Motorgeluid V40 T4 rond 4000 rpm

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
Rode T4
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
Locatie: Zuid-Holland

Misschien is er wel eerder over geschreven. Ik kon het zo snel niet vinden. Vraagje aan de al meer ervaren T4 rijders.

Rond de 4000 toeren wordt het motorgeluid hard en klinkt metaalachtig door in het interieur. Is dit een bekend probleem bv bepaalde delen van de motorophanging of uitlaat? Er zit niets los voor zover ik kan zien. Onder de 3500 vind ik hem gewoon stil.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Is bij mij ook wel zo, volgens mij normaal. Maar ik kan natuurlijk niet beoordelen of het bij jou te erg is. Hij begint bij 3000 toeren redelijk geluid te maken en als je lekker doortrekt klinkt het allemaal wat sportiever.
Gebruikersavatar
MathijsT4
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 19.02.2006 - 16:37

Is mij nooit opgevallen. Tuurlijk, het geluid wordt harder naarmate je meer toeren maakt. Das bij iedere auto. Maar het klinkt nooit alsof er iets kapot gaat of rammelt.
Misschien als je je echt zorgen maakt kun je eens een opname van het geluid maken als je daar een beetje handig in bent?
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ja goed idee. Ik vind wel dat de motor heel rustig is tot 3000 toeren, het geluid neemt niet echt gelijkmatig toe.
Gebruikersavatar
MathijsT4
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 19.02.2006 - 16:37

Is ook zo.
Versnellingsbak maakt net zo veel geluid als de motor bij mij (beetje gierend als het ware, vooral 1 en 2).

En stationair een heel typisch pokkend geluidje. Zoals de 2.4 5cyl motoren ook vaak doen.

Vind trouwens dat een T4 bij 6000+ toeren nog steeds gezond klinkt. Sommige 4cylinder motoren klinken dan echt alsof ze kapot draaien.
Gebruikersavatar
smokingman
4th Gear member
Berichten: 671
Lid geworden op: 15.01.2006 - 00:29
Locatie: Spijkenisse

menjo schreef:Is bij mij ook wel zo, volgens mij normaal. Maar ik kan natuurlijk niet beoordelen of het bij jou te erg is. Hij begint bij 3000 toeren redelijk geluid te maken en als je lekker doortrekt klinkt het allemaal wat sportiever.
Heeft dat niet te maken met de variabele kleptiming?

Die van mij heeft dat ook. Het geluid komt verandert rond dat toerental duidelijk. Zeker als je lekker het gas erop hebt.

Het klinkt overigens niet zorgwekkend.

Ik heb een Suzuki Swift gti gehad. Die trok je moeiteloos door tot over de 8.000 toeren. Dan leek het alsof de wereld verging. Maar hij had er absoluut geen problemen mee.
Gebruikersavatar
smokingman
4th Gear member
Berichten: 671
Lid geworden op: 15.01.2006 - 00:29
Locatie: Spijkenisse

Rode T4 schreef:Misschien is er wel eerder over geschreven. Ik kon het zo snel niet vinden. Vraagje aan de al meer ervaren T4 rijders.

Rond de 4000 toeren wordt het motorgeluid hard en klinkt metaalachtig door in het interieur. Is dit een bekend probleem bv bepaalde delen van de motorophanging of uitlaat? Er zit niets los voor zover ik kan zien. Onder de 3500 vind ik hem gewoon stil.
Misschien moet je de auto eens op een brug zetten en iemand in de auto gas laten geven. Kijk dan of je de uitlaat bij bepaalde toerentallen ziet trillen.

Er zijn merken die extra gewichtjes of een soort van trillingsdempers aan het uitlaatsysteem maken om de eigenfrequentie van de uitlaat naar een ander toerental te verplaatsen. Zoiets zou je dan kunnen overwegen om te maken.
Gebruikersavatar
MathijsT4
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 19.02.2006 - 16:37

Heeft dat niet te maken met de variabele kleptiming?
Heb nooit iets gemerkt van variable kleptiming. Noch qua vermogen, noch qua geluid.
Bij welk toerental precies zou er iets moeten gebeuren? Neem aan dat de nokkenas 2 standen kent...
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

De kleptiming is continu variabel, dus dat zou je niet bij 1 toerental ineens moeten merken, kan wel verklaren dat het geluid niet "mee loopt" met het toerental.
Gebruikersavatar
Rode T4
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
Locatie: Zuid-Holland

Leuk jullie reacties te lezen. Ik zal hem eens op een brug zetten en naar de uitlaat kijken. Het is eigenlijk meer een zware doordringende brom vanaf 3800 dan een metaalachtig geluid.

Het viel me op omdat het geluid niet gelijkmatig toeneem maar nog al plotseling toeneemt.

