Pagina 1 van 2

Airco koelt ... te sterk

Geplaatst: 23.09.2013 - 21:00
door teigetje240
Goede avond,

Heb al enige tijd last van volgend fenomeen:
de arico in mijn V50 koelt te sterk: dwz om het aangenaam warm te krijgen moet ik de temperatuur nu al op 25°C zetten.
als het buiten ca. 5°C is kan ik hem op 28°C zetten.

De vloeistof schijnt in orde, de blaasmonden/kleppen perfect afgesteld te zijn.

Kent iemand dit fenomeen?

Btw auto Airco staat doorgaans uit.

grts
T

Geplaatst: 23.09.2013 - 23:22
door MarioC70
Even uit laten lezen op storingen dus..
Sensor stuk waarschijnlijk..lage druk sensor..

Geplaatst: 24.09.2013 - 08:43
door mslik
Hoi,

Nou wat toevallig, ik merkte vanochtend excact hetzelfde. Ik vond het fris in de auto en reed al een half uur. Moest mijn temperatuur op 25 graden zetten voordat er iets van warme lucht uit de roosters verschijnt. Als ik hem terug op 25 zette werd de lucht weer onaangenaam koud.

Misschien een kwaal van de V50????

Zal de dealer eens een mail sturen, misschien weten zij meer.

Michiel

Geplaatst: 24.09.2013 - 10:48
door MarioC70
Een mail sturen zal weinig helpen,uitlezen helpt beter..

Geplaatst: 24.09.2013 - 12:05
door inbedrijf
@mslik

Om het nou meteen kwaal te noemen als het bij twee v50's voorkomt , is wat overdreven. Mijn airco koelde niet meer een paar weken geleden, bleek dat mijn vloeistof aangevuld moest worden.

Het blijven natuurlijk gebruiksvoorwerpen dus er gaan wel eens zaken stuk.

Geplaatst: 24.09.2013 - 12:19
door Schorpioen
Ik heb de laatste weken ook het idee dat het kouder in de auto blijft en dat ik de temperatuur hoger moet zetten dan voorheen.
Voor mijn gevoel is dat sinds de laatste onderhoudsbeurt. Mogelijk een software up-date?
Moet morgen toch naar de dealer voor een einde garantie inspectie en zal er eens naar vragen.

Geplaatst: 24.09.2013 - 12:36
door mslik
@inbedrijf

Het was ook een zin met vraagtekens. En mijn V50 is nu 15 maanden oud. Dus als het een gebruiksvoorwerp die nu al stuk cq. niet goed meer is, vind ik dat wel snel. Heb nog wel garantie, maar er zijn dus meerdere die er "last" van hebben.

Michiel

Geplaatst: 24.09.2013 - 13:33
door Bainrow
@mslik

Mijn airco koelt ook behoorlijk sterk maar ik vind dat juist prettig.
Heb hem altijd op 20 staan....terwijl dit in mijn 407 hiervoor altijd 18 was.

Het is wel dat hij net een heeeele grote airco beurt heeft gehad voor ik hem kocht.
Misschien dat het daardoor komt en het straks nog wat afneemt tot dat zoals bij inbedrijf de vloeistof op is en hij niet/nauwelijk meer koelt.

Maar misschien gewoon ff langs de dealer rijden en laten checken....misschien is het wel een heel klein iets.

Geplaatst: 24.09.2013 - 14:20
door Amlux
Heel herkenbaar. Bij mijn S40 krijg ik ook snel een (te) koude luchtstroom:

Zelfs als het buiten laten we zeggen 17 - 20C is, dan moet ik hem vaak op ca. 24C zetten om het een beetje aangenaam te hebben.

Het lijkt er bij mij op dat ik er op de snelweg (dus bij hoge snelheden) meer last van heb. Als ie bijvoorbeeld op 21 staat dan is het binnen de bebouwde kom goed te doen (op een dag als vandaag), maar zodra ik de snelweg op ga lijkt het alsof de koude luchtstroom groter wordt en dan moet ik 'm echt op 24-25 zetten (soms zet ik dan zelfs de roostertjes dicht, omdat ik echt last heb van de luchtstroom).

