Goede avond,
Heb al enige tijd last van volgend fenomeen:
de arico in mijn V50 koelt te sterk: dwz om het aangenaam warm te krijgen moet ik de temperatuur nu al op 25°C zetten.
als het buiten ca. 5°C is kan ik hem op 28°C zetten.
De vloeistof schijnt in orde, de blaasmonden/kleppen perfect afgesteld te zijn.
Kent iemand dit fenomeen?
Btw auto Airco staat doorgaans uit.
grts
T
Airco koelt ... te sterk
- teigetje240
- 2nd Gear member
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 06.07.2007 - 18:04
- Locatie: Asse
- Contacteer:
- mslik
- 3rd Gear member
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 24.11.2012 - 01:33
Hoi,
Nou wat toevallig, ik merkte vanochtend excact hetzelfde. Ik vond het fris in de auto en reed al een half uur. Moest mijn temperatuur op 25 graden zetten voordat er iets van warme lucht uit de roosters verschijnt. Als ik hem terug op 25 zette werd de lucht weer onaangenaam koud.
Misschien een kwaal van de V50????
Zal de dealer eens een mail sturen, misschien weten zij meer.
Michiel
Nou wat toevallig, ik merkte vanochtend excact hetzelfde. Ik vond het fris in de auto en reed al een half uur. Moest mijn temperatuur op 25 graden zetten voordat er iets van warme lucht uit de roosters verschijnt. Als ik hem terug op 25 zette werd de lucht weer onaangenaam koud.
Misschien een kwaal van de V50????
Zal de dealer eens een mail sturen, misschien weten zij meer.
Michiel
Volvo V60 D4 Geartronic Summum -Scandanavian line - Intelli safe pro - Savilla Grey (2017) - PoleStar tuning
Volvo V40 D2 Momemtum - Intro Line - Ice blue (2013)
Volvo V50 2.0 Limited Edition Saphire Black (2010)
Volvo V40 D2 Momemtum - Intro Line - Ice blue (2013)
Volvo V50 2.0 Limited Edition Saphire Black (2010)
- inbedrijf
- 2nd Gear member
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 14.05.2012 - 11:21
@mslik
Om het nou meteen kwaal te noemen als het bij twee v50's voorkomt , is wat overdreven. Mijn airco koelde niet meer een paar weken geleden, bleek dat mijn vloeistof aangevuld moest worden.
Het blijven natuurlijk gebruiksvoorwerpen dus er gaan wel eens zaken stuk.
Om het nou meteen kwaal te noemen als het bij twee v50's voorkomt , is wat overdreven. Mijn airco koelde niet meer een paar weken geleden, bleek dat mijn vloeistof aangevuld moest worden.
Het blijven natuurlijk gebruiksvoorwerpen dus er gaan wel eens zaken stuk.
-|Volvo V50 2.4 Momentum|HP-Audio|Dawn Blue|-
- Schorpioen
- 5th Gear member
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
- Locatie: Westland
Ik heb de laatste weken ook het idee dat het kouder in de auto blijft en dat ik de temperatuur hoger moet zetten dan voorheen.
Voor mijn gevoel is dat sinds de laatste onderhoudsbeurt. Mogelijk een software up-date?
Moet morgen toch naar de dealer voor een einde garantie inspectie en zal er eens naar vragen.
Voor mijn gevoel is dat sinds de laatste onderhoudsbeurt. Mogelijk een software up-date?
Moet morgen toch naar de dealer voor een einde garantie inspectie en zal er eens naar vragen.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

- mslik
- 3rd Gear member
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 24.11.2012 - 01:33
@inbedrijf
Het was ook een zin met vraagtekens. En mijn V50 is nu 15 maanden oud. Dus als het een gebruiksvoorwerp die nu al stuk cq. niet goed meer is, vind ik dat wel snel. Heb nog wel garantie, maar er zijn dus meerdere die er "last" van hebben.
Michiel
Het was ook een zin met vraagtekens. En mijn V50 is nu 15 maanden oud. Dus als het een gebruiksvoorwerp die nu al stuk cq. niet goed meer is, vind ik dat wel snel. Heb nog wel garantie, maar er zijn dus meerdere die er "last" van hebben.
Michiel
Volvo V60 D4 Geartronic Summum -Scandanavian line - Intelli safe pro - Savilla Grey (2017) - PoleStar tuning
Volvo V40 D2 Momemtum - Intro Line - Ice blue (2013)
Volvo V50 2.0 Limited Edition Saphire Black (2010)
Volvo V40 D2 Momemtum - Intro Line - Ice blue (2013)
Volvo V50 2.0 Limited Edition Saphire Black (2010)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 17.07.2013 - 15:32
@mslik
Mijn airco koelt ook behoorlijk sterk maar ik vind dat juist prettig.
