Pagina 1 van 2
Geur (lasrook achtig) na een Pure rit
Geplaatst: 11.09.2013 - 11:24
door Dr Schupp
Wie heeft hier meer kaas van gegeten? De afgelopen dagen ervaar ik na een volledige elektrische rit van een 10 km direct bij het uitstappen een lasrook achtige geur (ook wel vergelijkbaar met slijpen met een slijptol). De lucht blijft buiten een 20 tal seconden hangen, daarna is het vervlogen. Vreemd nietwaar?
Gisteren mijn dealer geconsulteerd en ze bezocht, 2 heren stonden me op te wachten en hebben hun "neus erin gestoken". Ze namen het ook waar, maar minder navrant als eerder. Frappant was dat die dag eerder ook een V60 PIH rijder de dealer met exact dezelfde opmerking heeft bezocht. Dat impliceert dat het vaker voorkomt.
Vanochtend aangekomen bij kantoor, na een eerst rit vandaag van 5 kilometer, nam ik de lucht weer waar. Bovendien zag ik tevens uit de rechterwielkast voor, damp opstijgen van regenwater vanaf het spatbord. Navraag bij de dealer gaf geen duidelijk inzicht; vermoedelijk door de verwarmingseenheid die vanochtend voor vertrek heeft gewerkt; geplande preconditioning.
Omstandigheden: afgelopen 3 dagen heeft bij preconditioning de verwarming gewerkt (ipv koeling); 700 kilometer gereden sinds de aflevering; korte ritten elektrisch geweest.
Volgens de dealer past deze lucht bij een nieuwe elektromotor... Zoals de lucht die je nieuwe treintje van Fleischmann wel eens veroorzaakte.
Bij de importeur is er volgens de dealer hier nog niks van bekend: zowel de geur als de dampvorming bij de wielkast...
En jullie?
Geplaatst: 11.09.2013 - 11:51
door NielsPHEV
heb ik nog niet ervaren (heb de auto nu zo'n 6 mnd)
Geplaatst: 11.09.2013 - 11:57
door Jolly Breeze Racing
Hier ook niet ervaren
Geplaatst: 11.09.2013 - 12:04
door lancer
Het kan wel kloppen wat de dealer zegt. Dan zou het zou over moeten gaan als de koolborstels zijn ingesleten.
Geplaatst: 11.09.2013 - 12:12
door CasperV60PIH
Zouden er nog wel koolborstels inzitten dan?
Geplaatst: 11.09.2013 - 12:31
door RoaldH
Ook niet waargenomen, maar het kan zijn de elektromotor (net als alle elektrische apparaten een geur geeft tijdens het inbranden/inrijden. Aangezien mijn maiden voyage meer dan 800 km was, heb ik dat in de auto niet kunnen ruiken.
Geplaatst: 11.09.2013 - 13:46
door Autozoeker
heb de auto al bijna half jaar, toen ik hem kreeg stond er 40km ofzo erop. Geen rare geurtjes geroken.
Geplaatst: 11.09.2013 - 15:51
door RichieB
Ik heb het wel eens geroken, maar was niet heftig en zo weer weg. Inderdaad een beetje de bekende elektronicageur.
Geplaatst: 11.09.2013 - 16:16
door iRay
Ik heb het van de week ook twee keer geroken na een rit op de accu van ca. 5 km. Na langere ritten ruik ik het niet. Ik houd het nog even in de gaten.
Geplaatst: 11.09.2013 - 18:57
door Magliaveli
Herkenbaar, heb ik in het begin ook gehad toen ik de auto net had, nu veel en lang elektrisch, geen problemen geconstateerd.
Geplaatst: 12.09.2013 - 12:25
door rtino
Bij mij ook herkenbaar. Nu al kleine 4000 km op de teller, maar vanmorgen weer last van...
Geplaatst: 12.09.2013 - 16:24
door adamo
Ik heb het deze week ook geroken bij ~500 km op de teller. Vandaag was weer weg.
adviseren jullie een bezoek aan de garage?
Geplaatst: 12.09.2013 - 16:34
door Dr Schupp
Ik zou het doen. Je hebt een case bij de dealer en wellicht dat het leidt tot nader onderzoek door VCN te Beesd.
Ook geen hittevorming in de wielkast rechtsvoor?
