het daar aan ligt.
Het is natuurlijk ook zo dat bij een automaat de koelradiator ook aan de voorkant is geplaatst. Iets van drie radiateuren achter elkaar. Te weinig rijwind, hoge temperatuur. 1400 kg aan de haak, bergopwaarts. Het is ++++
Ik schakel trouwens met de hand en laat de motor minimaal zo`n 2300 toeren draaien.
Een handbak heeft geen koeling nodig, dat scheelt natuurlijk wel.
Heb natuurlijk onderweg wel de motorkap open getrokken, en de fan draaide behoorlijk hard rond. Dus ik vraag me af of het daar aan ligt.
Het is natuurlijk ook zo dat bij een automaat de koelradiator ook aan de voorkant is geplaatst. Iets van drie radiateuren achter elkaar. Te weinig rijwind, hoge temperatuur. 1400 kg aan de haak, bergopwaarts. Het is ++++
Ik schakel trouwens met de hand en laat de motor minimaal zo`n 2300 toeren draaien.
Een handbak heeft geen koeling nodig, dat scheelt natuurlijk wel.