Vanavond een rit van Rosmalen naar Nijmegen v.v. gehad. Op de heenweg geen problemen, en op de terugweg viel ineens het vermogen weg zonder dat hier direct een melding van kwam. Later viel de motor in noodloop met de melding: Motor service vereist.
Even een tussenstop gemaakt bij een tankstation, voor de zekerheid even wat bijgetankt en weer door. Vermogen bleek even terug te zijn, turbo viel normaal bij en rijden maar. Na 500m was het vermogen weer weg, maar viel de motor niet in noodloop, ook geen melding. Voor mijn gevoel hield de D5 echt in, kwam niet op toeren (Vmax. 110 km/u). Na ca 20km kwam ineens het vermogen weer terug waarna hij in de bebouwde kom weer even wegviel en daarna gewoon weer terug kwam zonder dat hier een melding van kwam.
Type: V70 D5 MY 2002 AUT
Recent vervangen:
- Intercooler (15,000km oud).
- Magneetkoppeling airco afgesteld (2,000km oud)
- Achterspoiler gemonteerd met 3e remlicht.
- 2 verstuivers (15.000km oud)
Kmstand: 323.000
Rook tijdens vermogenverlies: Ja, vermoedelijk zwart, maar vanwege duisternis niet goed te beoordelen. In koplampen van achterligger leek het grijs, dus ik vermoed onverbrande brandstof.
Tijdens vermogenverlies loopt D5 op 5 cil, dus geen cil uitval.
Melding: Motor service vereist, komt pas na doortrappen gas (terwijl er niks gebeurd qua acceleratie). Verder geen foutmeldingen.
Toevaligheden:
- hoogte koplampen en dimmer binnenverlichting deden het niet tijdens vermogenverlies
- alarmlichten bij op alarm branden niet, bij ontgrendelen wel.
- vermogenverlies vermoedelijk steeds na bocht naar links.
Ik tast in het duister, kan niks vinden onder de kap (in duister met flashlight). Losse turboslang lijkt me ook niet, het is geen constante storing. Een slang kan niet lek zijn, en dan weer heel. Turbo fluit in normale loop prima en is droog, geen lekkage.
Denk even met mij mee, ik weet even niet waar ik het moet zoeken.
Vermogen verlies V70 D5 2002
- Spin!
- 2nd Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 13.07.2006 - 11:10
- Locatie: Rosmalen
- Contacteer:
Ik denk aan een vervuild brandstoffilter.
En van die alarmlichten. Gooi de motorkap maar eens wat harder dicht.
En van die alarmlichten. Gooi de motorkap maar eens wat harder dicht.
- alfapan
- 2nd Gear member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 07.03.2013 - 13:59
- Locatie: Makkum
Variabele turbo, schoepen vast.
Forte reiniging kan helpen als dit het probleem is. (Als dit er überhaupt op zit)
Forte reiniging kan helpen als dit het probleem is. (Als dit er überhaupt op zit)
Volvo 440
Fiat punto 1.9 jtd elx
Alfa romeo 156 1.9 jtd 8v edizione limitata nr.391
Alfa romeo 145 2.0 qv
Alfa romeo 159 1.9 jtd 16v distinctive (SQUADRA massimo, egr dicht,swirl vol open)
Fiat punto evo mylife 1.3jtd
Volvo V70 d5 move MY2005 (VOLVOTUNE eco-powertune, egr dicht)
Fiat punto 1.9 jtd elx
Alfa romeo 156 1.9 jtd 8v edizione limitata nr.391
Alfa romeo 145 2.0 qv
Alfa romeo 159 1.9 jtd 16v distinctive (SQUADRA massimo, egr dicht,swirl vol open)
Fiat punto evo mylife 1.3jtd
Volvo V70 d5 move MY2005 (VOLVOTUNE eco-powertune, egr dicht)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Turbo heeft niets te maken met uitval van electrische componenten,,maar alles kan hier weet ik.alfapan schreef:Variabele turbo, schoepen vast.
