Pagina 1 van 2
Grijze rook uit de uitlaat
Geplaatst: 07.10.2013 - 15:14
door malle pietje
Betreft de v70 D5 uit 2002 met 396d op de teller. Dit is wat ik merk:
- begint bij licht gasgeven: grijze rook uit de uitlaat bij het rijden
- wordt zwarter naarmate ik meer gas geef
- in de achteruitkijkspiegel te zien
- geen direct merkbaar vermogensverlies
- overmatige hoeveelheid roet bij volgas
- geen overmatig olieverbruik
- gemiddeld verbruik 1 op 13,5
- bij een dotje gasgeven, een lichte fluittoon als het toerental weer daalt
Via het forum vind ik de injectoren als mogelijk euvel , en idem lekkende turboslangen of een lekke intercooler. De intercooler heeft een klein lekje dat eerder al is gerepareerd.
Ik verdenk zelf de intercooler, maar voordat ik de intercooler ga vervangen vraag ik me nog af:
1. heeft de D5 uit 2002 een carterventilatie (olieafschijder) die verstopt raakt?
2. is grijze rook duidelijk een gevolg van een klein lekje in de IC?
3. wat kan het fluittoontje betekenen? Het komt niet uit de IC.
4. als het de injectoren zijn, waar kan ik dat dan aan herkennen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Geplaatst: 07.10.2013 - 16:05
door Laguna-S60
Heb je een hele tijd rustig gereden? Dan kan het best zo zijn dat je uitlaatlijn gewoon erg vies is. Zeker als je geen vermogens verlies hebt.
Fluittoon je gewoon je turbo die opspoelt.
Geplaatst: 07.10.2013 - 16:37
door malle pietje
Nee dat kan het niet zijn. De uitlaat wordt op iedere rit een aantal keren volledig doorgeblazen en er wordt zo'n 1500km per week mee gereden (ook hoge snelheden)...
Wat bedoel je met opspoelt? Opspeelt? Of iets anders?
Geplaatst: 07.10.2013 - 16:49
door dutchlimits
Opspoelen van de turbo is dat de turbo sneller gaat draaien
Geplaatst: 07.10.2013 - 16:51
door MarioC70
Komt omdat het kouder wordt buiten,is condens wat in de uitlaat zit.
Als de auto warm wordt neergezet,condenseert de warme lucht in de uitlaat,wat overblijft is vocht en dat blijft in de uitlaat staan en verdampt weer na het starten en opwarmen en dat is wat je ziet.
Geplaatst: 07.10.2013 - 17:11
door dutchlimits
Ligt er ook aan hoe erg de auto rookt, als het minimaal is dan is het inderdaad wat mario zegt.
Geplaatst: 07.10.2013 - 17:13
door malle pietje
ook dat betwijfel ik, want het gebeurt ook onderweg na 100km rijden op de snelweg.
Geplaatst: 07.10.2013 - 17:19
door MarioC70
Ok,dan is de koppakking stuk...komt bijna niet voor,maar alles kan,dure reparatie trouwens..
Of de kop gescheurd,kan ook nog..
Geplaatst: 07.10.2013 - 18:06
door dutchlimits
Mocht het de koppakking zijn dan is de vloeistof in de reservoir van je koelvloeistof vaak verkleurd
Geplaatst: 07.10.2013 - 18:14
door MarioC70
Ligt eraan waar hij lekt.
Ik rij zelf vaak met die Volvo,s en koud of warm dampen ze altijd bij kouder weer.
Het enige is een koppakkinglektest doen.
Geplaatst: 07.10.2013 - 18:16
door RoaldH
dutchlimits schreef:Mocht het de koppakking zijn dan is de vloeistof in de reservoir van je koelvloeistof vaak verkleurd
Check ook ff of de olie gewoon bruin is of meer als koffie verkeerd is.
Geplaatst: 07.10.2013 - 18:17
door MarioC70
Als je geen koelvloeistofverlies hebt,is er dus weinig aan de hand.
Geplaatst: 09.10.2013 - 22:25
door malle pietje
geen koelvloeistofverlies, geen overmatige hoeveelheid olieverbruik, geen mayonaise in de olie of troebele koelvloeistof, dus ik verwacht niet dat de kop kapot is. Dan had ik ook wittere rook verwacht, dit is echt grijs.
Zelf denk ik toch nog steeds aan de intercooler.
Terugkomend op mn vraag:
1. heeft de D5 een carterventilatie?
2. En als het de injectoren zijn, waar kan ik dat nog meer aan zien?
Geplaatst: 09.10.2013 - 22:34
door MarioC70
Naar mijn idee is er weinig mis.
Met een slechte injector start hij meestal slecht.
Een defecte intercooler veroorzaakt een zwarte walm van rook.
Geplaatst: 16.10.2013 - 21:15
door malle pietje
Hmm, toch verbeeld ik het me niet en komt er echt teveel rook uit de uitlaat.
Maar:
heeft de d5 een carterventilatie?
Geplaatst: 16.10.2013 - 21:57
door 1-wiel
Natuurlijk heeft een d5 carterventilatie....
Waarom die vraag?
Als hier iets mis mee is gaat ook je oliepeil zakken...
Geplaatst: 16.10.2013 - 22:02
door 1-wiel
Gezien de leeftijd van je auto en de kilometers verdenk ik de intercooler, waarschijnlijk zijn de onderste 2 lamellen niet plat meer maar "opgepompt"
Door het vele uitzetten en krimpen in de loop der jaren blaas je als het ware de lamellen op, op den duur gaan ze zelfs scheuren vertonen.
Je kunt dit simpel controleren door aan de onderzijde van de auto de kunstofbak onder de intercooler/radiateur te verwijderen en naar de lamellen te kijken van de intercooler...
Geplaatst: 18.10.2013 - 12:30
door Marel
Hallo ik ben Mario Wildeboer en rij in een Volvo xc 70 2.4 Turbo Diesel bj 2004 met 280.00 km op de teller
Wie kan mij vertellen wat het ongeveer kost om de koppakking te laten vervangen, want als ik dit allemaal lees.... ben ik bang dat mijn koppakking stuk is..
Geplaatst: 18.10.2013 - 12:47
door 1-wiel
Open een nieuw topic met je probleem, anders word deze ellenlang en gaat de oorspronkelijke vraagstelling van topicstarter verloren
Geplaatst: 18.10.2013 - 17:07
door MarioC70
Marel schreef:Hallo ik ben Mario Wildeboer en rij in een Volvo xc 70 2.4 Turbo Diesel bj 2004 met 280.00 km op de teller
Wie kan mij vertellen wat het ongeveer kost om de koppakking te laten vervangen, want als ik dit allemaal lees.... ben ik bang dat mijn koppakking stuk is..
Eerst maar is laten controleren of hij wel stuk is,komt zo weinig voor namelijk..