Ik zal eens kijken of ik een opname kan maken en of het dan ook nog ergens op lijkt.
V40 T4 & V40 1.8 LPI
Robbocop
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 31.05.2006 - 23:05
Contacteer:

Is bij mij ook zo. Tank je toevallig regelmatig euro 95? Ik merk dat wanneer ik 98 of 100 tank (wat ook eigenlijk hoort) de motor veel soepeler klinkt en voelt. Logisch eigenlijk. Maar ook klinkt ie beter met 98 of 100 ron, maar dit kan ook een gevoel zijn haha.

Waar ik wel op let is dat ik niet super ga scheuren met euro 95 in de tank, zeker geen hoge toerentallen of een lange route op de snelweg. Dan tank ik altijd >98 ron.

Groet Rob.
Her car: V40 T4

www.volvo40forum.nl speciaal voor S40 & V40 Classic

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rode T4
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
Locatie: Zuid-Holland

Ik tank inderdaad regelmatig euro 95. Laatst heb ik met een caravan gereden. Dat doe ik dan wel met 98. Ik zal er eens luisteren of hij bij mij ook anders klinkt op euro 98.
V40 T4 & V40 1.8 LPI
Robbocop
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 31.05.2006 - 23:05
Contacteer:

en al iets meer bekend?
Her car: V40 T4

www.volvo40forum.nl speciaal voor S40 & V40 Classic

Afbeelding
caspar
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09.07.2006 - 12:53
Locatie: roermond

kan te maken hebben dat je uitlaat er scheef onder zit had ik zelf ook last van toen hebben ze de uitlaat recht gehangen en toen was het weer stil in de auto succes met het recht onder hangen
Gebruikersavatar
Rode T4
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
Locatie: Zuid-Holland

Ik heb er nu 5000 km op zitten waarvan 3000 in Frankrijk. Ik begin er aan te wennen. Mij is opgevallen dat de ophanging van de motor (achter onderzijde) versleten lijkt. Komt dat vaker voor? Ik zal eerst het rubber (hele steun) vervangen en daarna pas de uitlaat te controleren. Moet ik de hele motorsteun vervangen?
Was trouwens super met de T4 in de bergen met caravan (1300 kg). Wel moest ik de motortemperatuur in de gaten houden. Ik heb een paar keer gas moeten terug nemen en de airco uit moeten doen (bij 112-114 oC). Maar goed het was buiten ook tussen de 35 en 40oC.
V40 T4 & V40 1.8 LPI
Gebruikersavatar
Hang-oor
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 04.06.2006 - 21:06
Locatie: Overijssel

Mijn v40 2.0t maakt ook dergelijke bijgeluiden bij meer dan circa 5000 toeren. Omdat de antwoorden hier nogal verschillend waren en ik toch wilde weten wat het was heb ik samen met een volvo monteur een rondje gereden.

Bij mij was het het typische v40 geluid. Onbekend waar het vandaan komt en niks om je druk over te maken, de 1.8 motoren schijnen het erger te hebben dan de 2.0 motoren (dat is mij althans verteld).
Gebruikersavatar
Rode T4
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
Locatie: Zuid-Holland

Na 6500 km gereden te hebben en jouw berichtje maak ik me er intussen geen zorgen meer om. Het went trouwens ook. Ik kom ook maar zeer weinig boven de 4000 rpm. Ja even toe ik getest heb of de turbo echt goed werkt. Ben gestopt bij 235 km/u toen ik een rijtje auto's naderde met een bloedvaart.Gaf wel een kick.

Ga nog wel de rubbers van het subframe (gelezen in het forum) en de motorophanging controleren.
V40 T4 & V40 1.8 LPI
Robbocop
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 31.05.2006 - 23:05
Contacteer:

Controleer maar even inderdaad de motorsteunen / motorophanging. Is een veel gehoord probleem bij de T4's. Ze verslijten snel, alleen het rubber kan voldoende zijn!

Daarnaast misschien bij een beurt even naar je uitlaat kijken.....of langs ET rijden voor advies....ik had een raar trilletje, waarvan de dealer dacht dat het in de uilaat zat. Bleem de wastegate te zijn. 10 min werk en 10 pk weer erbij (uitgevoerd door ET).

Gr, Rob
Her car: V40 T4

www.volvo40forum.nl speciaal voor S40 & V40 Classic

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rode T4
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
Locatie: Zuid-Holland

Waar zit ET. Ben nog nooit bij hem geweest.
V40 T4 & V40 1.8 LPI
Gebruikersavatar
Rode T4
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
Locatie: Zuid-Holland

Kwartje is eindelijke gevallen. ET staat natuurlijk voor Euorpean Tuning. Slim he
V40 T4 & V40 1.8 LPI
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”