Forte reiniging kan helpen als dit het probleem is. (Als dit er überhaupt op zit)

- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
rare suggestie : zitten de accupolen vast?
Of anders sluiting van een kabel die over je chassis schuurt en (gedeeltelijk) massa maakt?
Of anders sluiting van een kabel die over je chassis schuurt en (gedeeltelijk) massa maakt?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- jaapburg
- 4th Gear member
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
- Locatie: Alkmaar
Het kan van alles zijn, ik had laatst dezelfde melding en er was een plastic t-stukje van de vacuumslangen gescheurd. Uit laten lezen en dingen afkoppelen/uitsluiten lijkt mij de beste oplossing.
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Dit zijn hele vervelende dingen! Waarschijnlijk een elekronica storing, onlangs ook meegemaakt met een D5, daar lag het uiteindelijk aan het portierslot van de rechter achterdeur die blijkbaar ook het motor management gebeuren kon verstoren...
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
De intercooler slangen even checken, ook omdat je het hebt over het vermogens verlies in de bochten en het recent vervangen van de IC.
En voor je knipperlichten je motorkap even goed laten dichtvallen.
En voor je knipperlichten je motorkap even goed laten dichtvallen.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29.08.2013 - 13:46
Ik alsp probeer een turbo schoner WX http://www.2max.eu/shop/lang-en/diesel/ ... eaner.html u kunt vinden in Amazoniëalfapan schreef:Variabele turbo, schoepen vast.
Forte reiniging kan helpen als dit het probleem is. (Als dit er überhaupt op zit)
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Ik denk ook aan intercooler slangen!Laguna-S60 schreef:De intercooler slangen even checken, ook omdat je het hebt over het vermogens verlies in de bochten en het recent vervangen van de IC.
En voor je knipperlichten je motorkap even goed laten dichtvallen.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
???pepe254 schreef:Ik alsp probeer een turbo schoner WX http://www.2max.eu/shop/lang-en/diesel/ ... eaner.html u kunt vinden in Amazoniëalfapan schreef:Variabele turbo, schoepen vast.
Forte reiniging kan helpen als dit het probleem is. (Als dit er überhaupt op zit)
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Volgens mij een starter die gelijk weer gedelete kan worden... :roll:Thijs schreef:???pepe254 schreef:Ik alsp probeer een turbo schoner WX http://www.2max.eu/shop/lang-en/diesel/ ... eaner.html u kunt vinden in Amazoniëalfapan schreef:Variabele turbo, schoepen vast.
Forte reiniging kan helpen als dit het probleem is. (Als dit er überhaupt op zit)
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07.09.2013 - 20:08
Identiek verhaal hier van een V70 MY2002 met block D5244T2.
Stilvallen met noodloop. Gas geven had geen zin, bleef ongeveer 80km/uur lopen met inderdaad dezelfde motormanagement-melding.
ANWB erbij: slang luchtfilter afkoppelen, start-pilot inspuiten (voorzichtig, niet teveel!) en na wat hotsen/botsen weer draaien met de diesel.
Uitlezen storing: druk in de rail te laag.
Na 10.000km weer zelfde verhaal. Alleen nu in de 9km tunnel voor de Gotthard-pas. Paniek dus. Afslepen en weer melding op lage rail-druk. Ga maar hotel boeken dan gaan we drukrail en injectoren vervangen! Niet dus... Spuitbus met een soort WD-40, luchtfilter afkoppelen, inspuiten, starten en lopen binnen 30 seconden. Druk in rail was perfect en weer rijden (inmiddels 5000km verder).
Ik heb nu een busje quick-starter in de wagen liggen en wacht rustig af wanneer het weer gebeurd.....
Wie het weet mag het zeggen!
Stilvallen met noodloop. Gas geven had geen zin, bleef ongeveer 80km/uur lopen met inderdaad dezelfde motormanagement-melding.
