Na mezelf uitvoerig (op het forum) te hebben geïnformeerd en de laatste tijd ook wat gepost te hebben, wordt het zo onderhand eens tijd om uit te leggen wat ik hier te zoeken heb! Zeker aangezien.. hij bijna geleverd wordt! Ik heb 13 augustus van onze HRM-afdeling de bevestiging gekregen dat de Volvo V40 is besteld en de verwachte leverdatum is 28 oktober.
Ik ben een 25-jarige computeraar (IT'er) in hart en nieren! Geboren met een toetsenbord in de hand, als het ware. Gezien mijn (in theorie) ambulante functie kom ik in aanmerking voor een leaseauto. Na een aantal 'lease-afdankertjes' te hebben gereden (mede vanuit eigen keuze/voorkeur), heeft de V40 in de 14% mij over de streep getrokken om dan eindelijk 'mijn eigen' leaseauto te gaan bestellen. De Mégane (station) heeft ook nog lang de overweging gehad omdat hij zo veel ruimte heeft (praktisch!), maar vooralsnog gebruik ik die ruimte zelden. En kindertjes krijgen mag wat mij betreft nog minimaal 5 jaar wachten..! Ik vond de nieuwe V40 al mooi toen ik nog naar de Mégane keek, toen 'ie 14% werd was de keuze na een proefrit snel gemaakt.
Ik beschouw mezelf qua auto's vrij verwend; dat ik (als 'eigen' auto) alleen nog maar leaseauto's heb gereden. Mijn eerste auto was een dikke Ford Mondeo, die was uitstekend geschikt om in 'te leren rijden'

En dan nu.. de configuratie!
Volvo V40
1.6 D2 115pk
6-speed Handgeschakeld
- Optiepakket R-Design
17" Ixion lichtmetalen velgen
- 619 Rebel Blue Inscription solid
- Business Pack Pro + 830 Premium Sound Multimedia
- 871 Verwarmbare voorruit + 370 Regensensor
- 883 Keyless Start
- 168 Automatisch dimmende binnenspiegel
- 298 Neerklapbare rugleuning passagierstoel
- 308 Zonder motoraanduiding
- Omkeerbare mat bagageruimte (rubber/textiel)
- Brilhouder
- Luxe kentekenplaten
+ Tankpas en winterbanden
Jullie kennen 'm inmiddels wel..

Toelichting van de opties en overwegingen:
Wel gekozen
- Verwarmbare voorruit had ik in de Mondeo en dat scheelt in de winter enorm. Je zet de auto vast aan + voorruit verwarming, krabt de overige ruiten en als je binnen bent heb je perfect zicht. Het helpt ook een beetje tegen het beslaan van de voorruit. De lijntjes in de voorruit zie je wel als je er op let, maar hoef je verder absoluut geen last van te hebben.
- Keyless Start had de Mondeo ook, het scheelt (naar gevoel) toch wel aanzienlijk dat je de sleutel 'er niet in hoeft te steken' om de auto te starten. Lekker makkelijk, en de optie is niet duur. Keyless Drive is niet nodig, Keyless Start is meer dan de helft van de luxe voor een fractie van de prijs.
- Een automatisch dimmende binnenspiegel had de Mondeo óók al, en is weer zo'n fijn luxedingetje. Als je dit hebt in je auto, vraag je je af waarom niet ook je buitenspiegels dit hebben. Omdat het 's nachts toch wel aardig wat scheelt.
- Premium Sound is een optie bij Business Pack Pro voor een meerprijs van 600 euro, een flink bedrag, maar aangezien ik bijna alles doe onder het genot van een muziekje, is een beetje beter/mooier geluid mooi meegenomen, en iets waar ik zeker van kan genieten (of betreuren als het tekort was geschoten).
- Rebel Blue! Ik ben van de term geen enorme fan, maar hier erg toepasselijk: YOLO! En je bent maar één keer jong. Ik krijg al complimenten van oudere collega's die mij garanderen dat het echt niet tegen zal vallen. En dat geloof ik graag, anders had ik de keuze niet gemaakt!

Niet gekozen
- Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel heb ik deze keer niet, ik vond de optie te duur. Dat anderen in de auto rijden is bij wijze van uitzondering, als ik er dan vanuit ga dat ze enkel de stoel verzetten van of naar het stuur toe, is die ene positie ook niet moeilijk weer terug te vinden. Daar buiten voegt het dan ook niets toe aan de rijervaring ('t is wel geinig, trouwens). Een kantelbare zitting is mogelijk wel iets dat ik had moeten bestellen.
- Panoramisch dak heb ik over getwijfeld, maar vind het zonder de mogelijkheid het dak open te doen de kosten niet waard om meer licht in de auto te hebben. Voor de atmosfeer zit ik feitelijk niet in de auto..
- Verlichtingspakket 2: Leek me een leuk extraatje, maar moest toch een beetje aan de centen gaan denken. Ik kies ook al geen panoramisch dak, dus dan kan deze ook wel ontbreken.
- Instaplijsten voor/achter: Dit vind ik erg mooi (en praktisch?), maar wanneer zie je ze nou daadwerkelijk? Zelfde argumenten als boven.
- Verwarmbare voorstoelen: heb ik nog nooit gehad. Ik heb collega's die nooit meer zonder zouden willen, maar ik heb in de zomer eigenlijk meer behoefte aan geventileerde/geairco'de stoelen dan aan verwarming van stoelen in de winter. Ik lees dat de verwarming 't erg goed doet in de V40.
- Extra getint glas achter: ook nog nooit gehad, en wederom heb ik collega's die er bij zweren. Ik heb bijna nooit passagiers (kinderen?) achterin die last hebben van de zon/hitte. Het ziet er wel leuk en 'stoer' uit, maar ik vind getint glas eigenlijk een beetje asociaal. Ik kijk graag bij mijn voorganger door de ramen heen om te kijken wat er voor hem of haar zit, en dat gun ik mijn medeweggebruikers ook.
- Trekhaak en/of dakdragers. Ik wil nog wel eens met mijn auto op vakantie, en dan is een beetje extra ruimte of een aanhangwagen meegenomen (zeg maar noodzakelijk bij meer dan 2 mensen + bagage). Voor de éne keer dat ik een aanhanger moet trekken (buiten vakantie om) kan ik wel een andere auto of een busje regelen. Dakdragers en een dakkoffer zou voor de vakantie zeker een uitkomst zijn. Dakdragers kan ik later nog bijkopen en een dakkoffer kan ik wel ergens lenen of huren, is het idee.
- Zonder modelaanduiding. Iedereen moet natuurlijk weten welk model Volvo dit is zodat ze er zelf ook ééntje kunnen kopen, duh!

Als het goed is wordt 'ie over dik drie weken afgeleverd, dus de spanning is om te snijden…!