Vibraties na vervanging koppeling

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
MartinH
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 18.08.2013 - 16:48

Kan iemand me helpen?
Ik heb mijn V70 D5 2.5Diesel (manueel) van 07-2007 van m'n bedrijf overgenomen bij vertrek. De auto had geen problemen behalve dat de koppeling en de remdruk cylinder moesten worden vervangen (bij 220.000KM). Dit werd door Volvo uitgevoerd. Het vliegwiel werd gecontroleerd en was nog OK.
Met de auto is voornamelijk snelweg gereden en werd niet als een sportwagen bereden.

Vlak voor de overname heb ik de wagen regelmatig boven de 140km/u gereden en er was geen enkele trilling. Na zo'n paar duizend kilometer na de reparatie kwam ik er achter dat bij snelheden vanaf 140km/u er een trilling optreed die opbouwt en de carrosserie volledig doet schudden, met een bonkend geluid alsof er een band lek is. Bij snelheden lager dan 140km/u zijn er geen vibraties waarneembaar.
Auto terug naar de garage, testrit uitgevoerd, en nu zouden opeens beide assen (Drive Shaft Assembly L&R) vervangen moeten worden naast rubberen blokken die de verbinding naar de carrosserie verzorgen.
Totale kosten incl. BTW zo`n 1,400 Euro.

Nu heb ik gehoord dat de assen mogelijk niet goed terug geplaatst zouden zijn, wat me niet onaannemelijk lijkt omdat er voordien geen enkel probleem was en ook onder de140KM/u niet.

Heeft iemand hier ervaring mee of een onderbouwde mening over wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Martin
Gast

Wees niet verbaast als (meeste kans linker) de homokineet uit elkaar is gevallen bij de- of monteren.
Monteren homokineet is niet eenvoudig, als ze het al gemerkt hebben, en er bijvoorbeeld 1 kogel er "van tussen is".
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29645
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het kan ook nog gewoon toeval zijn want het trillen is pas een paar duizend kilometer na de reparatie begonnen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MartinH
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 18.08.2013 - 16:48

AlexV70,
Bedankt voor het antwoord, wat zou uw advies zijn?
Lint,
Het is me niet duidelijk wat u wil zeggen met '"het kan toeval zijn"' het probleem herhaalt zich zodra ik meer dan 140km/u ga rijden.
Wat bedoelt u?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29645
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Wat ik wil zeggen is dat het probleem niet direct na de reparatie is begonnen maar een paar duizend kilometer later.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MartinH
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 18.08.2013 - 16:48

Beste Lint,

Dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn.
Ik vermoed dat het een tijd (mogelijk na 2.000km) pas weer eens boven de 140KM/u heb gereden, dus het probleem was mogelijk gewoon aanwezig maar uitte zich niet.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29645
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

MartinH schreef:Beste Lint,

Dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn.
Ik vermoed dat het een tijd (mogelijk na 2.000km) pas weer eens boven de 140KM/u heb gereden, dus het probleem was mogelijk gewoon aanwezig maar uitte zich niet.
Ik dacht dat je meteen al weer eens boven de 140 km/u had gereden, vandaar mijn opmerking.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gast

Ik zou terug gaan naar de garage gaan en het probleem voorleggen.
Dat jij het wel erg toevallig vindt dat deze tril problemen zijn begonnen na het vervangen van de koppeling.
Dat ze beide in 1 X stuk zijn is te toevallig. Aandrijfassen gaan niet vaak stuk en zeker niet met deze km-stand.
Behalve als de rubbers scheuren, waardoor het vet er uit gaat en zand erin.

Wat ook nog zou kunnen is dat de centrale bout los is gegaan, even Volvo dopje (velg) los halen en controleren (dop 14).
MartinH
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 18.08.2013 - 16:48

Hallo AlexV70

Ik ben maar met eenvoudigste begonnen, het aandraaien van de centrale bout onder de velg dop. Een ervan was niet erg goed aangedraaid.
Het lijkt er voorlopig op dat dat het euvel was. Waarschijnlijk € 1.450,- bespaard, bedankt voor de tip!!
Gebruikersavatar
JachtgroeneVolvo
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 31.08.2013 - 22:08
Locatie: Regio Zwolle

MartinH schreef:Hallo AlexV70

Ik ben maar met eenvoudigste begonnen, het aandraaien van de centrale bout onder de velg dop. Een ervan was niet erg goed aangedraaid.
Het lijkt er voorlopig op dat dat het euvel was. Waarschijnlijk € 1.450,- bespaard, bedankt voor de tip!!
Wauw, zou mooi zijn als dat het was. Maar voor alle zekerheid misschien toch nog een second opinion ergens, voor hetzelfde geld is er naast dat boutje toch iets anders mis en rij je door denkend dat het OK is?
V70 2.4 2005 Cedar Green 83.000 km
V70 2.5 D 2001 Ash Gold 380.000 km
V40 2.0 D 1999 Dark Olive 225.000 km
Gast

MartinH schreef:Hallo AlexV70

Ik ben maar met eenvoudigste begonnen, het aandraaien van de centrale bout onder de velg dop. Een ervan was niet erg goed aangedraaid.
Het lijkt er voorlopig op dat dat het euvel was. Waarschijnlijk € 1.450,- bespaard, bedankt voor de tip!!
Waar je een vrijwillige bijdrage aan het Volvoforum kunt storten, kan je hier vinden. :P
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=49803

Nog een tip: vast zetten met Loctite
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”