Pagina 1 van 1
nieuwe schijven en blokken ?
Geplaatst: 02.09.2013 - 11:19
door S80-D5a04
We worden geconfronteerd (bij Volvo dealer) met nieuwe schijven en blokken omdat dit volgens het onderhoudsschema zou 'moeten'..... terwijl er helemaal geen klachten of aanleiding voor was is onze stellige indruk. km stand ca. 140.000 voor een S50 1.8. Er wordt heel rustig mee gereden en weinig op hogere snelheid mee geremd..... Er is voldoende aanleiding te denken dat deze schijven en blokken langer mee zouden gaan dan gemiddeld het geval is..... En er was verder ook helemaal geen aanleiding voor dit vernieuwen, anders dan dat dit volgens het Volvo schema zou 'moeten'......
Kennen jullie dit verschijnsel en vinden jullie dit normaal om dit zonder overleg te doen ?
Geplaatst: 02.09.2013 - 11:28
door Gast
volgens mij staan slijtage-gevoelige delen (remmen, banden, schokbrekers etc.) niet in het onderhoudsplan als vervanging, wel als controle.
Als n.a.v. die controle zou blijken dat ze versleten zijn, of de volgende beurt niet meer halen, dienen ze vervangen te worden.
Geplaatst: 02.09.2013 - 13:49
door S80-D5a04
dat klinkt heel redelijk...dat was echter niet de uitleg.
"hoort bij de 140.000 beurt" was het antwoord.... en ca. €360 verder

Geplaatst: 02.09.2013 - 14:01
door lint
Inderdaad is vervanging van slijtagedelen zoals remmen geen standaard item in het onderhoudsschema.
Geplaatst: 02.09.2013 - 16:31
door Dave07
Meten is weten. Er zijn minimale maten waar ze aan moeten voldoen.
Plaats anders een foto's (dikte schijf en voering van je blokken)als je dit kan.
Geplaatst: 02.09.2013 - 20:58
door V50-Mart
laat ze maar lullen dus, gewoon zeggen dat je ze pas wilt vervangen als ze bijna op zijn.
Geplaatst: 02.09.2013 - 21:01
door OGA244
zou de oude delen even opvragen om het zelf te constateren, met 140.00km vervangen volgens enig schema is quatsch.
(S50? ik ben dol op foto's!)
Geplaatst: 03.09.2013 - 00:15
door Janhertogh
Als dit zonder overleg vooraf is gerepareerd heb je het recht de dealer te vragen de auto weer in de oude staat te brengen. Gewoon oude blokjes en schijven er weer onder. Je hoeft dan ook niet te betalen. Ik ken een vergelijkbaar geval waarna op bovenstaand verzoek een korting van 50% is gegeven op de nieuw gemonteerde onderdelen.
Geplaatst: 03.09.2013 - 06:53
door Longone
Remschijven en -blokken zitten niet bij de beurt inbegrepen omdat de ene er 30.000 mee doet en de andere 120.000.
Een vriend van mij is bijna APK-keurmeester en zegt dat de schijven flinterdun mogen zijn, zolang er maar geen scheur in zit.
Verder zou ik de schijven WEL laten vervangen als de auto trilt tijdens het remmen, want het afdraaien aan de auto (90 Euro per 2) is niet meer de moeite als de schijven qua dikte al ver heen zijn.
Geplaatst: 03.09.2013 - 20:09
door Dave07
even snel gekeken maar volvo zegt bij een s40 2004
voorremschijf
Nieuw 25mm
Vervangen bij 23mm
Minimale dikte bij vervangen remblokken 23.8mm
Remblokken Voeringdikte (2x) + schijf dikte ( minimaal 31mm)
Achter
Nieuw 11mm
Vervangen bij 9mm
Minimale dikte bij vervangen remblokken 9.7mm
Remblokken Voeringdikte (2x) + schijf dikte (minimaal 17mm)