Hallo Allemaal,
Ik ben sinds een paar dagen de zeer trotse bezitter van een 440 1.8i DL uit 1993 (oud model). Ben erg tevreden met de auto, alleen mijn benzine meter doet het niet goed (duurt lang voor ie gaat werken en gaat maar tot 3/4e) en ik vindt het erg jammer dat ik geen toerenteller heb.
Nu zat ik me af te vragen of het mogelijk is om de tellerunit te vervangen door een unit met een toerenteller, om zo meteen 2 vliegen in een klap te slaan (er vanuitgaande dat de vlotter / kabels van de benz. meter niet kapot zijn).
Kunnen jullie me vertellen of mogelijk is, dus of de bekabeling voor de toerenteller al aanwezig is, en of deze ook gaat werken in mijn auto, en of de rest van mijn meters het met een andere tellerunit nog wel werken? Ik hoorde verschillende dingen over de kleur van de stekkers? En hoe krijg je die unit uit je auto, zonder meteen alles eraf te breken?
Tweede vraag, eigenlijk omdat ik nog geen tijd heb gehad om mijn interieurdelen eruit te slopen: weet iemand of er in de 440 standaard kabels liggen voor achterspeakers? Ik wil nl. een paar achterspeakers installeren, maar heb even niet de tijd om zelf kabels te gaan trekken. Dus zou t erg handig zijn als die er toevallig al liggen...
Ik dacht hieraan omdat ik achter elk klepje wat ik tot nu toe van mijn dash heb getrokken wel stekkers voor het een of ander ben tegen gekomen! Dat is handig!
Sorry voor de enorme lap tekst!
Toerenteller installeren (en meer moeilijke vragen)
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
achter naast de hoedenplank zitten rondjes (bij het derde ruitje). Dat is de plaats voor de speakers en als er kabels liggen (dit verschilt per land per model en per jaar...) dan hangen ze daar ergens in de buurt. De overige vragen durf ik geen antwoord op te geven... Succes!!!
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 4th Gear member
Is dat voor alle bouwjaren zo, VolvoMafia? Ik heb weleens gehoord dat bij de eersten ze nog niet liggen, maar dat weet ik niet zeker. Vind ik wel handig te weten, kan ik tzt ook nog een keertje achterspeakers erin doen... (bouwjaar '88)
-
- 4th Gear member
Hey mensen,
Die achterspeaker kabels lagen er inderdaad al in. Daarvoor moet je gewoon even die panelen met waar de speakers in kunnen eruit halen, en dan zitten ze daar ergens met een tapje vast. Scheelt me in ieder geval een hoop geklier met kabels trekken.
Verder niemand een idee over die toerenteller?
Die achterspeaker kabels lagen er inderdaad al in. Daarvoor moet je gewoon even die panelen met waar de speakers in kunnen eruit halen, en dan zitten ze daar ergens met een tapje vast. Scheelt me in ieder geval een hoop geklier met kabels trekken.
Verder niemand een idee over die toerenteller?
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Dat van je benzinemeter is relatief makkelijk op te lossen, als je een verstelbaar stuur hebt, in de laagste stand zetten, heb je dat niet, stuur verwijderen.
Dan onder het afdakje zitten 2 afdekplaatjes, deze verwijderen en schroefjes losdraaien, aan de onderkant van deze sierlijst zitten ook nog schroefjes, deze ook verwijderen.
Dan de schroeven van het klokkenpaneel losdraaien, via de onderkant, de tellerkabel loshalen, de unit eruit pakken.
Dan de schroeven van de benzine en temp meter losdraaien, uit de unit pakken, dan zie je achter op de meter, 2 moertjes, deze ook losdraaien, als het goed is zie je tussen de meter en de print 2 messing busjes, deze goed schoonmaken met een klein staalborsteltje of schuurpapiertje, de contacten op de print waar de busjes op rusten, ook even opruwen, de boel weer in elkaar zetten en als het goed is, werkt alles weer naar behoren.
Deze tip kreeg ik van een monteur en vond ik tevens op de site problemcar.nl
Bij mij heeft het gewrkt en alles doet gewoon wat het moet doen.
suc6 leen
Dan onder het afdakje zitten 2 afdekplaatjes, deze verwijderen en schroefjes losdraaien, aan de onderkant van deze sierlijst zitten ook nog schroefjes, deze ook verwijderen.
Dan de schroeven van het klokkenpaneel losdraaien, via de onderkant, de tellerkabel loshalen, de unit eruit pakken.
Dan de schroeven van de benzine en temp meter losdraaien, uit de unit pakken, dan zie je achter op de meter, 2 moertjes, deze ook losdraaien, als het goed is zie je tussen de meter en de print 2 messing busjes, deze goed schoonmaken met een klein staalborsteltje of schuurpapiertje, de contacten op de print waar de busjes op rusten, ook even opruwen, de boel weer in elkaar zetten en als het goed is, werkt alles weer naar behoren.