ANWB erbij: slang luchtfilter afkoppelen, start-pilot inspuiten (voorzichtig, niet teveel!) en na wat hotsen/botsen weer draaien met de diesel.
Uitlezen storing: druk in de rail te laag.
Na 10.000km weer zelfde verhaal. Alleen nu in de 9km tunnel voor de Gotthard-pas. Paniek dus. Afslepen en weer melding op lage rail-druk. Ga maar hotel boeken dan gaan we drukrail en injectoren vervangen! Niet dus... Spuitbus met een soort WD-40, luchtfilter afkoppelen, inspuiten, starten en lopen binnen 30 seconden. Druk in rail was perfect en weer rijden (inmiddels 5000km verder).
Ik heb nu een busje quick-starter in de wagen liggen en wacht rustig af wanneer het weer gebeurd.....
Wie het weet mag het zeggen!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De druksensoren gaan ook wel eens stuk. Als de sensor een verkeerde waarde afgeeft gaat de motor in noodloop.
Ik zou eerst even de retour van de injectoren bekijken of er grote afwijkingen zijn. Maar eerlijk gezegd is dat alleen een probleem met starten. Start de auto normaal gesproken goed, dus in een keer?
Ik zou eerst even de retour van de injectoren bekijken of er grote afwijkingen zijn. Maar eerlijk gezegd is dat alleen een probleem met starten. Start de auto normaal gesproken goed, dus in een keer?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07.09.2013 - 20:08
Starten en lopen is altijd in 1 keer.Ik zou eerst even de retour van de injectoren bekijken of er grote afwijkingen zijn. Maar eerlijk gezegd is dat alleen een probleem met starten. Start de auto normaal gesproken goed, dus in een keer?
Druksensor is naar mijn idee stuk of goed en niet een beetje stuk om de ca. 10.000km.
Henk-Jan
940 2.3 IC Red Firebrigade (1998)
245 2.0i Red Firebrigade (1993)
S60 2.4D Full options (2005)
V70 2.4D D5244T2 Tuned (2002)
740 GL B230K (LPG) uit Zwitserland (1986)
245 GL B230A snelle nok uit Zweden (1985)
122 S Amazon uit California (1968)
940 2.3 IC Red Firebrigade (1998)
245 2.0i Red Firebrigade (1993)
S60 2.4D Full options (2005)
V70 2.4D D5244T2 Tuned (2002)
740 GL B230K (LPG) uit Zwitserland (1986)
245 GL B230A snelle nok uit Zweden (1985)
122 S Amazon uit California (1968)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ja dat zou je kunnen denken, maar als jij een betere oplossing hebt mag je het zeggen. Ze gaan namelijk wel eens stuk met deze klachten als gevolg.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07.09.2013 - 20:08
Zal t eens (laten) checken. Maar zal wel handiger zijn dan meteen maar te vervangen. ::?Ja dat zou je kunnen denken, maar als jij een betere oplossing hebt mag je het zeggen. Ze gaan namelijk wel eens stuk met deze klachten als gevolg.
PS: prima forum hier, posten en in 2 minuten al eerste reactie. Top!
Henk-Jan
940 2.3 IC Red Firebrigade (1998)
245 2.0i Red Firebrigade (1993)
S60 2.4D Full options (2005)
V70 2.4D D5244T2 Tuned (2002)
740 GL B230K (LPG) uit Zwitserland (1986)
245 GL B230A snelle nok uit Zweden (1985)
122 S Amazon uit California (1968)
940 2.3 IC Red Firebrigade (1998)
245 2.0i Red Firebrigade (1993)
S60 2.4D Full options (2005)
V70 2.4D D5244T2 Tuned (2002)
740 GL B230K (LPG) uit Zwitserland (1986)
245 GL B230A snelle nok uit Zweden (1985)
122 S Amazon uit California (1968)
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
In je onderschrift staat dat de auto is getuned.
Mag ik vragen hoe, en door wie? Toch niet met een powerbox?
Mag ik vragen hoe, en door wie? Toch niet met een powerbox?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =