Volvo: ‘Auto moet even intuïtief zijn als een smartphone’

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
guidof
4th Gear member
Contacteer:

Aardig interview met Lex Kerssemakers, Senior VP Product Strategy & Vehicle Line Management bij Volvo op Emerce.nl:

Afbeelding
De Nederlander Lex Kerssemakers beslist vanuit Zweden over productstrategie en innovatie van autofabrikant Volvo. Via technologie wil zijn bedrijf marktleider worden in veiligheid en infotainment. 'De auto wordt een verlengstuk van je telefoon en computer.'

Kerssemakers is een drukbezet man als Senior VP Product Strategy & Vehicle Line Management bij Volvo. Elke week vliegt hij op en neer naar het Zweedse hoofdkantoor in Göteborg, waar hij als enige Nederlander in de Raad van Bestuur zit. Tien jaar lang woonde hij zelf in Zweden, totdat hij anderhalf jaar geleden besloot om vanwege zijn gezin terug te keren naar Nederland. 'We wilden de kinderen, die altijd in Zweden hebben gewoond, toch wat Nederlandse roots geven.' Vlak voor die verhuizing kwam echter zijn benoeming langs, maar dat maakt hem niet uit: 'Ik reis toch al veel.'

Kerssemakers is een echte forens. Elke maandagmorgen neemt hij om zeven uur het eerste vliegtuig naar Göteborg en elke vrijdagmiddag vliegt hij weer terug. 'Het is iets meer dan een uur vliegen, dus als je je routines hebt, kun je gewoon doorwerken. Je moet wel heel gedisciplineerd zijn, ook als je, zoals ik, met de trein naar Schiphol rijdt. Dat is heel anders dan tien jaar geleden, toen je al die mobiele techniek nog niet tot je beschikking had.' De auto laat hij liever thuis staan. 'Ik ben een paar keer vanuit Eindhoven op en neer gereden naar de luchthaven, maar dan mis ik twee keer anderhalf uur werktijd. Het enige wat je dan kunt doen, is even bellen met China, voor de rest niets.'

Hoe verwacht de topman dat de automotive-industrie de brug zal slaan naar optimale technologie aan boord van een auto? Kerssemakers: 'Dit is de essentie van wat wij en iedereen in onze branche met connectivity en infotainment zullen gaan doen. Alles wat je in je huis, op je tv of achter je computer doet, kun je via de cloud naar de auto brengen.'
Lees verder op: http://www.emerce.nl/nieuws/volvo-auto- ... smartphone
/Guido

2020 KIA eNIRO EV
2011 Volvo V70 II DRIVe Momentum
1999 Volvo S40 1.8 Europa

AfbeeldingAfbeelding
Thom
5th Gear member

Marktleider in veiligheid en infotainment...juist ja :roll:

Begin dan maar met Sensus te upgraden, SCT te laten functioneren en laat de écht innovatieve safety features voorlopig maar even over aan Mercedes-Benz.

Ambities zijn te prijzen, maar voorlopig hobbelt Volvo nog achter de feiten aan. Een minder grote broek past beter, het R&D budget is (logischerwijs, Volvo is een relatief bescheiden speler) ontoereikend voor productleiderschap.
dbt
3rd Gear member
Contacteer:

“Wij lanceren komend jaar ook een nieuw infotainmentsysteem waarmee we absoluut tot de marktleiders gaan behoren.”

Ben benieuwd
VOLVO V40 D2 R-Design MY14 Ice White
Renault Clio III 1.4 16v Dynamique

Voorgaand (lease/privé):
Citroën DS3 1.6 eHDi AIRDREAM So Chic
Peugeot 207 1.4 16v VTi X-line
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Volvo V50 1.6D Edition I
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Fiat Bravo 1.6 16v GT
Peugeot 205 1.0 accent
Fiat Bravo 1.6 16v GT

foto's van mijn V40
Historie in beeld
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik vind een smartfone helemaal niet zo intiutief.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Ja hoor, een verlengstuk van je smartphone. Dat zal de veiligheid pas echt ten goede komen want smartphones zijn het ultieme voorbeeld van intuïtief.
Lees maar eens op forums over smartphones, alles zo logisch als maar zijn kan. Een kind kan de was doen !

En de huidige systemen in o.a. Volvo's zijn ook bijzonder intuïtief, dat kun je op dit forum lezen .......

Niet-handsfree bellen is verboden maar tijdens het rijden afgeleid worden door de bediening van infotainment systemen ? Geen enkel probleem !

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
guidof
4th Gear member
Contacteer:

gsx750r schreef:Niet-handsfree bellen is verboden maar tijdens het rijden afgeleid worden door de bediening van infotainment systemen ?
Om onbegrijpelijke redenen is het in Zweden nog steeds toegestaan om met je telefoon in de hand of in de nek, te rijden.

Waarom zou ik een duur navigatie systeem aanschaffen als ik die functie reeds in mijn smartphone heb?
/Guido

2020 KIA eNIRO EV
2011 Volvo V70 II DRIVe Momentum
1999 Volvo S40 1.8 Europa

AfbeeldingAfbeelding
dutchlimits
5th Gear member

We komen in een tijd dat de auto's net zoveel af gaan leiden dan een telefoon in de hand. Zeer gevaarlijk als je het mij vraagt. Dat een merk als Volvo hiermee begint had ik dan ook niet verwacht.

Misschien moet Volvo dit spelletje eens proberen:
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
lancer
6th Gear member

Wat een kritiek allemaal. Ik denk juist dat Volvo op de goede weg zit. In IT land heerst qua user interface een beetje dezelfde discussie; Windows vs Apple, KDE vs. Gnome.

Waarbij de eerste voorziet een hopen coole features die soms wat lastig te vinden zijn en de laatste (in eerste instantie) voor minimale interfaces gingen waar alles prima in te vinden was, maar soms wat functionaliteit ontbrak.

Op dit moment is de leercurve voor de omgang met een Volvo naar mijn ervaring veel korter dan voor een auto van een willekeurige concurrent.

Nieuwe ontwikkelingen gaan natuurlijk gepaard met de wat minder geslaagde pogingen. Ik ben ook geen SCT fan, maar het geeft wel weer input voor een volgende generatie. Bij andere merken is dat niet anders. Zo zag ik laatst een dure Mercedes behoorlijk falen in een test voor automatische cruise control systemen (De V40 won glansrijk).

Daarnaast moet deze ontwikkeling natuurlijk ook geplaatst worden in de context van de automatisch rijdende auto. Als je je vermaakt met het onboard entertainment systeem, wordt het voor de auto makkelijker attenderen op zaken waar de berijder wel met de aandacht bij de weg moet zijn. Bij gebruik van een smartphone is dat weer lastiger.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”