Geplaatst: 24.09.2013 - 14:48
door MarioC70
Even een temperatuur meter in een rooster doen,op z,n koudst zetten en kijken hoe laag de temperatuur is,moet zijn rond de plus 7 graden..

Geplaatst: 26.09.2013 - 07:02
door teigetje240
De dealer heeft dat al verschillende keren uitgelezen. geen problemen.
Het vloeistofniveau schijn ook ok te zijn.
Het is een V50 1.6 bj 2011 met 80K km.

Inderdaad: met buiten ca. 20°C moet ie binnen al op +25°C staan.

Zou dat iets te maken kunnen hebben met de motortemperatuur? Ik merk dat de motor minder snel warm wordt, dwz langer duurt.

Ben benieuwd naar jullie dealers uitspraken

Geplaatst: 26.09.2013 - 20:50
door ...
Dan zit ik te denken aan thermostaat en niet de airco.

Geplaatst: 26.09.2013 - 20:57
door Schorpioen
Gisteren is de V50 bij de dealer geweest en dit "probleem" aangekaart.
Ook dat er op het forum meerdere zijn die hier last van hebben.
Airco / verwarming is gecontroleerd en de luchtstroom kleppen gecalibreerd.
Verder de gehele airco / verwarming uitgelezen.
Geen foutmeldingen.
Schijnt dat je tot ca. 24 - 25 graden een koude luchtstroom blijft voelen en dat dit normaal is.
Was me echter tot een paar maanden geleden nooit opgevallen.

Geplaatst: 26.09.2013 - 23:20
door MarioC70
Mooie smoes van de dealer om er snel van af te zijn,klopt dus van geen kanten dat verhaal,maar ok..

Geplaatst: 27.09.2013 - 12:36
door DavidT
Inderdaad, herken dit ook. Bij mij staat hij altijd op 21.

Zelfs als je dan de "blazer" op de laagste stand zet, voel je nog de koude lucht aan je handen. Enigste optie is dan temperatuur omhoog zetten.

Geplaatst: 27.09.2013 - 16:04
door mslik
Inderdaad vreemd verhaal. Mijn mail naar de dealer levert een soortgelijke reactie op. Is opzich ook niet heel erg, maar een volautomatische airco is het in mijn ogen dan niet.

Nou het zal wel, zet hem wel op standje warm :)

Michiel

Geplaatst: 27.09.2013 - 18:42
door teigetje240
Gisteren weer bij de dealer geweest:
*meestergast voelde het nu ook
*opnieuw uitgelezen: druk, vloeistof, kleppen => alles ok
*condensator => ok
Meestergast opent de motorkap en zucht " ojé deze motor"
Ik heb blijkbaar de allerlaatste modificatie die Volvo op de V50 reeks heeft toegepast modelj. 2012: 8V motor ipv de oudere 16V
Meestergast heeft reeds 3 van dergelijke wagens binnengehad. Naast tal van andere kinderziektes bij die modellen voor wat betreft het airco verhaal:
*joint de culassse kan stuk zijn (cilinderkoppakking) gebeurt bij die modellen rond 70à80K km => geen koeling meer, etc
*thermostaat dient vervangen te worden

Ik moet einde van de maand binnen om dit te laten doen, samen met een nieuwe distriebutieriem want de kogellagertjes van de spanrollen zijn al stuk

Ik hou jullie op de hoogte

Geplaatst: 27.09.2013 - 23:42
door MarioC70
Wat een zwetsverhaal zeg..

Geplaatst: 28.09.2013 - 11:18
door Schorpioen
Van 16v naar 8v en kinderziektes van de airco in een V50?

Geplaatst: 28.09.2013 - 23:52
door wim de jong
Wat heeft een type motor nou te maken met een airco systeem?
Een 16V motor of een 8V motor?

Een airco systeem werkt compleet onafhankelijk van een motor, het enige is dat de compressor aangedreven wordt via een multiriem door de motor, de rest is dan helemaal zelfstandig..
Zelfs als de koppakking er helemaal uit ligt, en/of de thermostaat eruit ligt, werkt de airco nog prima mits de compressor aangedreven wordt.