Wie heeft hier meer kaas van gegeten? De afgelopen dagen ervaar ik na een volledige elektrische rit van een 10 km direct bij het uitstappen een lasrook achtige geur (ook wel vergelijkbaar met slijpen met een slijptol). De lucht blijft buiten een 20 tal seconden hangen, daarna is het vervlogen. Vreemd nietwaar?
Gisteren mijn dealer geconsulteerd en ze bezocht, 2 heren stonden me op te wachten en hebben hun "neus erin gestoken". Ze namen het ook waar, maar minder navrant als eerder. Frappant was dat die dag eerder ook een V60 PIH rijder de dealer met exact dezelfde opmerking heeft bezocht. Dat impliceert dat het vaker voorkomt.
Vanochtend aangekomen bij kantoor, na een eerst rit vandaag van 5 kilometer, nam ik de lucht weer waar. Bovendien zag ik tevens uit de rechterwielkast voor, damp opstijgen van regenwater vanaf het spatbord. Navraag bij de dealer gaf geen duidelijk inzicht; vermoedelijk door de verwarmingseenheid die vanochtend voor vertrek heeft gewerkt; geplande preconditioning.
Omstandigheden: afgelopen 3 dagen heeft bij preconditioning de verwarming gewerkt (ipv koeling); 700 kilometer gereden sinds de aflevering; korte ritten elektrisch geweest.
Volgens de dealer past deze lucht bij een nieuwe elektromotor... Zoals de lucht die je nieuwe treintje van Fleischmann wel eens veroorzaakte.
Bij de importeur is er volgens de dealer hier nog niks van bekend: zowel de geur als de dampvorming bij de wielkast...
En jullie?
Geur (lasrook achtig) na een Pure rit
- Dr Schupp
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 29.05.2013 - 15:12
- Locatie: Bergen op Zoom
Per 14-6-2019: V60 T8 R-Design My2020, Inscript. White, 9 lines, gelam. glas, schakelpaddles, geventil. nappa leder, styling kit, 19" 5-Triple Spaaks M. Black, elektr. trekhaak, ProTech 3D+, Polestar, Pianozwarte wrap grillelijst, Privacy Glass
V60 PIH MY 2014, Ember Black, Beechwood, 3x lines, styling kit silver, afneembare trekhaak, modins 18 inch (grijs-zomer & zwart-winter), Polestar, Heico Chassiskit, Protech
Toyota Avensis D4D: 2009 - 2013
V40 Europa: 1998-2001
V40: 1997-1998
480 Turbo: 1994 - 1996
Volvo 360 GLE: 1991-1994
V60 PIH MY 2014, Ember Black, Beechwood, 3x lines, styling kit silver, afneembare trekhaak, modins 18 inch (grijs-zomer & zwart-winter), Polestar, Heico Chassiskit, Protech
Toyota Avensis D4D: 2009 - 2013
V40 Europa: 1998-2001
V40: 1997-1998
480 Turbo: 1994 - 1996
Volvo 360 GLE: 1991-1994
- Jolly Breeze Racing
- 5th Gear member
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Hier ook niet ervaren
Jolle
1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)
Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)
Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 10.09.2013 - 10:12
Zouden er nog wel koolborstels inzitten dan?
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ook niet waargenomen, maar het kan zijn de elektromotor (net als alle elektrische apparaten een geur geeft tijdens het inbranden/inrijden. Aangezien mijn maiden voyage meer dan 800 km was, heb ik dat in de auto niet kunnen ruiken.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10
heb de auto al bijna half jaar, toen ik hem kreeg stond er 40km ofzo erop. Geen rare geurtjes geroken.
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Ik heb het wel eens geroken, maar was niet heftig en zo weer weg. Inderdaad een beetje de bekende elektronicageur.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- iRay
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 22:38
Ik heb het van de week ook twee keer geroken na een rit op de accu van ca. 5 km. Na langere ritten ruik ik het niet. Ik houd het nog even in de gaten.
2002: Audi A4 Avant 2.5 TDI
2005: Toyota Avensis 2.2D-CAT
2009: Toyota Prius Executive
2013: Volvo V60 D6 Crystal White metallic
2005: Toyota Avensis 2.2D-CAT
2009: Toyota Prius Executive
2013: Volvo V60 D6 Crystal White metallic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 02.09.2012 - 00:06
Herkenbaar, heb ik in het begin ook gehad toen ik de auto net had, nu veel en lang elektrisch, geen problemen geconstateerd.
