Distributiewissel 2.4D '07

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Eergisteren heb ik een distributiewissel gedaan op de V70 2.4D 126pk '07.
Distributieriem vernieuwd, waterpomp, spanrol, meeloop rol, multiriem, spanrol. Kortom het volledige pakket.

Toch nog twee vragen:
- Kan iemand bevestigen is welke positie de riemspanner van de distributieriem moet staan?

- De poulie van de nokkenas zit vast op de nokkenas met 4 bouten, deze zitten echter in sleufgaten. Wat is hier de doel van? Ik heb de bouten weer op de oude positie bevestigd (kon ik zien aan de oude beschadigingen). Nog nooit zo tegen gekomen.

Motor draait volgens mij zonder problemen, de sleufgaten laten mij ergens steeds weer twijfelen.
Kan er ergens via vida gecontroleerd worden of alles 100% juist staat kwa timing (nokkenassensor vs krukassensor of iets dergelijks?)
of maakt die 3à 4 mm speling niet veel uit (lijkt me wel)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De sleufgaten zijn ervoor om de nokkenas tioming te kunnen stellen. Als je deze weer op dezelfde manier hebt terug gezet staat de nokkenas weer hetzelfde als voorheen. Er staat een merkteken op de krukaspoelie, en ook op het nokkenaswiel. Deze moeten uiteraard uitgelijnd worden. Als dat goed staat kan het niet mis gaan. Dat kan niet via Vida, dit is gewoon een mechanische controle.

Waarom het je nokkenas tandwiel los gehaald? Dat hoeft helemaal niet bij vervangen van de riem. Om alles op de juiste manier te monteren zijn er speciale kalibers voor de krukas en nokkenas. Door de riem te monteren staat alles dan goed. MAar zoals gezegd door de bouten op dezelfde plek te zetten kan het niet fout gaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Ed,

Ik had eerst de how-to van AlexV70 gelezen en daar staat letterlijk:

"Wil je een beetje (makkelijk) bij de waterpomp komen is het handig om de achterkap van de distributie er ook af te draaien.
Dan moet je het nokkenastandwiel ook demonteren"

Vandaar dat ik het tandwiel gedemonteerd heb.
Wat zijn de symptomen als de timing niet 100% is (als in nog regelbaar met de sleufgaten)?

Toevallig nog een idee wat betreft de spanrol van de distributie?
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

op de spanrol staat een pijltje naar welke kant je moet spannen. Linksom volgens mij. De spanning is goed als het pennetje precies tussen het omhoog staande beugeltje staat. Als je niet zeker weet of het zo goed staat zou ik hem nooooit durven starten!!
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Als je niet zeker weet of het zo goed staat zou ik hem nooooit durven starten!!
helemaal mee eens, zo heb ik ooit een peu 406 naar de barrebiesjes geholpen
keep calm!, your randomizer is running
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

dennis850estate schreef:op de spanrol staat een pijltje naar welke kant je moet spannen. Linksom volgens mij. De spanning is goed als het pennetje precies tussen het omhoog staande beugeltje staat. Als je niet zeker weet of het zo goed staat zou ik hem nooooit durven starten!!

Kan je dit verduidelijken? Ik heb hem nu gewoon opgespannen met het imbusje 'op het gevoel'. Niet goed?
Het omhoogstaande beugeltje: is dit het beugeltje waar de ontgrendeling op zit?

Volgens mij staat hij niet perfect naar boven, maar iets meer naar links gedraaid.
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Niet meer starten voordat je dit gecontroleerd hebt!!!!


Maak de kap los en maak een foto, dan kan ik zien of hij goed zit
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ow ow ow..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Das precies goed. Als je die plek ook bereikt hebt met linksom draaien is het ok
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Dennis,

Dank voor je reactie. Plek is inderdaad bereikt met linksomdraaien (stond een pijltje op de spanner).
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Mooi. Dan heb je een flinke motorschade kunnen voorkomen. Ik ga ook niet zeggen nu van ' was er maar van af gebleven' want dat vind ik een beetje flauw. Eind goed lijkt me beter. Kom gerust een keer langs bij mij of Gery of Obbe in Uden als je weer ergens mee zit.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Dennis,

Bedankt voor je aanbod. Ik zit jammer genoeg 170 km van jullie vandaan.
Het is nu ook niet zo dat dit mijn eerste distributieriem is die ik ooit gestoken heb. Wel is het zo dat het de eerste keer is dat ik een spanner van dit type tegenkom. Weer wat bijgeleerd wat ik nooit vergeet.
Ik had de riem 'op het gevoel' opgespannen en blijkbaar zat ik er niet ver naast.
Als dit inderdaad de eerste riem is die je moet monteren zou ik inderdaad zeggen: blijf er af. Alles goed markeren is een vereiste.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

En eens moet je eerste keer zijn! (Bij mij met een van mijn eerste Sus Swift toen ik 19 jaar was)
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29645
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Zo zie je maar een goede voorbereiding van een reparatie is goud waard!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”