Pagina 1 van 2

Vermogen verlies V70 D5 2002

Geplaatst: 26.08.2013 - 22:36
door Spin!
Vanavond een rit van Rosmalen naar Nijmegen v.v. gehad. Op de heenweg geen problemen, en op de terugweg viel ineens het vermogen weg zonder dat hier direct een melding van kwam. Later viel de motor in noodloop met de melding: Motor service vereist.

Even een tussenstop gemaakt bij een tankstation, voor de zekerheid even wat bijgetankt en weer door. Vermogen bleek even terug te zijn, turbo viel normaal bij en rijden maar. Na 500m was het vermogen weer weg, maar viel de motor niet in noodloop, ook geen melding. Voor mijn gevoel hield de D5 echt in, kwam niet op toeren (Vmax. 110 km/u). Na ca 20km kwam ineens het vermogen weer terug waarna hij in de bebouwde kom weer even wegviel en daarna gewoon weer terug kwam zonder dat hier een melding van kwam.

Type: V70 D5 MY 2002 AUT
Recent vervangen:
- Intercooler (15,000km oud).
- Magneetkoppeling airco afgesteld (2,000km oud)
- Achterspoiler gemonteerd met 3e remlicht.
- 2 verstuivers (15.000km oud)

Kmstand: 323.000

Rook tijdens vermogenverlies: Ja, vermoedelijk zwart, maar vanwege duisternis niet goed te beoordelen. In koplampen van achterligger leek het grijs, dus ik vermoed onverbrande brandstof.

Tijdens vermogenverlies loopt D5 op 5 cil, dus geen cil uitval.

Melding: Motor service vereist, komt pas na doortrappen gas (terwijl er niks gebeurd qua acceleratie). Verder geen foutmeldingen.

Toevaligheden:
- hoogte koplampen en dimmer binnenverlichting deden het niet tijdens vermogenverlies
- alarmlichten bij op alarm branden niet, bij ontgrendelen wel.
- vermogenverlies vermoedelijk steeds na bocht naar links.

Ik tast in het duister, kan niks vinden onder de kap (in duister met flashlight). Losse turboslang lijkt me ook niet, het is geen constante storing. Een slang kan niet lek zijn, en dan weer heel. Turbo fluit in normale loop prima en is droog, geen lekkage.

Denk even met mij mee, ik weet even niet waar ik het moet zoeken.

Geplaatst: 26.08.2013 - 23:04
door lint
Ik denk dat de auto laten uitlezen meer duidelijkheid kan geven over de storing.

Geplaatst: 26.08.2013 - 23:27
door Gast
Ik denk aan een vervuild brandstoffilter.
En van die alarmlichten. Gooi de motorkap maar eens wat harder dicht.

Geplaatst: 26.08.2013 - 23:31
door MarioC70
Laadspanning dynamo te laag?,even goed meten dus,met verbruikers en zonder..
Moet zijn tussen 13.2v en 14.5v zo ongeveer..

Geplaatst: 27.08.2013 - 01:06
door alfapan
Variabele turbo, schoepen vast.

Forte reiniging kan helpen als dit het probleem is. (Als dit er überhaupt op zit)

Geplaatst: 27.08.2013 - 01:48
door MarioC70
alfapan schreef:Variabele turbo, schoepen vast.

Forte reiniging kan helpen als dit het probleem is. (Als dit er überhaupt op zit)
Turbo heeft niets te maken met uitval van electrische componenten,,maar alles kan hier weet ik. :)

Geplaatst: 28.08.2013 - 12:56
door Rippie V70
rare suggestie : zitten de accupolen vast?

Of anders sluiting van een kabel die over je chassis schuurt en (gedeeltelijk) massa maakt?

Geplaatst: 28.08.2013 - 15:37
door jaapburg
Het kan van alles zijn, ik had laatst dezelfde melding en er was een plastic t-stukje van de vacuumslangen gescheurd. Uit laten lezen en dingen afkoppelen/uitsluiten lijkt mij de beste oplossing.

Geplaatst: 28.08.2013 - 16:22
door HansEindhovenV70
Dit zijn hele vervelende dingen! Waarschijnlijk een elekronica storing, onlangs ook meegemaakt met een D5, daar lag het uiteindelijk aan het portierslot van de rechter achterdeur die blijkbaar ook het motor management gebeuren kon verstoren...

Geplaatst: 28.08.2013 - 16:26
door Laguna-S60
De intercooler slangen even checken, ook omdat je het hebt over het vermogens verlies in de bochten en het recent vervangen van de IC.

