Ik heb een v70 D5 blok met 210.000 km dat met accelereren een tikkend geluid geeft.
We hebben al het nodige schoongemaakt in het blok; het blijkt namelijk nodig te zijn je blok na een flink aantal km's te moeten reinigen (flushen?!). Na schoonmaak was het tikken weg en na vakantie van 3000 km rijden weer terug.
Ik lees verschillende oorzaken oa kleppenstoters vervangen e.d. maar lees nergens dat het alleen bij accelereren te horen is. Weet dus niet zeker of we het over hetzelfde euvel hebben. Ook lees ik dat er youtube-filmpjes van het geluid zijn.
Kan iemand me een aantal denkrichtingen geven om tot een oplossing te komen?
tikkend geluid D5
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Hoor je het geluid ook als je stil staat en je geeft gas?
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 23.09.2013 - 09:45
Nee. Heb dat al verschillende malen getest door auto in Neutraal te zetten en flink gas geeft.
Het is echt waneer mijn wagentje moet trekken. Vanaf circa 2000 toeren en naar een hoger toeretal wordt het ook minder. Afgelopen weekend met een flinke aanhanger rondgereden. Na deze 'sleurtocht' leek de auto er ook minder last van te hebben.
Ben benieuwd naar je analyse KevinWalter!
Het is echt waneer mijn wagentje moet trekken. Vanaf circa 2000 toeren en naar een hoger toeretal wordt het ook minder. Afgelopen weekend met een flinke aanhanger rondgereden. Na deze 'sleurtocht' leek de auto er ook minder last van te hebben.
Ben benieuwd naar je analyse KevinWalter!
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Ik denk aan injectoren...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 23.09.2013 - 09:45
@Mario, we tanken bijna altijd bij Shell. Kan me haast niet voorstellen dat brandstof deze tik kan veroorzaken.
Is een verstuiver hetzelfde als een injector? Ga ik even vanuit. Deze hebben allen een nummer (2) en ook nog hetzelde nummer bleek na controle. Ik heb al geinformeerd bij Volvo-dealer of je deze niet kunt calibreren, maar men geeft aan dat dat alleen nut heeft bij verstuivers van een ander nummer.
Wel vreemd dat als we dan eea ontdoen van roet rondom in- en uitlaatzone dat de motor daarna beter loopt....
Is een verstuiver hetzelfde als een injector? Ga ik even vanuit. Deze hebben allen een nummer (2) en ook nog hetzelde nummer bleek na controle. Ik heb al geinformeerd bij Volvo-dealer of je deze niet kunt calibreren, maar men geeft aan dat dat alleen nut heeft bij verstuivers van een ander nummer.
Wel vreemd dat als we dan eea ontdoen van roet rondom in- en uitlaatzone dat de motor daarna beter loopt....
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Heb je het geluid ook boven de 3000 toeren?
Het verhaal komt me namelijk heel erg bekend voor. Ik rijd er al lang mee rond. Bij stevig accelereren klinkt er een soort van ratel mee, bij mij alleen tot 3000 toeren. Kleppendeksel is al eens verwijderd om te kijken of het van binnenuit zou komen, maar dat was allemaal prima.
Ik denk ook aan een injector, maar zolang alles nog goed loopt en start kijk ik het aan.
Het verhaal komt me namelijk heel erg bekend voor. Ik rijd er al lang mee rond. Bij stevig accelereren klinkt er een soort van ratel mee, bij mij alleen tot 3000 toeren. Kleppendeksel is al eens verwijderd om te kijken of het van binnenuit zou komen, maar dat was allemaal prima.
Ik denk ook aan een injector, maar zolang alles nog goed loopt en start kijk ik het aan.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km