Tikkend geluid bij nieuwe remblokken

Geleverd vanaf 2003
Volvo number
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 07.06.2011 - 22:45
Locatie: Nederland

Hallo,

ik heb mijn remblokken van de s40 2.0d voor en achter vervangen. Nu hoor ik een geluid die trillend, tikkend is. Het lijkt precies of er iets lost hangt aan de auto. Ik dacht eerst dat het het hitteschild was die tegen de chassis kwam maar dat is het niet. Het is precies een soort blik dat tikt niet hard maar telkens te horen als ik in putten rij. Beide zijden. Komt van achterkant.
Het moet met de remmen te maken hebben. Als ik bijv de handrem stilletjes op trek en dan in putten rij is het geluid er niet. Weet er iemand raad? Ook piepen de remmen zeer hard. Is dat niet raar voor nieuwe remmen??
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ergens een montagefout gemaakt denk ik en droog in elkaar gezet?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Volvo number
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 07.06.2011 - 22:45
Locatie: Nederland

bwa kweet nie montage fout. alles erop zoals het eraf gekomen is.
Moet ik iets speciaal doen?wat bedoel je met droog in elkaar gezet?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Zonder beetje remmenvet of kopervet of iets in die richting?
Veren goed gemonteerd?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Volvo number
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 07.06.2011 - 22:45
Locatie: Nederland

Met de veertjes bedoel je de klemmetjes die je er overschuift he als de remblokken er op zitten? Waar moet ik dan kopervet aan doen? Ik heb langs één kant de rubberenhulzen ook vervangen. Ook de pen die je er moet in draaien zat vrij los in de rubberen huls.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Aan de contact delen van de blokken,dus lichtjes op het metalen gedeelte,dus niet op de remvoering.. :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Volvo number
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 07.06.2011 - 22:45
Locatie: Nederland

Oeps da snap ik nu niet even.:( zal dus toch iets mis gedaan hebben
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Volvo number schreef:Oeps da snap ik nu niet even.:( zal dus toch iets mis gedaan hebben
Wie weet...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28979
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Misschien toch even laten controleren in de garage, met remmen moet je geen risico nemen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Volvo number
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 07.06.2011 - 22:45
Locatie: Nederland

Denk niet dat het echt kwaad kan ze het is alleen storend als je bijv met de ruiten af gaat rijden. Het piepen komt nog al voor heb ik gelezen.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27157
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Volvo number schreef:Oeps da snap ik nu niet even.:( zal dus toch iets mis gedaan hebben
Mario bedoelt het deel van de blokken dat in je klauwen komt, niet het deel dat tegen de schijven drukt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Volvo number
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 07.06.2011 - 22:45
Locatie: Nederland

Mario bedoel je dit wat men hier in het filmpje doet vanaf 9.26?
Dit heb ik inderdaad niet gedaan. Ik denk dat er remblokken los zitten of dat er spelling is in de remklauw.

Het piepen op zich kan dit kwaad? Het zijn remblokken van bosh
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ja dat is zo,n beetje de procedure op het filmpje..
Piepen kan geen kwaad maar is vervelend.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Hoe ver heb je de zuigers naar binnen gedraaid voor dat je de nieuwe blokken gemonteerd hebt, het lijkt wel of de blokken te veel ruimte hebben tussen remcilinder en remschijf
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Volvo number
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 07.06.2011 - 22:45
Locatie: Nederland

Ja met zo'n speciale tool he. Ik heb ze gedraaid tot wanneer ik de klauw er over kreeg. Minder mag ik toch niet he anders krijg ik die klauw er toch niet over. Tis precies ook wel dat mijn handrem niet zo goed pakt. Als je aan de remblok voelt die langs de binnenkant zit van de auto dan zit deze wa los.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Waarschijnlijk toch iets te ver terug gedraaid. dat het blok te los zit is niet goed en dat is ook de rammel die je hoort
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
NavyTr1gger
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 04.10.2013 - 19:23
Locatie: Westfriesland (Stedebroec)

Wat ik denk dat er aan de hand is is dat de remblokjes iets kleiner zijn dan de klauwen. Ik heb dit (probleem) ook gehad onder mijn vorige auto.

Het is namelijk zo dat als je rijdt en je gaat remmen de kracht van de remschijven naar voren gaat. Hierbij komt de kracht op het remblok ook naar voren en duwt hij hem tegen de klauw aan en hoor je een tikje. Als je achteruit rijdt dan heb je dit ook alleen dan naar achteren een tik.

Dit kan geen kwaad, het is wel irritand. Tevens is het probleem ook niet te verhelpen, maar verschillende fabrikanten hebben ietswat verschillende afmetingen van de remblokken.

Wat het piepen betreft: Nieuwe remmen krijgen een soort coating fabriek af. Dit is een soort van bescherming tegen het roesten op de plank. Als je je remmen monteerd zorg dan dat je de schijven en blokken met een pluisvrije doek met remreiniger (wasbenzine) schoonmaakt nadat je er aan hebt gezeten. Het piepen zal na verloop van tijd weg gaan omdat de laag er vanaf slijt.

Dit is wat ik ervaren heb, en ik zeg niet dat het bij jou/ jullie ook zo is. Maar ik geef alleen een voorbeeld...
Volvo S60 2.4d 163pk '09
Volvo S40 1.8 90Kw '99

Handig zijn is een gave...
Volvo number
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 07.06.2011 - 22:45
Locatie: Nederland

Te klein in in hoogte da denk ik niet. Ik kan de remblokken (binnenste) van links naar rechts bewegen maar niet van boven naar onder.
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

blokken stellen zichzelf in de remklauw
als je verder terug in draait dan nodig is geen probleem
Volvo number
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 07.06.2011 - 22:45
Locatie: Nederland

@Jan wat kan dan de oorzaak zijn denk je?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”