Volgende week wil ik graag de het inlaattraject van de auto eens goed schoonmaken. De EGR koeler ga ik sowieso meenemen en eigenlijk ook het liefst het inlaatspruitstuk. Nadeel is dat daarvoor de verstuivers ook verwijderd moeten worden? (voor mij persoonlijk helaas een 'sleutel-stap-te-ver').
Nieuwe pakkingen etc. wil ik morgen even bestellen bij de dealer. Voor alleen de EGR koeler heb ik toch voldoende aan de volgende pakkingen (nrs. 18, 19 en 26) en een rubbertje?
EGR + inlaat handmatig reinigen, nog tips?
Helaas viel me vandaag ook gelijk wat anders op. De stalen bevestiging van de inlaatbuis tussen het luchtfilter en de turbo is gebroken. Vraag me of hoe en waarom dit gebeurd is? Maar als de EGR koeler er af gaat, kan ik daar mooi bij en de bevestiging lassen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Die breken heel vaak af, ik vermoed door trillingen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Als je in het bezit bent van een ultrasoon reiniger kan je het simpel zelf volledig doen.
http://www.volvotune.nl/GS-Powerflush_ultrasoon.wmv
mvgr Obbe
http://www.volvotune.nl/GS-Powerflush_ultrasoon.wmv
mvgr Obbe
- jeroenbunte
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
- Locatie: Winterswijk
Ik heb deze klus ook zelf gedaan (D5 185PK Euro 4 met 195.000 km). Egr schoongemaakt, vuil viel erg mee. En de kleppendeksel/luchtinlaat en wervelkleppen gedaan. Ook dit viel allemaal heel erg mee en zat zo goed als geen vervuiling op, aan en in. Injectors eruit is niet moeilijk indien ze niet te vast zitten, die van mij gingen er heel makkelijk uit. Het is wel een leuke klus waarbij je de techniek van je auto goed leert kennen en begrijpen.
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Zo'n mooie ultrasoon reiniger heb ik helaas niet Obbe. Had je filmpje al een keer bekeken, net als de rest van de website en specifiek de tuning voor de D5. Alleen durf ik dat met 280.000 de teller niet meer aan, anders was de kans groot dat ik voor een leuke totaalpakketje reiniging+tuning zou gaan.
Verstuivers ben ik nog steeds niet echt over uit. Moet ook weer even een beetje zelfvetrouwen krijgen in het sleutelen, ben stiekem toch altijd een beetje bang dat ik een foutje maak waardoor ik de dag er op een beroep moet doen op de NS om op m'n werk te komen
Verstuivers ben ik nog steeds niet echt over uit. Moet ook weer even een beetje zelfvetrouwen krijgen in het sleutelen, ben stiekem toch altijd een beetje bang dat ik een foutje maak waardoor ik de dag er op een beroep moet doen op de NS om op m'n werk te komen
- albertje
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 26.05.2012 - 10:09
- Locatie: Zwartebroek
Ik heb het een maandje geleden ook gedaan met mijn zwager. We zijn er ongeveer een middagje mee bezig geweest.
De EGR klep zelf was niet echt vies. Er zat wel roet op maar in de koeler zat echt dikke drab. 4 bussen remmenreiniger later was alles weer schoon en hebben hem weer terug gezet.
Het inlaatspruitstuk hebben wij ook laten zitten omdat ik ook die injectoren niet los wilde maken. Vond dat ook net een tikje te ver.
Die bevestiging voor de inlaatbuis is bij mij ook afgebroken.
Succes ermee.
De EGR klep zelf was niet echt vies. Er zat wel roet op maar in de koeler zat echt dikke drab. 4 bussen remmenreiniger later was alles weer schoon en hebben hem weer terug gezet.
Het inlaatspruitstuk hebben wij ook laten zitten omdat ik ook die injectoren niet los wilde maken. Vond dat ook net een tikje te ver.
Die bevestiging voor de inlaatbuis is bij mij ook afgebroken.
Succes ermee.

Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. 
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE

Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE
- jeroenbunte
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
- Locatie: Winterswijk
Volgens mij is het niet erg als je EGR koeler dicht roet, hoe minder doorgang hoe minder "vuile" lucht er terug in je motor komt...... zolang de klep nog maar dusdanig werkt dat ie nog goed sluit.
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
Je kunt toch ook gewoon bij ons het inlaattraject laten reinigen zonder demontage van verstuivers en kleppendeksel... Stuur even een mail aan Obbe of GeryS60_D5 schreef:Zo'n mooie ultrasoon reiniger heb ik helaas niet Obbe. Had je filmpje al een keer bekeken, net als de rest van de website en specifiek de tuning voor de D5. Alleen durf ik dat met 280.000 de teller niet meer aan, anders was de kans groot dat ik voor een leuke totaalpakketje reiniging+tuning zou gaan.
Verstuivers ben ik nog steeds niet echt over uit. Moet ook weer even een beetje zelfvetrouwen krijgen in het sleutelen, ben stiekem toch altijd een beetje bang dat ik een foutje maak waardoor ik de dag er op een beroep moet doen op de NS om op m'n werk te komen
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Is dat niet zo'n beetje hetzelfde als dichtzetten ?jeroenbunte schreef:Volgens mij is het niet erg als je EGR koeler dicht roet, hoe minder doorgang hoe minder "vuile" lucht er terug in je motor komt...... zolang de klep nog maar dusdanig werkt dat ie nog goed sluit.
Gewoon wachten tot ie is dichtgekoekt en daarna alleen het traject waar de schone lucht binnenkomt en naar de inlaad gaat reinigen ::D
Groet Obbe
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Dan de expected airmass map in de ecu aanpassen, naar dicht ..
probleem opgelost
mvgr Obbe
probleem opgelost