- Dr Schupp
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 29.05.2013 - 15:12
- Locatie: Bergen op Zoom
Ik zou het doen. Je hebt een case bij de dealer en wellicht dat het leidt tot nader onderzoek door VCN te Beesd.
Ook geen hittevorming in de wielkast rechtsvoor?
Ook geen hittevorming in de wielkast rechtsvoor?
Per 14-6-2019: V60 T8 R-Design My2020, Inscript. White, 9 lines, gelam. glas, schakelpaddles, geventil. nappa leder, styling kit, 19" 5-Triple Spaaks M. Black, elektr. trekhaak, ProTech 3D+, Polestar, Pianozwarte wrap grillelijst, Privacy Glass
V60 PIH MY 2014, Ember Black, Beechwood, 3x lines, styling kit silver, afneembare trekhaak, modins 18 inch (grijs-zomer & zwart-winter), Polestar, Heico Chassiskit, Protech
Toyota Avensis D4D: 2009 - 2013
V40 Europa: 1998-2001
V40: 1997-1998
480 Turbo: 1994 - 1996
Volvo 360 GLE: 1991-1994
V60 PIH MY 2014, Ember Black, Beechwood, 3x lines, styling kit silver, afneembare trekhaak, modins 18 inch (grijs-zomer & zwart-winter), Polestar, Heico Chassiskit, Protech
Toyota Avensis D4D: 2009 - 2013
V40 Europa: 1998-2001
V40: 1997-1998
480 Turbo: 1994 - 1996
Volvo 360 GLE: 1991-1994
- V60_PHEV
- 4th Gear member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05
Ik weet niet of je je hier van bewust bent, maar in de gebruikershandleiding staat op pagina 243:
N.B. Bij gebruik van de verwarming op brandstof komen er mogelijk uitlaatgassen vrij uit de rechter wielkast, wat volkomen normaal is.
Is dat mogelijk jouw hittevorming?
N.B. Bij gebruik van de verwarming op brandstof komen er mogelijk uitlaatgassen vrij uit de rechter wielkast, wat volkomen normaal is.
Is dat mogelijk jouw hittevorming?
- Dr Schupp
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 29.05.2013 - 15:12
- Locatie: Bergen op Zoom
Mysterie waarschijnlijk opgelost... Hoewel ik het idee had dat de preconditioning op elektriciteit tot stand was gekomen.V60_PHEV schreef:Ik weet niet of je je hier van bewust bent, maar in de gebruikershandleiding staat op pagina 243:
N.B. Bij gebruik van de verwarming op brandstof komen er mogelijk uitlaatgassen vrij uit de rechter wielkast, wat volkomen normaal is.
Is dat mogelijk jouw hittevorming?
In ieder geval verklaart dat de dampvorming van regenwater uit de rechter wielkast, hetzij veroorzaakt door de preconditioning warmte door diesel dan wel door elektriciteit.
@V60_PHEV: scherp van je...
Opmerkelijk dat de dealer me dat niet kon vertellen.
Per 14-6-2019: V60 T8 R-Design My2020, Inscript. White, 9 lines, gelam. glas, schakelpaddles, geventil. nappa leder, styling kit, 19" 5-Triple Spaaks M. Black, elektr. trekhaak, ProTech 3D+, Polestar, Pianozwarte wrap grillelijst, Privacy Glass
V60 PIH MY 2014, Ember Black, Beechwood, 3x lines, styling kit silver, afneembare trekhaak, modins 18 inch (grijs-zomer & zwart-winter), Polestar, Heico Chassiskit, Protech
Toyota Avensis D4D: 2009 - 2013
V40 Europa: 1998-2001
V40: 1997-1998
480 Turbo: 1994 - 1996
Volvo 360 GLE: 1991-1994
V60 PIH MY 2014, Ember Black, Beechwood, 3x lines, styling kit silver, afneembare trekhaak, modins 18 inch (grijs-zomer & zwart-winter), Polestar, Heico Chassiskit, Protech
Toyota Avensis D4D: 2009 - 2013
V40 Europa: 1998-2001
V40: 1997-1998
480 Turbo: 1994 - 1996
Volvo 360 GLE: 1991-1994
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 10.09.2013 - 10:12
RTFM (Read The Fucking Manual) gevalletje lijkt mij meer... 

-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 16.09.2013 - 15:05
Heb beide problemen geconstateerd. 500 km tot nu, kleine ritten, bijna volledig elektrisch en bij thuiskomst inderdaad die geur. Dacht zelf in eerste instantie aan het inslijten van de remblokken.