Heb hem altijd op 20 staan....terwijl dit in mijn 407 hiervoor altijd 18 was.
Het is wel dat hij net een heeeele grote airco beurt heeft gehad voor ik hem kocht.
Misschien dat het daardoor komt en het straks nog wat afneemt tot dat zoals bij inbedrijf de vloeistof op is en hij niet/nauwelijk meer koelt.
Maar misschien gewoon ff langs de dealer rijden en laten checken....misschien is het wel een heel klein iets.
Mijn airco koelt ook behoorlijk sterk maar ik vind dat juist prettig.
Heb hem altijd op 20 staan....terwijl dit in mijn 407 hiervoor altijd 18 was.
Het is wel dat hij net een heeeele grote airco beurt heeft gehad voor ik hem kocht.
Misschien dat het daardoor komt en het straks nog wat afneemt tot dat zoals bij inbedrijf de vloeistof op is en hij niet/nauwelijk meer koelt.
Maar misschien gewoon ff langs de dealer rijden en laten checken....misschien is het wel een heel klein iets.
Het werd tijd voor mijn tweede volvo.
Volvo V50 2.0D Kinetic (MY2004)
Volvo V70 2.3 T5 Geartronic (MY2000)
Volvo V50 2.0D Kinetic (MY2004)
Volvo V70 2.3 T5 Geartronic (MY2000)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 29.02.2012 - 11:49
Heel herkenbaar. Bij mijn S40 krijg ik ook snel een (te) koude luchtstroom:
Zelfs als het buiten laten we zeggen 17 - 20C is, dan moet ik hem vaak op ca. 24C zetten om het een beetje aangenaam te hebben.
Het lijkt er bij mij op dat ik er op de snelweg (dus bij hoge snelheden) meer last van heb. Als ie bijvoorbeeld op 21 staat dan is het binnen de bebouwde kom goed te doen (op een dag als vandaag), maar zodra ik de snelweg op ga lijkt het alsof de koude luchtstroom groter wordt en dan moet ik 'm echt op 24-25 zetten (soms zet ik dan zelfs de roostertjes dicht, omdat ik echt last heb van de luchtstroom).
Zelfs als het buiten laten we zeggen 17 - 20C is, dan moet ik hem vaak op ca. 24C zetten om het een beetje aangenaam te hebben.
Het lijkt er bij mij op dat ik er op de snelweg (dus bij hoge snelheden) meer last van heb. Als ie bijvoorbeeld op 21 staat dan is het binnen de bebouwde kom goed te doen (op een dag als vandaag), maar zodra ik de snelweg op ga lijkt het alsof de koude luchtstroom groter wordt en dan moet ik 'm echt op 24-25 zetten (soms zet ik dan zelfs de roostertjes dicht, omdat ik echt last heb van de luchtstroom).
V60 Recharge Inscription (2021)
- teigetje240
- 2nd Gear member
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 06.07.2007 - 18:04
- Locatie: Asse
- Contacteer:
De dealer heeft dat al verschillende keren uitgelezen. geen problemen.
Het vloeistofniveau schijn ook ok te zijn.
Het is een V50 1.6 bj 2011 met 80K km.
Inderdaad: met buiten ca. 20°C moet ie binnen al op +25°C staan.
Zou dat iets te maken kunnen hebben met de motortemperatuur? Ik merk dat de motor minder snel warm wordt, dwz langer duurt.
Ben benieuwd naar jullie dealers uitspraken
Het vloeistofniveau schijn ook ok te zijn.
Het is een V50 1.6 bj 2011 met 80K km.
Inderdaad: met buiten ca. 20°C moet ie binnen al op +25°C staan.
Zou dat iets te maken kunnen hebben met de motortemperatuur? Ik merk dat de motor minder snel warm wordt, dwz langer duurt.
Ben benieuwd naar jullie dealers uitspraken
- Schorpioen
- 5th Gear member
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
- Locatie: Westland
Gisteren is de V50 bij de dealer geweest en dit "probleem" aangekaart.
Ook dat er op het forum meerdere zijn die hier last van hebben.
Airco / verwarming is gecontroleerd en de luchtstroom kleppen gecalibreerd.
Verder de gehele airco / verwarming uitgelezen.
Geen foutmeldingen.
Schijnt dat je tot ca. 24 - 25 graden een koude luchtstroom blijft voelen en dat dit normaal is.
Was me echter tot een paar maanden geleden nooit opgevallen.
Ook dat er op het forum meerdere zijn die hier last van hebben.
Airco / verwarming is gecontroleerd en de luchtstroom kleppen gecalibreerd.
