Toen ik de riem eraf haalde zag ik dat het geen overbodige luxe was. Er zaten al verschillende zichtbare scheurtjes in de riem. Dus ik was wel blij met mijn voorgevoel. Ik heb tegelijkertijd ook de spanrol en de looprol vervangen. De boel ligt toch open en als het over een paar maanden moet kan je weer de boel open halen. Dus om werk te besparen.
In eerste instantie had ik alleen de spanrol meegenomen, maar toen ik aan de looprol draaide maakte die kabaal en liep niet helemaal lekker. Dus met de Volvo dealer gebeld en ze hadden hem liggen.
Hiervoor overigens hulde voor de service van Volvo-dealer v.d. Wulp. Het was al na sluitingstijd van het magazijn dat ik belde en ik werd toch nog gewoon geholpen. Ik had mezelf er al bij neergelegd dat het pas maandag zou worden eer ik het karwei kon afmaken.
Hij (of is het zij) rijdt weer als een zonnetje en de bestuurder heeft ook weer een nog beter gevoel als hij aan het toeren is.

Wat ik hiermee wil zeggen is, gezien de staat van mijn getande riem, dat het volgens mij geen kwaad kan om af en toe eens naar die riem te kijken. Bij de motor die er bij mij in zit kan je dat heel makkelijk doen. Je haalt 2 torx-boutjes en twee klemmetjes los en dan kan je de kap die over de distributieriem zit heel makkelijk verwijderen. Je kijkt dan bovenop de distributieriem.
Ik heb zelf zo'n idee dat het volgens Volvo-maatstaven nog niet hoeft bij 75.000km en 6 jaar. Maar dat kan ik mis hebben.
Kosten. Originele Volvo onderdelen. Ex de BTW
274338 Tandriem €40,59
30638277 Riemspanner €45,90 op de laatste tekening nr 6
8630590 Losse poelie €36,72 op de laatste tekening nr 2
Hieronder een afbeelding voor het kapje dat ik bedoel en daaronder een zijaanzicht van wat je ziet als het kapje weg is.