Pagina 1 van 2
HELP! Gat kleppendeksel door verkeerde bout
Geplaatst: 06.10.2013 - 15:55
door ...
Om meer ruimte te krijgen bij de demontage van de EGR koeler had ik ook de brandstofpomp losgehaald. Helaas heb ik bij de montage ervan een fout gemaakt en een verkeerde (te lange) bout van de EGR mixer geprobeerd vast te draaien. Wel hersteld en de originele bout vastgezet, maar het bleef daar niet bij.
De te lange bout heeft tegen het inlaatspruitstuk (edit: kleppendeksel) geduwd en nadat ik alles gemonteerd had en klaar dacht te zijn, de motor gestart: rook en bij een nadere inspectie ook olie!
Ik dacht eerst dat het de brandsstofpomp was die ik misschien niet goed had bevestigd, maar toen zag ik dat op de plek waar de bout tegen het inlaatspruitstuk (edit: kleppendeksel) geduwd had, er een gat geslagen was na het starten. Door de druk van de bout is die plek zwak geworden en de stukje aluminium van het gat zijn door de druk gewoon naar buiten geslagen.
Ik zit nu dus met een gat in het inlaatspruitstuk (edit: kleppendeksel). Hoe kan ik dit voor morgen snel met een tijdelijke fix herstellen???
Geplaatst: 06.10.2013 - 17:02
door Gast
probeer eens met kneedbaar metaal (Bison/Pattex). In elk geval het proberen waard.
Geplaatst: 06.10.2013 - 17:07
door ...
Gelukkig zijn alle metaaldeeltjes naar buiten geblazen, ik kon het gat precies reconstrueren met de aangetroffen losse delen.
Dit is wel het laatste wat ik op dit moment kan gebruiken, net een draagarm en een wiellager voor de kiezen gehad. Financieel zit het even flink tegen dus. En het kleppendeksel vervangen kan ik niet zelf, daar heb ik gewoon de kennis en het gereedschap niet voor :

Morgen maar wel alvast bellen naar Auto Rima voor een gebruikt kleppendeksel.
Welke onderdelen heb ik nu allemaal nodig? Nieuw (gebruikt) kleppendeksel, brandplaatjes voor de verstuivers, pakking. Welke nog meer?
Ik laat de auto maar staan deze week. Zijn er nog handige klussers in Almere die willen helpen met het vervangen van het kleppendeksel?
Geplaatst: 06.10.2013 - 18:27
door ...
Een vriend van me is monteur en is bereid te helpen met vervangen van het kleppendeksel. Moet daarvoor alleen wel een stukje rijden.
Om bij de garage te komen een heel erg tijdelijke oplossing bedacht. Met de dremel een stukje staal op maat gemaakt, zodat het tussen het gat en de brandstofpomp geklemd kan worden. Als eerste wat alufolie tegen het gat, vervolgens tape om het stukje staal gedaan en dat zachtjes met een hamer er tussen getikt. Klemt goed genoeg om stationair olielekkage tegen te gaan.
Zijn er mensen die een handleiding tot hun bechikking hebben (aanhaalmomenten en pakkingen etc.) en nogmaals de vraag welke onderdelen allemaal nodig zijn.
Geplaatst: 06.10.2013 - 19:06
door mjeuring
Grote pleister van 2 mm aluminium maken die er ruim omheen past en dan met een 2 componenten aluminium epoxy lijm mee vast zetten. Is gas en olie dicht en gaat nooit meer los.
Ik zou haast zeggen neem een stuk hoekprofiel 20x20x2 en "Dremel" dat op maat.
Geplaatst: 06.10.2013 - 19:31
door ...
Klinkt als een logische oplossing. Wordt alleen wel lastig om de hoek precies pas te maken, de onderste rand van het gat zit precies in de knik van het kleppendeksel.
Geplaatst: 06.10.2013 - 19:38
door V70/2.4D/2003
Aluminium is goed te bewerken met een hamertje...
Geplaatst: 06.10.2013 - 21:17
door mjeuring
S60_D5 schreef:Klinkt als een logische oplossing. Wordt alleen wel lastig om de hoek precies pas te maken, de onderste rand van het gat zit precies in de knik van het kleppendeksel.
Met epoxy kun je rustig kieren tot 1 mm opvullen. Wel zorgen dat het niet in het gat loopt

Geplaatst: 06.10.2013 - 21:25
door edraket
Je geeft eerst aan dat je inlaatspruitstuk kapot is en later het kleppendeksel. Waar zit nu precies een gat in?
Geplaatst: 06.10.2013 - 21:34
door ...
Sorry, ik dacht eerst dat het het bovenste metalen deel van het inlaatspruitstuk was, maar het is het kleppendeksel (zie ook eerste foto). Titel even aangepast.
Geplaatst: 06.10.2013 - 21:43
door Gast
Inlaatspruitstuk was ook geen metaal uitgeblazen - daar heerst een onderdruk.
Geplaatst: 06.10.2013 - 23:14
door mjeuring
dbosker schreef:Inlaatspruitstuk was ook geen metaal uitgeblazen - daar heerst een onderdruk.
Bij een turbo motor?
Geplaatst: 06.10.2013 - 23:18
door MarioC70
Ook bij een turbo motor..
Het kleppendeksel is een geheel met het inlaatspruitstuk,er zijn drie types in,dus let op de goeie..
14 Inl.spruitstuk 1.00 30614422
-2002, (30637137)
Inl.spruitstuk 1.00 8677953
MAN.TRANS, 2003-, ENG -76469, AUTO.TRANS, 2003-, ENG -76471
Inl.spruitstuk 1.00 8692397
MAN.TRANS ENG 76470-, AUTO.TRANS ENG 76472-
15 Positiesensor, nokkenas 1.00 8631533
16 Borgbout
Geplaatst: 07.10.2013 - 00:42
door Thijs
Bij een turbo motor heb je toch een overdruk van 1 bar? De intercoolers van diesels worden niet voor niets bol. En na de egr mixer heb je dan niet in eens een onderdruk.
Maar het gat zit volgens mij thv de tandwielen van de nokkesassen? Daar weet ik niet of er over of onderdruk heerst.
Geplaatst: 07.10.2013 - 15:11
door HansEindhovenV70
Meen dat ik eens gelezen heb dat er tegenwoodig ook een soort hittebestendige kit voor is?
Geplaatst: 08.10.2013 - 21:07
door ...
Ik heb inmiddels Loctite 3455 kneedbaar aluminium besteld. Gecombineerd met een 2mm dik stukje aluminium zal ik komende weekend het gat proberen te dichten. De auto staat nu voor de zekerheid even stil.
Geplaatst: 08.10.2013 - 21:17
door mjeuring
Ondergrond goed ontvetten! Maar da's waarschijnlijk een open deur

Geplaatst: 08.10.2013 - 22:23
door MarioC70
Als er iets invalt,loopt tie in de prak,..
Geplaatst: 08.10.2013 - 23:17
door arnoud
Dan maar duct tape...
Geplaatst: 08.10.2013 - 23:27
door MarioC70
Ander deksel is nog beter..