Hallo,
Een kennis van mij heeft een Volvo 940 2.3i Polar gekocht waarin een airco aanwezig is. Helaas heeft de tand des tijds er voor gezorgd dat er geen sprake meer is van gekoelde lucht uit de blowers. De airco is kapot. Een zoektocht op internet leerde ons dat er via onderdelenlijn veel airco onderdelen voor deze auto te verkrijgen zijn wat er in heeft geresulteerd dat we de uitdaging op willen pakken en de airco weer werkend zien te krijgen.
Vandaag zijn we bij een autogarage geweest alwaar we het airco syteem op druk hebben laten brengen en waar al vrij snel de conclusie kwam dat het systeem zo lek als een mandje moet zijn. Echter een kleine zoektocht met een sopje langs de diverse onderdelen en leidingen brachten geen zichtbare lekker naar voren. De monteur gaf aan dat het lek zo groot moet zijn dat je het bijna wel zou moeten kunnen horen sissen, maar dat was niet het geval.
Het leek ons wel verstandig om eerst eens een topic te maken om te kijken of er misschien lotgenoten (of mensen met de kennis) zijn die ons met tips op weg kunnen helpen naar een werkende airco. Zijn er misschien bekende zwakke punten bekend? Wat zouden we het beste kunnen ondernemen van hieruit? Of is het misschien onbegonnen werk?
Alvast bedankt.
Airco | Volvo 940 2.3i Polar
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24661
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Niet zo gek dat je het lek niet ziet, het koudemiddel is een gas dat dus vervliegt. Weet je welk koudemiddel er in zit? Zijn 2 varianten, al denk ik dat de Polar al R134A heeft en geen R12 meer.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Condensor,verdamper aircopomp droger,leidingen ,als de airco lange tijd niet gebruikt is,reken dan op ongeveer 1000 euro onderdelen,maar misschien heb je geluk en is alleen de condensor lek.
Plus het nodige werk en vullen etc..
Plus het nodige werk en vullen etc..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29477
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Daarom is het zo handig als er een lekkage indicator vloeistof in het systeem zit, kan je de locatie van de lekkage makkelijker zien.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
De condensor is bijna altijd wel lek. Droger gelijk mee vervangen. Met die 2 zou ik beginnen. daarna opnieuw op druk zetten en mocht dat enig zins lukken laat hem dan gelijk vullen inl lek detectie. Mocht hij dan nog ergens anders lek zijn dan is dat idd makkelijk op te sporen.
Misschien ook handig om van te voren te kijken of je compressor het nog doet. Als hij leeg is zal hij nooit aan gaan maar je kan er even direct 12 volt op zetten.
Als hij al lang zonder vloeistof staat en dus niet gedraaid heeft dan heeft hij ook niet gesmeerd en is er waarschijnlijk vocht in gekomen. Met alle gevolgen van dien.
Mocht je hem helemaal dicht krijgen laat hem dan ruim een half uur vacumeren!
Misschien ook handig om van te voren te kijken of je compressor het nog doet. Als hij leeg is zal hij nooit aan gaan maar je kan er even direct 12 volt op zetten.
Als hij al lang zonder vloeistof staat en dus niet gedraaid heeft dan heeft hij ook niet gesmeerd en is er waarschijnlijk vocht in gekomen. Met alle gevolgen van dien.
Mocht je hem helemaal dicht krijgen laat hem dan ruim een half uur vacumeren!
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 27.01.2010 - 14:52
vriendelijk bedankt voor de zinvolle input Volvo-vrienden. Mocht het project navolging krijgen zal ik jullie dmv updates in dit topic op de hoogte houden. (en eventueel nieuwe vragen zullen hier ook geplaatst worden natuurlijk.)
'01 Volvo V70 2.4T AUT
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic