We worden geconfronteerd (bij Volvo dealer) met nieuwe schijven en blokken omdat dit volgens het onderhoudsschema zou 'moeten'..... terwijl er helemaal geen klachten of aanleiding voor was is onze stellige indruk. km stand ca. 140.000 voor een S50 1.8. Er wordt heel rustig mee gereden en weinig op hogere snelheid mee geremd..... Er is voldoende aanleiding te denken dat deze schijven en blokken langer mee zouden gaan dan gemiddeld het geval is..... En er was verder ook helemaal geen aanleiding voor dit vernieuwen, anders dan dat dit volgens het Volvo schema zou 'moeten'......
Kennen jullie dit verschijnsel en vinden jullie dit normaal om dit zonder overleg te doen ?
nieuwe schijven en blokken ?
volgens mij staan slijtage-gevoelige delen (remmen, banden, schokbrekers etc.) niet in het onderhoudsplan als vervanging, wel als controle.
Als n.a.v. die controle zou blijken dat ze versleten zijn, of de volgende beurt niet meer halen, dienen ze vervangen te worden.
Als n.a.v. die controle zou blijken dat ze versleten zijn, of de volgende beurt niet meer halen, dienen ze vervangen te worden.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 13.02.2012 - 21:25
Als dit zonder overleg vooraf is gerepareerd heb je het recht de dealer te vragen de auto weer in de oude staat te brengen. Gewoon oude blokjes en schijven er weer onder. Je hoeft dan ook niet te betalen. Ik ken een vergelijkbaar geval waarna op bovenstaand verzoek een korting van 50% is gegeven op de nieuw gemonteerde onderdelen.
VOLVO V50 Edition II
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Remschijven en -blokken zitten niet bij de beurt inbegrepen omdat de ene er 30.000 mee doet en de andere 120.000.
Een vriend van mij is bijna APK-keurmeester en zegt dat de schijven flinterdun mogen zijn, zolang er maar geen scheur in zit.
Verder zou ik de schijven WEL laten vervangen als de auto trilt tijdens het remmen, want het afdraaien aan de auto (90 Euro per 2) is niet meer de moeite als de schijven qua dikte al ver heen zijn.
Een vriend van mij is bijna APK-keurmeester en zegt dat de schijven flinterdun mogen zijn, zolang er maar geen scheur in zit.
Verder zou ik de schijven WEL laten vervangen als de auto trilt tijdens het remmen, want het afdraaien aan de auto (90 Euro per 2) is niet meer de moeite als de schijven qua dikte al ver heen zijn.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 03.10.2012 - 20:23
even snel gekeken maar volvo zegt bij een s40 2004
voorremschijf
Nieuw 25mm
Vervangen bij 23mm
Minimale dikte bij vervangen remblokken 23.8mm
Remblokken Voeringdikte (2x) + schijf dikte ( minimaal 31mm)
Achter
Nieuw 11mm
Vervangen bij 9mm
Minimale dikte bij vervangen remblokken 9.7mm
Remblokken Voeringdikte (2x) + schijf dikte (minimaal 17mm)
voorremschijf
Nieuw 25mm
Vervangen bij 23mm
Minimale dikte bij vervangen remblokken 23.8mm
Remblokken Voeringdikte (2x) + schijf dikte ( minimaal 31mm)
Achter
Nieuw 11mm
Vervangen bij 9mm
Minimale dikte bij vervangen remblokken 9.7mm
Remblokken Voeringdikte (2x) + schijf dikte (minimaal 17mm)