Deze tip kreeg ik van een monteur en vond ik tevens op de site problemcar.nl
Bij mij heeft het gewrkt en alles doet gewoon wat het moet doen.
suc6 leen
-
- 4th Gear member
Hey Leen,
Ik zal er eens naar kijken, misschien dat ik in het weekend nog even de tijd heb om te hobbieen... Dan weet ik iig weer hoeveel benzine er echt in mijn tank zit.
Gr.
Ik zal er eens naar kijken, misschien dat ik in het weekend nog even de tijd heb om te hobbieen... Dan weet ik iig weer hoeveel benzine er echt in mijn tank zit.
Gr.
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Even over je toerenteller, volgens mij zit er gewoon een stekker voor een toerenteller achter je unit.
Ga even naar de sloop, zoek een volvo 440 met toerenteller, schroef het klokkenpaneel los zoals ik beschreef, dan zi je gelijk met welke stekker de toerenteller verbonden is.
Als het goed is past de toerenteller in gat van de klok.
Ik heb het ooit met een 340 gedaan, klok verwijderd en toerenteller terug geplaatst, stekker verbonden, klaar was keessie.
Dus als het bij de 340 de stekkers al zaten, zitten ze waarschijnlijk ook bij de 440
suc6 van het weekend
gr leen
Ga even naar de sloop, zoek een volvo 440 met toerenteller, schroef het klokkenpaneel los zoals ik beschreef, dan zi je gelijk met welke stekker de toerenteller verbonden is.
Als het goed is past de toerenteller in gat van de klok.
Ik heb het ooit met een 340 gedaan, klok verwijderd en toerenteller terug geplaatst, stekker verbonden, klaar was keessie.
Dus als het bij de 340 de stekkers al zaten, zitten ze waarschijnlijk ook bij de 440
suc6 van het weekend
gr leen
-
- 4th Gear member
Helaas, de klok uitwisselen voor de toerenteller bleek niet mogelijk te zijn.
Had vandaag op de sloop een losse toerenteller gevonden en ik heb de unit van de auto gedemonteerd. In de ruimte van de klok bleek helaas geen toerenteller te passen. Aan de toerenteller zitten meer penntjes dan er uitsparingen in de houder zitten.
Dus maar op zoek naar een helemaal nieuwe unit met toerenteller. Heeft niet iemand er nog een te koop voor een schappelijke prijs?
Had vandaag op de sloop een losse toerenteller gevonden en ik heb de unit van de auto gedemonteerd. In de ruimte van de klok bleek helaas geen toerenteller te passen. Aan de toerenteller zitten meer penntjes dan er uitsparingen in de houder zitten.
Dus maar op zoek naar een helemaal nieuwe unit met toerenteller. Heeft niet iemand er nog een te koop voor een schappelijke prijs?
-
- 4th Gear member
Even een update voor de Toerenteller-lozen onder ons. Ik heb een unit kunnen overnemen van iemand en deze in mijn auto ingebouwd. Werkt prima!
Ik heb alleen een foutje gemaakt, heb namelijk de bevestigingsklem van mijn kilometerteller-kabel afgebroken #-o . De kabel zit nu dus gewoon in de unit geduwd, maar zit niet meer met de klem erop bevestigd...
Werkt nog wel gewoon, ik vraag me alleen af voor hoe lang. Zal die kabel er nu op hoge snelheid weer vanaf knallen, of blijft ie (met een beetje geluk) gewoon zitten? Iemand ervaring mee?
Ik kwam er bij het uitbouwen van de tellerunit trouwens achter dat er een lampje bij mijn contactslot zat, helaas doorgebrand. lampje verwisseld en nu heb ik gewoon contactslotverlichting! Hoe luxe is dat?!? ::D
Ik heb alleen een foutje gemaakt, heb namelijk de bevestigingsklem van mijn kilometerteller-kabel afgebroken #-o . De kabel zit nu dus gewoon in de unit geduwd, maar zit niet meer met de klem erop bevestigd...
Werkt nog wel gewoon, ik vraag me alleen af voor hoe lang. Zal die kabel er nu op hoge snelheid weer vanaf knallen, of blijft ie (met een beetje geluk) gewoon zitten? Iemand ervaring mee?
Ik kwam er bij het uitbouwen van de tellerunit trouwens achter dat er een lampje bij mijn contactslot zat, helaas doorgebrand. lampje verwisseld en nu heb ik gewoon contactslotverlichting! Hoe luxe is dat?!? ::D
-
- Starter
gewoon standaard( bij mij dan
), en even over je dash; kijk eens op
http://volvo.onderdeel-nodig.nl/index.php?id=6,
480 spul past namelijk ook, al weet ik niet zeker of een 480 ES op een reguliere 440 past( 480 Turbo en 440/460 namelijk wel :razz: )

http://volvo.onderdeel-nodig.nl/index.php?id=6,
480 spul past namelijk ook, al weet ik niet zeker of een 480 ES op een reguliere 440 past( 480 Turbo en 440/460 namelijk wel :razz: )