afstellen druk necam verdamper

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
niva
1st Gear member

Wie kan/wil mij helpen? Ik heb een V70 bi-fuel uit 2000 met een Necam LPG installatie. Heb het gasverdeelhuis laten reviseren en de auto loopt al veel beter op gas. Nu wil ik graag weten op welke druk ik de verdamper moet afstellen. Ik lees op internet dat bij sommige verdampers de druk op 960mbar moet en de nieuwere op 1.1bar. Hoe weet ik nu welke ik heb? Kan ik dat aan een nummer op de verdamper zien?

Ik heb de druk gemeten , stond op 1.3bar en heb hem gezet op 1.1bar. Of moet hij dus toch nog lager?
evert65
6th Gear member

Geen idee, maar 1,3 lijkt mij niet verkeerd
Bel anders verdampere even
Trouwens waar kun je zien wat de druk is?
keep calm!, your randomizer is running
niva
1st Gear member

druk kan je meten op het gasverdeelhuis. Zit dopje met inbus, die verwijder je en daar zet je een manometer op, en de vacuumslang los en afgedicht van de verdamper.
vroueneeltje
1st Gear member

Ik heb een v70 bi-fuel uit 2002 necam type mega, ik heb hierover contact gehad met verdampere en als volgt afgesteld:

Afstellen eerste trap.
-Plaats druk meter op verdamper.
-knijp het rubber vacuumslangetje van de verdamper bij het inlaatspruitstuk van de motor dicht. (lijmtang)
-trek het harde kunstof vacuumslang uit het rubbere gedeelte en laat deze los hangen.
-Start de al warmgedraaide motor weer en laat hem op lpg lopen.
-Stel aan de onderkant van de verdamper met een imbus de druk af tussen de 1.4 en 1.5bar.

Afstellen tweede trap.
-Sluit de drukmeter nu aan op de gasverdeler.
-Start weer de al warmgedraaide motor op lpg.
Stel de druk af met een imbussleutel op 1 bar, volgens verdampere is dit vereist voor de bi-fuels.
-als je nu de kunstof vacuum slang terug in de rubbere vacuum slang duwt en je haalt de lijmtang los moet de druk terug vallen naar ongeveer 0,3 bar.

Om hem aan de onderkant te stellen met imbus moest ik de steun van de verdamper losdraaien om hem te lichten.

Om de drukmeter aan te sluiten op de verdeler moest ik weer de ventilator uitbouwen.
capslock
2nd Gear member

Gisteren heb ik mijn verdamper gereviseerd. Via verdampere bleek de lekkende verdamper de oorzaak te zijn van slecht starten op benzine bij warme motor (LPG via vaccuum in inlaatspruitstuk) en het overslaan bij gas geven (te rijk mengsel). Revisie setje en een uitgebreide manual meegekregen. Bij de bouwmarkt een manometer (CV afdeling) gehaald en een fietsenpompslang (M6) deed de rest.
De druk bij de verdamper 1.4-1.5 bar en de druk bij de verdeler 1 bar ingesteld. De auto loopt weer erg fijn. Als een zonnetje! Met dank aan verdampere.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”