Verder de gehele airco / verwarming uitgelezen.
Geen foutmeldingen.
Schijnt dat je tot ca. 24 - 25 graden een koude luchtstroom blijft voelen en dat dit normaal is.
Was me echter tot een paar maanden geleden nooit opgevallen.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

- DavidT
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 17.10.2011 - 15:20
Inderdaad, herken dit ook. Bij mij staat hij altijd op 21.
Zelfs als je dan de "blazer" op de laagste stand zet, voel je nog de koude lucht aan je handen. Enigste optie is dan temperatuur omhoog zetten.
Zelfs als je dan de "blazer" op de laagste stand zet, voel je nog de koude lucht aan je handen. Enigste optie is dan temperatuur omhoog zetten.
Volvo V50 D2 Business Pro Edition (Spartacus, Black Sapphire Metallic, Winter Pack)
- mslik
- 3rd Gear member
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 24.11.2012 - 01:33
Inderdaad vreemd verhaal. Mijn mail naar de dealer levert een soortgelijke reactie op. Is opzich ook niet heel erg, maar een volautomatische airco is het in mijn ogen dan niet.
Nou het zal wel, zet hem wel op standje warm
Michiel
Nou het zal wel, zet hem wel op standje warm

Michiel
Volvo V60 D4 Geartronic Summum -Scandanavian line - Intelli safe pro - Savilla Grey (2017) - PoleStar tuning
Volvo V40 D2 Momemtum - Intro Line - Ice blue (2013)
Volvo V50 2.0 Limited Edition Saphire Black (2010)
Volvo V40 D2 Momemtum - Intro Line - Ice blue (2013)
Volvo V50 2.0 Limited Edition Saphire Black (2010)
- teigetje240
- 2nd Gear member
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 06.07.2007 - 18:04
- Locatie: Asse
- Contacteer:
Gisteren weer bij de dealer geweest:
*meestergast voelde het nu ook
*opnieuw uitgelezen: druk, vloeistof, kleppen => alles ok
*condensator => ok
Meestergast opent de motorkap en zucht " ojé deze motor"
Ik heb blijkbaar de allerlaatste modificatie die Volvo op de V50 reeks heeft toegepast modelj. 2012: 8V motor ipv de oudere 16V
Meestergast heeft reeds 3 van dergelijke wagens binnengehad. Naast tal van andere kinderziektes bij die modellen voor wat betreft het airco verhaal:
*joint de culassse kan stuk zijn (cilinderkoppakking) gebeurt bij die modellen rond 70à80K km => geen koeling meer, etc
*thermostaat dient vervangen te worden
Ik moet einde van de maand binnen om dit te laten doen, samen met een nieuwe distriebutieriem want de kogellagertjes van de spanrollen zijn al stuk
Ik hou jullie op de hoogte
*meestergast voelde het nu ook
*opnieuw uitgelezen: druk, vloeistof, kleppen => alles ok
*condensator => ok
Meestergast opent de motorkap en zucht " ojé deze motor"
Ik heb blijkbaar de allerlaatste modificatie die Volvo op de V50 reeks heeft toegepast modelj. 2012: 8V motor ipv de oudere 16V
Meestergast heeft reeds 3 van dergelijke wagens binnengehad. Naast tal van andere kinderziektes bij die modellen voor wat betreft het airco verhaal:
*joint de culassse kan stuk zijn (cilinderkoppakking) gebeurt bij die modellen rond 70à80K km => geen koeling meer, etc
*thermostaat dient vervangen te worden
Ik moet einde van de maand binnen om dit te laten doen, samen met een nieuwe distriebutieriem want de kogellagertjes van de spanrollen zijn al stuk
Ik hou jullie op de hoogte
- Schorpioen
- 5th Gear member
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
- Locatie: Westland
Van 16v naar 8v en kinderziektes van de airco in een V50?
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Wat heeft een type motor nou te maken met een airco systeem?
Een 16V motor of een 8V motor?
Een airco systeem werkt compleet onafhankelijk van een motor, het enige is dat de compressor aangedreven wordt via een multiriem door de motor, de rest is dan helemaal zelfstandig..
Zelfs als de koppakking er helemaal uit ligt, en/of de thermostaat eruit ligt, werkt de airco nog prima mits de compressor aangedreven wordt.
Een 16V motor of een 8V motor?
Een airco systeem werkt compleet onafhankelijk van een motor, het enige is dat de compressor aangedreven wordt via een multiriem door de motor, de rest is dan helemaal zelfstandig..
Zelfs als de koppakking er helemaal uit ligt, en/of de thermostaat eruit ligt, werkt de airco nog prima mits de compressor aangedreven wordt.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19