Geplaatst: 12.09.2013 - 18:00
door V60_PHEV
Ik weet niet of je je hier van bewust bent, maar in de gebruikershandleiding staat op pagina 243:
N.B. Bij gebruik van de verwarming op brandstof komen er mogelijk uitlaatgassen vrij uit de rechter wielkast, wat volkomen normaal is.
Is dat mogelijk jouw hittevorming?
Geplaatst: 12.09.2013 - 22:03
door Dr Schupp
V60_PHEV schreef:Ik weet niet of je je hier van bewust bent, maar in de gebruikershandleiding staat op pagina 243:
N.B. Bij gebruik van de verwarming op brandstof komen er mogelijk uitlaatgassen vrij uit de rechter wielkast, wat volkomen normaal is.
Is dat mogelijk jouw hittevorming?
Mysterie waarschijnlijk opgelost... Hoewel ik het idee had dat de preconditioning op elektriciteit tot stand was gekomen.
In ieder geval verklaart dat de dampvorming van regenwater uit de rechter wielkast, hetzij veroorzaakt door de preconditioning warmte door diesel dan wel door elektriciteit.
@V60_PHEV: scherp van je...
Opmerkelijk dat de dealer me dat niet kon vertellen.
Geplaatst: 13.09.2013 - 09:24
door CasperV60PIH
RTFM (Read The Fucking Manual) gevalletje lijkt mij meer...

Geplaatst: 18.09.2013 - 11:09
door pih2013
Heb beide problemen geconstateerd. 500 km tot nu, kleine ritten, bijna volledig elektrisch en bij thuiskomst inderdaad die geur. Dacht zelf in eerste instantie aan het inslijten van de remblokken.
Tweede probleem met de geur van de standkachel had ik vanochtend ook. Klopt inderdaad dat dit in de manual staat, al maakt de afhankelijkheid van temperatuur (<15 graden) en de stand binn. parkeren het niet direct duidelijk wanneer hij diesel of elektra gebruikt.
Ik kan mij trouwens voorstellen dat iemand die nog niet alle details uit de manual gelezen heeft zich kapot schrikt. Bij mij staat de auto onder een carport en de stank was werkelijk verschrikkelijk. Ik dacht in eerste instantie dat er iets in brand stond. Opletten dus op welke stand binn. parkeren staat als je pre-conditioning gebruikt, want binnen is dit helemaal geen pretje.
Geplaatst: 20.09.2013 - 09:37
door Smartbart
Ik heb mijn V60 nu 1 week en ondertussen 1500 km gereden en ik heb beide gevallen nu meegemaakt. Volgens mij zijn het 2 aparte gevallen.
1. de standkachel op diesel (stand buiten parkeren) heb ik 2 dagen geleden voor het eerst geprobeerd en bij de eerste keer ontstond inderdaad een sterke geur waarschijnlijk veroorzaakt door de eerste keer verwarmen (bijv verf etc. Ik heb deze geur de afgelopen dagen niet meer ervaren
2. de lasachtige geur na een rit is volgens mij wat anders. Ik heb deze vandaag ervaren, na een rit van 180 km in Hybrid stand (dus de accu was allang leeg). De hele weg normaal in Hybrid gereden (dieselmotor aan, dieselmotor uit ), onderweg nog getankt. Aan het einde van de rit in de stad bleef de dieselmotor lopen (alsof in de Save stand). Bij het parkeren ervaarde ik een penetrante lasachtige geur. Dit heeft volgens mij niets te maken met de electromotor (koolborstels, ha ha... in een synchroon electromotor....).
Ik ga dit even in de gaten houden..
Geplaatst: 01.10.2013 - 20:13
door V70D5AWD
Ik denk dat dit de regeneratie van het roetfilter is. Door extra inspuiting wordt de temperatuur flink opgestookt waardoor ik me zo kan voorstellen dat bij een nieuwe auto er wat vetlaagjes wegbranden. Ik heb dit gisteren ook gehad. Dieselmotor bleef lopen ondanks capaciteit in de accu… No worries lijkt me.
Geplaatst: 01.10.2013 - 20:33
door V70D5AWD
Denk trouwens dat dit best vaak zal geschieden. Immers, we rijden zuinig met de PIH en vaak elektrisch waarbij de diesel maar kort aanslaat. Daarmee bereikt hij niet vaak een goede bedrijfstemperatuur waardoor er meer roet wordt geproduceerd. Toch maar vaker de POWER indrukken dan…;-)