Pagina 1 van 2
EGR + inlaat handmatig reinigen, nog tips?
Geplaatst: 22.09.2013 - 20:35
door ...
Volgende week wil ik graag de het inlaattraject van de auto eens goed schoonmaken. De EGR koeler ga ik sowieso meenemen en eigenlijk ook het liefst het inlaatspruitstuk. Nadeel is dat daarvoor de verstuivers ook verwijderd moeten worden? (voor mij persoonlijk helaas een 'sleutel-stap-te-ver').
Nieuwe pakkingen etc. wil ik morgen even bestellen bij de dealer. Voor alleen de EGR koeler heb ik toch voldoende aan de volgende pakkingen (nrs. 18, 19 en 26) en een rubbertje?
Geplaatst: 22.09.2013 - 20:39
door ...
Helaas viel me vandaag ook gelijk wat anders op. De stalen bevestiging van de inlaatbuis tussen het luchtfilter en de turbo is gebroken. Vraag me of hoe en waarom dit gebeurd is? Maar als de EGR koeler er af gaat, kan ik daar mooi bij en de bevestiging lassen.
Geplaatst: 22.09.2013 - 21:36
door edraket
Die breken heel vaak af, ik vermoed door trillingen.
Geplaatst: 22.09.2013 - 23:30
door Obbetuning
Als je in het bezit bent van een ultrasoon reiniger kan je het simpel zelf volledig doen.
http://www.volvotune.nl/GS-Powerflush_ultrasoon.wmv
mvgr Obbe
Geplaatst: 23.09.2013 - 00:58
door jeroenbunte
Ik heb deze klus ook zelf gedaan (D5 185PK Euro 4 met 195.000 km). Egr schoongemaakt, vuil viel erg mee. En de kleppendeksel/luchtinlaat en wervelkleppen gedaan. Ook dit viel allemaal heel erg mee en zat zo goed als geen vervuiling op, aan en in. Injectors eruit is niet moeilijk indien ze niet te vast zitten, die van mij gingen er heel makkelijk uit. Het is wel een leuke klus waarbij je de techniek van je auto goed leert kennen en begrijpen.
Geplaatst: 23.09.2013 - 22:50
door ...
Zo'n mooie ultrasoon reiniger heb ik helaas niet Obbe. Had je filmpje al een keer bekeken, net als de rest van de website en specifiek de tuning voor de D5. Alleen durf ik dat met 280.000 de teller niet meer aan, anders was de kans groot dat ik voor een leuke totaalpakketje reiniging+tuning zou gaan.
Verstuivers ben ik nog steeds niet echt over uit. Moet ook weer even een beetje zelfvetrouwen krijgen in het sleutelen, ben stiekem toch altijd een beetje bang dat ik een foutje maak waardoor ik de dag er op een beroep moet doen op de NS om op m'n werk te komen

Geplaatst: 24.09.2013 - 21:33
door albertje
Ik heb het een maandje geleden ook gedaan met mijn zwager. We zijn er ongeveer een middagje mee bezig geweest.
De EGR klep zelf was niet echt vies. Er zat wel roet op maar in de koeler zat echt dikke drab. 4 bussen remmenreiniger later was alles weer schoon en hebben hem weer terug gezet.
Het inlaatspruitstuk hebben wij ook laten zitten omdat ik ook die injectoren niet los wilde maken. Vond dat ook net een tikje te ver.
Die bevestiging voor de inlaatbuis is bij mij ook afgebroken.
Succes ermee.

Geplaatst: 25.09.2013 - 00:47
door jeroenbunte
Volgens mij is het niet erg als je EGR koeler dicht roet, hoe minder doorgang hoe minder "vuile" lucht er terug in je motor komt...... zolang de klep nog maar dusdanig werkt dat ie nog goed sluit.
Geplaatst: 25.09.2013 - 20:31
door dennis850estate
S60_D5 schreef:Zo'n mooie ultrasoon reiniger heb ik helaas niet Obbe. Had je filmpje al een keer bekeken, net als de rest van de website en specifiek de tuning voor de D5. Alleen durf ik dat met 280.000 de teller niet meer aan, anders was de kans groot dat ik voor een leuke totaalpakketje reiniging+tuning zou gaan.
Verstuivers ben ik nog steeds niet echt over uit. Moet ook weer even een beetje zelfvetrouwen krijgen in het sleutelen, ben stiekem toch altijd een beetje bang dat ik een foutje maak waardoor ik de dag er op een beroep moet doen op de NS om op m'n werk te komen