Tweede probleem met de geur van de standkachel had ik vanochtend ook. Klopt inderdaad dat dit in de manual staat, al maakt de afhankelijkheid van temperatuur (<15 graden) en de stand binn. parkeren het niet direct duidelijk wanneer hij diesel of elektra gebruikt.
Ik kan mij trouwens voorstellen dat iemand die nog niet alle details uit de manual gelezen heeft zich kapot schrikt. Bij mij staat de auto onder een carport en de stank was werkelijk verschrikkelijk. Ik dacht in eerste instantie dat er iets in brand stond. Opletten dus op welke stand binn. parkeren staat als je pre-conditioning gebruikt, want binnen is dit helemaal geen pretje.
Tweede probleem met de geur van de standkachel had ik vanochtend ook. Klopt inderdaad dat dit in de manual staat, al maakt de afhankelijkheid van temperatuur (<15 graden) en de stand binn. parkeren het niet direct duidelijk wanneer hij diesel of elektra gebruikt.
Ik kan mij trouwens voorstellen dat iemand die nog niet alle details uit de manual gelezen heeft zich kapot schrikt. Bij mij staat de auto onder een carport en de stank was werkelijk verschrikkelijk. Ik dacht in eerste instantie dat er iets in brand stond. Opletten dus op welke stand binn. parkeren staat als je pre-conditioning gebruikt, want binnen is dit helemaal geen pretje.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 16.06.2013 - 21:41
Ik heb mijn V60 nu 1 week en ondertussen 1500 km gereden en ik heb beide gevallen nu meegemaakt. Volgens mij zijn het 2 aparte gevallen.
1. de standkachel op diesel (stand buiten parkeren) heb ik 2 dagen geleden voor het eerst geprobeerd en bij de eerste keer ontstond inderdaad een sterke geur waarschijnlijk veroorzaakt door de eerste keer verwarmen (bijv verf etc. Ik heb deze geur de afgelopen dagen niet meer ervaren
2. de lasachtige geur na een rit is volgens mij wat anders. Ik heb deze vandaag ervaren, na een rit van 180 km in Hybrid stand (dus de accu was allang leeg). De hele weg normaal in Hybrid gereden (dieselmotor aan, dieselmotor uit ), onderweg nog getankt. Aan het einde van de rit in de stad bleef de dieselmotor lopen (alsof in de Save stand). Bij het parkeren ervaarde ik een penetrante lasachtige geur. Dit heeft volgens mij niets te maken met de electromotor (koolborstels, ha ha... in een synchroon electromotor....).
Ik ga dit even in de gaten houden..
1. de standkachel op diesel (stand buiten parkeren) heb ik 2 dagen geleden voor het eerst geprobeerd en bij de eerste keer ontstond inderdaad een sterke geur waarschijnlijk veroorzaakt door de eerste keer verwarmen (bijv verf etc. Ik heb deze geur de afgelopen dagen niet meer ervaren
2. de lasachtige geur na een rit is volgens mij wat anders. Ik heb deze vandaag ervaren, na een rit van 180 km in Hybrid stand (dus de accu was allang leeg). De hele weg normaal in Hybrid gereden (dieselmotor aan, dieselmotor uit ), onderweg nog getankt. Aan het einde van de rit in de stad bleef de dieselmotor lopen (alsof in de Save stand). Bij het parkeren ervaarde ik een penetrante lasachtige geur. Dit heeft volgens mij niets te maken met de electromotor (koolborstels, ha ha... in een synchroon electromotor....).
Ik ga dit even in de gaten houden..
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 05.04.2011 - 08:33
Ik denk dat dit de regeneratie van het roetfilter is. Door extra inspuiting wordt de temperatuur flink opgestookt waardoor ik me zo kan voorstellen dat bij een nieuwe auto er wat vetlaagjes wegbranden. Ik heb dit gisteren ook gehad. Dieselmotor bleef lopen ondanks capaciteit in de accu… No worries lijkt me.
V60PIH MY2014
V70D5AWD Edition sport 2007
V70D5AWD Edition sport 2007
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 05.04.2011 - 08:33
Denk trouwens dat dit best vaak zal geschieden. Immers, we rijden zuinig met de PIH en vaak elektrisch waarbij de diesel maar kort aanslaat. Daarmee bereikt hij niet vaak een goede bedrijfstemperatuur waardoor er meer roet wordt geproduceerd. Toch maar vaker de POWER indrukken dan…;-)
V60PIH MY2014
V70D5AWD Edition sport 2007
V70D5AWD Edition sport 2007