En voor je knipperlichten je motorkap even goed laten dichtvallen.

Geplaatst: 29.08.2013 - 17:47
door pepe254
alfapan schreef:Variabele turbo, schoepen vast.

Forte reiniging kan helpen als dit het probleem is. (Als dit er überhaupt op zit)
Ik alsp probeer een turbo schoner WX http://www.2max.eu/shop/lang-en/diesel/ ... eaner.html u kunt vinden in Amazonië

Geplaatst: 29.08.2013 - 17:55
door VolvoTech
Laguna-S60 schreef:De intercooler slangen even checken, ook omdat je het hebt over het vermogens verlies in de bochten en het recent vervangen van de IC.

En voor je knipperlichten je motorkap even goed laten dichtvallen.
Ik denk ook aan intercooler slangen!

Geplaatst: 29.08.2013 - 19:25
door Thijs
pepe254 schreef:
alfapan schreef:Variabele turbo, schoepen vast.

Forte reiniging kan helpen als dit het probleem is. (Als dit er überhaupt op zit)
Ik alsp probeer een turbo schoner WX http://www.2max.eu/shop/lang-en/diesel/ ... eaner.html u kunt vinden in Amazonië
???

Geplaatst: 30.08.2013 - 11:52
door Quota
Thijs schreef:
pepe254 schreef:
alfapan schreef:Variabele turbo, schoepen vast.

Forte reiniging kan helpen als dit het probleem is. (Als dit er überhaupt op zit)
Ik alsp probeer een turbo schoner WX http://www.2max.eu/shop/lang-en/diesel/ ... eaner.html u kunt vinden in Amazonië
???
Volgens mij een starter die gelijk weer gedelete kan worden... :roll:

Geplaatst: 09.09.2013 - 21:17
door hjvdvate
Identiek verhaal hier van een V70 MY2002 met block D5244T2.
Stilvallen met noodloop. Gas geven had geen zin, bleef ongeveer 80km/uur lopen met inderdaad dezelfde motormanagement-melding.
ANWB erbij: slang luchtfilter afkoppelen, start-pilot inspuiten (voorzichtig, niet teveel!) en na wat hotsen/botsen weer draaien met de diesel.
Uitlezen storing: druk in de rail te laag.
Na 10.000km weer zelfde verhaal. Alleen nu in de 9km tunnel voor de Gotthard-pas. Paniek dus. Afslepen en weer melding op lage rail-druk. Ga maar hotel boeken dan gaan we drukrail en injectoren vervangen! Niet dus... Spuitbus met een soort WD-40, luchtfilter afkoppelen, inspuiten, starten en lopen binnen 30 seconden. Druk in rail was perfect en weer rijden (inmiddels 5000km verder).
Ik heb nu een busje quick-starter in de wagen liggen en wacht rustig af wanneer het weer gebeurd.....
Wie het weet mag het zeggen!

Geplaatst: 09.09.2013 - 21:28
door edraket
De druksensoren gaan ook wel eens stuk. Als de sensor een verkeerde waarde afgeeft gaat de motor in noodloop.

Ik zou eerst even de retour van de injectoren bekijken of er grote afwijkingen zijn. Maar eerlijk gezegd is dat alleen een probleem met starten. Start de auto normaal gesproken goed, dus in een keer?

Geplaatst: 09.09.2013 - 21:34
door hjvdvate
Ik zou eerst even de retour van de injectoren bekijken of er grote afwijkingen zijn. Maar eerlijk gezegd is dat alleen een probleem met starten. Start de auto normaal gesproken goed, dus in een keer?
Starten en lopen is altijd in 1 keer.
Druksensor is naar mijn idee stuk of goed en niet een beetje stuk om de ca. 10.000km.

Geplaatst: 09.09.2013 - 21:43
door edraket
Ja dat zou je kunnen denken, maar als jij een betere oplossing hebt mag je het zeggen. Ze gaan namelijk wel eens stuk met deze klachten als gevolg.

Geplaatst: 09.09.2013 - 21:48
door hjvdvate
Ja dat zou je kunnen denken, maar als jij een betere oplossing hebt mag je het zeggen. Ze gaan namelijk wel eens stuk met deze klachten als gevolg.
Zal t eens (laten) checken. Maar zal wel handiger zijn dan meteen maar te vervangen. ::?

PS: prima forum hier, posten en in 2 minuten al eerste reactie. Top!

Geplaatst: 10.09.2013 - 08:29
door Rippie V70
In je onderschrift staat dat de auto is getuned.

Mag ik vragen hoe, en door wie? Toch niet met een powerbox?