mvgr Obbe
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
geef eens een beetje uitleg bij dit plaatje Obbe..
Is voor de gemiddelde kijker lastig plaatje
Is voor de gemiddelde kijker lastig plaatje

- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
In het kort,
Waar we naar kijken is de map expected airmass (in mBar)
Dit is het "groene" gedeelte.
Links zien we de hoeveelheid brandstof (fuel)
Onder het toerental. (rpm)
Deze map geeft de hoeveelheid die de EGR doorlaat aan.
Je kan zien dat bij 2600/2700 rpm de klep dichtstaat en de motor alleen nog frisse lucht krijgt.
Om een storing bij een dichtgeroete egr weg te krijgen zou je dus de map kunnen aanpassen , zie het rode vlak dat gelijk staat met de 2700 rpm .
Werkt natuurlijk alleen als de egr helemaal dichtgekoekt zit
mvgr Obbe
Waar we naar kijken is de map expected airmass (in mBar)
Dit is het "groene" gedeelte.
Links zien we de hoeveelheid brandstof (fuel)
Onder het toerental. (rpm)
Deze map geeft de hoeveelheid die de EGR doorlaat aan.
Je kan zien dat bij 2600/2700 rpm de klep dichtstaat en de motor alleen nog frisse lucht krijgt.
Om een storing bij een dichtgeroete egr weg te krijgen zou je dus de map kunnen aanpassen , zie het rode vlak dat gelijk staat met de 2700 rpm .
Werkt natuurlijk alleen als de egr helemaal dichtgekoekt zit

mvgr Obbe
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Je kunt de klep toch zelf ook software matig dicht zetten? Denk dat de EGR nooit helemaal dicht zal roeten. Als de EGR namelijk niet helemaal dicht zit en de EGR-flow wordt eruit geprogrammeerd kun je alsnog een foutmelding krijgen. Beetje houtje-touwtje methode naar mijn idee.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Ja, maar da's tunen hè, waarom zal je dan wachten tot de EGR dichtgeslibd is?volvotune schreef:Dan de expected airmass map in de ecu aanpassen, naar dicht ..
probleem opgelost![]()
Klopt het overigens dat je de EGR van het 185 PK D5 blok van 2009 beter niet helemaal dicht kan programmeren?
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Bij de euro3 moet hij soft en hardwarematig dicht, anders krijg je inderdaad een foutmelding.
De euro4 kan je softwarematig dichtzetten.
@mjeuring, Daar heb ik nog niet van gehoord.
mvgr Obbe
De euro4 kan je softwarematig dichtzetten.
@mjeuring, Daar heb ik nog niet van gehoord.
mvgr Obbe
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Komt denk ik omdat Fasttech hem niet kan dicht zetten. De mijne staat al een hele poos dicht, en het opwarmen duurt marginaal langer.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- jeroenbunte
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
- Locatie: Winterswijk
@ Obbe, dus een Euro4 hoeft alleen softwarematig? Mijn auto had de EGR dicht gezet (softwarematig) bij Tunex. Verder was ie niet getuned. Maar omdat ik het idee kreeg dat dit uiteindelijk toch niet zo goed is voor de motor, omdat ie ontworpen is om met de EGR en DPF samen te werken ben ik naar Volvo dealer geweest en heb een volledige software update over alle modules laten doen om alle instellingen weer op origineel te zetten en de laatste software te hebben. Maar heb hem thuis nog eens uitgelezen met Vida en hij zegt nog steeds continu EGR 100% dus hij staat nog steeds dicht.
Wat zou jij adviseren? dicht laten of alsnog weer terug in werking laten zetten?
PS volgens mij ken ik jou nog van je vorige werkgever alwaar ik een blauwe XC70 heb gekocht en in onderhoud had zo'n 2 jaar terug??
Wat zou jij adviseren? dicht laten of alsnog weer terug in werking laten zetten?
PS volgens mij ken ik jou nog van je vorige werkgever alwaar ik een blauwe XC70 heb gekocht en in onderhoud had zo'n 2 jaar terug??
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT