Pagina 1 van 1

Mijn Volvo S40

Geplaatst: 28.08.2013 - 12:19
door Guestuser
Beste Volvokenners,

Sinds kort bezit ik een S40 van juli 1999. Na wat speurwerk kwam ik op Wikipedia erachter dat ik (misschien) gelukkig een echte Volvo motor in mijn S40 heb liggen. Op RDW werd aangegeven 1783 CC inhoud en 122 PK. Deze wagen heeft werkende airco, cruisecontrol, half leder, een mooi beschaafd kofferklepspoilertje en 180.0000 kilometers. De auto rijd heerlijk, voelt veilig en echt als een auto aan. Wat een ruimte!

Een aantal vragen heb ik nu: wie weet mij te vertellen wanneer de riem plus toebehoren vervangen dient te worden? Laatste keer was bij 111.000 kilometer en stand nu dus 180.000.

Wie heeft een advies of tip met betrekking tot vervanging van de schokdempers (rondom). Moet dit met veren en al? Wat voor type moet of kan er op? Weet iemand een goed en betrouwbaar adres in het Oosten des lands (Achterhoek, regio Doetinchem/Zutphen/Winterswijk). De auto gaat in bebouwde kom over drempels en gaatjes niet zonder geluid over deze zaken heen, klinkt niet helemaal lekker.

Waar moet ik verder op letten bij dit model auto? (afgezien dat moeders de vrouw er af en toe in rijd maar dat is ingekalculeerd risico) :lol: Is voor mij de eerste keer een Volvo in mijn leven en ja, dat is mooi rijden!

Hartelijke groet,

Erwinnaar.

Geplaatst: 28.08.2013 - 12:22
door Walter
Welkom!

Vwb de schokbrekers; is er reden om die te willen vervangen? Kwaad kan het nooit maar het is ene beste kostenpost. Beter is het om ook de veren te vervangen, die hebben immers dezelfde aantal bewegingen gemaakt als de dempers.

Geplaatst: 29.08.2013 - 12:23
door Guestuser
De auto 'rammelt' aan de voorkant nogal vooral bij klinkerwegen of drempels. Of mooi asfalt niet. Vind het niet des Volvo's!

Geplaatst: 29.08.2013 - 12:28
door dutchlimits
De schokdempers maken geen lawaai als ze lek zijn, dan duikt de auto, druk met je gewicht op de auto (motorkap bijvoorbeeld) en haal je gewicht er in 1x vanaf. De auto mag dan niet door blijven veren als een boot maar moet direct dempen. Wat wel kan rammelen zijn rubbertjes die versleten zijn, meestal zijn het je stabilisator stangetjes, erg makkelijk te vervangen en een stuk goedkoper dan schokbrekers (jammer van je geld als je het onnodig vervangt)

Geplaatst: 29.08.2013 - 12:35
door dutchlimits
Distributieriem moet om de 120.000km

Geplaatst: 29.08.2013 - 21:09
door Guestuser
dutchlimits schreef:Distributieriem moet om de 120.000km
Dan kan die nog dus 60.000 km mee! Met een Mitsubishi blok was het anders naar ik begrepen heb.

Dank voor de reactie.

Geplaatst: 29.08.2013 - 21:11
door Guestuser
dutchlimits schreef:De schokdempers maken geen lawaai als ze lek zijn, dan duikt de auto, druk met je gewicht op de auto (motorkap bijvoorbeeld) en haal je gewicht er in 1x vanaf. De auto mag dan niet door blijven veren als een boot maar moet direct dempen. Wat wel kan rammelen zijn rubbertjes die versleten zijn, meestal zijn het je stabilisator stangetjes, erg makkelijk te vervangen en een stuk goedkoper dan schokbrekers (jammer van je geld als je het onnodig vervangt)
Zoals u het aangeeft zijn het dan niet de dempers, de auto blijft niet veren.

Geplaatst: 29.08.2013 - 23:26
door Marcnij
Beste erwinnaar,

Met een S40 uit 1999 zit je hier eigenlijk in het verkeerde topic.
Je moet hier zijn: http://www.volvoforum.nl/viewforum.php?f=14
Daar weten ze veel meer van jouw model.

Veel plezier met je S40! Dat blijft ook nog steeds een mooie Volvo.