Je kunt toch ook gewoon bij ons het inlaattraject laten reinigen zonder demontage van verstuivers en kleppendeksel... Stuur even een mail aan Obbe of Gery
Geplaatst: 25.09.2013 - 22:14
door Obbetuning
jeroenbunte schreef:Volgens mij is het niet erg als je EGR koeler dicht roet, hoe minder doorgang hoe minder "vuile" lucht er terug in je motor komt...... zolang de klep nog maar dusdanig werkt dat ie nog goed sluit.
Is dat niet zo'n beetje hetzelfde als dichtzetten ?
Gewoon wachten tot ie is dichtgekoekt en daarna
alleen het traject waar de schone lucht binnenkomt en naar de inlaad gaat reinigen ::D
Groet Obbe
Geplaatst: 25.09.2013 - 22:40
door mjeuring
Alleen krijg je dan een foutmelding. De EGR wordt opengestuurd, maar de LMM meet geen verminderde flow.
Geplaatst: 25.09.2013 - 23:13
door Obbetuning
Dan de expected airmass map in de ecu aanpassen, naar dicht ..
probleem opgelost
mvgr Obbe
Geplaatst: 26.09.2013 - 08:55
door dennis850estate
geef eens een beetje uitleg bij dit plaatje Obbe..
Is voor de gemiddelde kijker lastig plaatje

Geplaatst: 26.09.2013 - 09:49
door Obbetuning
In het kort,
Waar we naar kijken is de map expected airmass (in mBar)
Dit is het "groene" gedeelte.
Links zien we de hoeveelheid brandstof (fuel)
Onder het toerental. (rpm)
Deze map geeft de hoeveelheid die de EGR doorlaat aan.
Je kan zien dat bij 2600/2700 rpm de klep dichtstaat en de motor alleen nog frisse lucht krijgt.
Om een storing bij een dichtgeroete egr weg te krijgen zou je dus de map kunnen aanpassen , zie het rode vlak dat gelijk staat met de 2700 rpm .
Werkt natuurlijk alleen als de egr helemaal dichtgekoekt zit
mvgr Obbe
Geplaatst: 26.09.2013 - 11:38
door edraket
Je kunt de klep toch zelf ook software matig dicht zetten? Denk dat de EGR nooit helemaal dicht zal roeten. Als de EGR namelijk niet helemaal dicht zit en de EGR-flow wordt eruit geprogrammeerd kun je alsnog een foutmelding krijgen. Beetje houtje-touwtje methode naar mijn idee.
Geplaatst: 26.09.2013 - 18:26
door mjeuring
volvotune schreef:Dan de expected airmass map in de ecu aanpassen, naar dicht ..
probleem opgelost
Ja, maar da's tunen hè, waarom zal je dan wachten tot de EGR dichtgeslibd is?
Klopt het overigens dat je de EGR van het 185 PK D5 blok van 2009 beter niet helemaal dicht kan programmeren?
Geplaatst: 29.09.2013 - 19:42
door Obbetuning
Bij de euro3 moet hij soft en hardwarematig dicht, anders krijg je inderdaad een foutmelding.
De euro4 kan je softwarematig dichtzetten.
@mjeuring, Daar heb ik nog niet van gehoord.
mvgr Obbe
Geplaatst: 29.09.2013 - 20:35
door mjeuring
Werd me verteld dat het opwarmen van de motor dan te lang duurde (fasttech).
Geplaatst: 29.09.2013 - 21:13
door edraket
Komt denk ik omdat Fasttech hem niet kan dicht zetten. De mijne staat al een hele poos dicht, en het opwarmen duurt marginaal langer.
Geplaatst: 30.09.2013 - 00:45
door jeroenbunte
@ Obbe, dus een Euro4 hoeft alleen softwarematig? Mijn auto had de EGR dicht gezet (softwarematig) bij Tunex. Verder was ie niet getuned. Maar omdat ik het idee kreeg dat dit uiteindelijk toch niet zo goed is voor de motor, omdat ie ontworpen is om met de EGR en DPF samen te werken ben ik naar Volvo dealer geweest en heb een volledige software update over alle modules laten doen om alle instellingen weer op origineel te zetten en de laatste software te hebben. Maar heb hem thuis nog eens uitgelezen met Vida en hij zegt nog steeds continu EGR 100% dus hij staat nog steeds dicht.
Wat zou jij adviseren? dicht laten of alsnog weer terug in werking laten zetten?
PS volgens mij ken ik jou nog van je vorige werkgever alwaar ik een blauwe XC70 heb gekocht en in onderhoud had zo'n 2 jaar terug??