Wie kan/wil mij helpen? Ik heb een V70 bi-fuel uit 2000 met een Necam LPG installatie. Heb het gasverdeelhuis laten reviseren en de auto loopt al veel beter op gas. Nu wil ik graag weten op welke druk ik de verdamper moet afstellen. Ik lees op internet dat bij sommige verdampers de druk op 960mbar moet en de nieuwere op 1.1bar. Hoe weet ik nu welke ik heb? Kan ik dat aan een nummer op de verdamper zien?
Ik heb de druk gemeten , stond op 1.3bar en heb hem gezet op 1.1bar. Of moet hij dus toch nog lager?
afstellen druk necam verdamper
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 21.09.2013 - 21:43
Ik heb een v70 bi-fuel uit 2002 necam type mega, ik heb hierover contact gehad met verdampere en als volgt afgesteld:
Afstellen eerste trap.
-Plaats druk meter op verdamper.
-knijp het rubber vacuumslangetje van de verdamper bij het inlaatspruitstuk van de motor dicht. (lijmtang)
-trek het harde kunstof vacuumslang uit het rubbere gedeelte en laat deze los hangen.
-Start de al warmgedraaide motor weer en laat hem op lpg lopen.
-Stel aan de onderkant van de verdamper met een imbus de druk af tussen de 1.4 en 1.5bar.
Afstellen tweede trap.
-Sluit de drukmeter nu aan op de gasverdeler.
-Start weer de al warmgedraaide motor op lpg.
Stel de druk af met een imbussleutel op 1 bar, volgens verdampere is dit vereist voor de bi-fuels.
-als je nu de kunstof vacuum slang terug in de rubbere vacuum slang duwt en je haalt de lijmtang los moet de druk terug vallen naar ongeveer 0,3 bar.
Om hem aan de onderkant te stellen met imbus moest ik de steun van de verdamper losdraaien om hem te lichten.
Om de drukmeter aan te sluiten op de verdeler moest ik weer de ventilator uitbouwen.
Afstellen eerste trap.
-Plaats druk meter op verdamper.
-knijp het rubber vacuumslangetje van de verdamper bij het inlaatspruitstuk van de motor dicht. (lijmtang)
-trek het harde kunstof vacuumslang uit het rubbere gedeelte en laat deze los hangen.
-Start de al warmgedraaide motor weer en laat hem op lpg lopen.
-Stel aan de onderkant van de verdamper met een imbus de druk af tussen de 1.4 en 1.5bar.
Afstellen tweede trap.
-Sluit de drukmeter nu aan op de gasverdeler.
-Start weer de al warmgedraaide motor op lpg.
Stel de druk af met een imbussleutel op 1 bar, volgens verdampere is dit vereist voor de bi-fuels.
-als je nu de kunstof vacuum slang terug in de rubbere vacuum slang duwt en je haalt de lijmtang los moet de druk terug vallen naar ongeveer 0,3 bar.
Om hem aan de onderkant te stellen met imbus moest ik de steun van de verdamper losdraaien om hem te lichten.
Om de drukmeter aan te sluiten op de verdeler moest ik weer de ventilator uitbouwen.
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
Gisteren heb ik mijn verdamper gereviseerd. Via verdampere bleek de lekkende verdamper de oorzaak te zijn van slecht starten op benzine bij warme motor (LPG via vaccuum in inlaatspruitstuk) en het overslaan bij gas geven (te rijk mengsel). Revisie setje en een uitgebreide manual meegekregen. Bij de bouwmarkt een manometer (CV afdeling) gehaald en een fietsenpompslang (M6) deed de rest.
De druk bij de verdamper 1.4-1.5 bar en de druk bij de verdeler 1 bar ingesteld. De auto loopt weer erg fijn. Als een zonnetje! Met dank aan verdampere.
De druk bij de verdamper 1.4-1.5 bar en de druk bij de verdeler 1 bar ingesteld. De auto loopt weer erg fijn. Als een zonnetje! Met dank aan verdampere.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km