Hallo,
Ik rij al een tijdje rond met mijn 240 GLE met een vrij hoog voltage op de voltmeter (het wijzertje is volledig uitgeslagen). Nu ben ik geen techneut maar zou mijn spanningsregelaar kapot zijn? Daarnaast ontdekte ik vanmorgen dat er wat schuim/rommel uit mijn accu komt. Wordt dit veroorzaakt door de hoge spanning en betekend dit dat ik ook nog mijn accu moet vervangen?
Ik hoor het graag!
lekkende accu en hoge spanning
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Heb je nog een accu met 6 dopjes die los kan draaien. Kijk dan even naar de hoogte van het accu water, deze moet een cm boven de platen staan. Of dit een relatie heeft met de hoge spanning weet ik niet. Op Google kun je vinden hoe je dynamo en je spanning regelaar kunt doormetenpomoek schreef:Hallo,
Ik rij al een tijdje rond met mijn 240 GLE met een vrij hoog voltage op de voltmeter (het wijzertje is volledig uitgeslagen). Nu ben ik geen techneut maar zou mijn spanningsregelaar kapot zijn? Daarnaast ontdekte ik vanmorgen dat er wat schuim/rommel uit mijn accu komt. Wordt dit veroorzaakt door de hoge spanning en betekend dit dat ik ook nog mijn accu moet vervangen?
Ik hoor het graag!
- martin _b
- 3rd Gear member
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
- Locatie: Hoeksche Waard
Schuim op de accu duidt op kokende accu.
Betekend in bijna alle gevallen een defecte spanningsregelaar.
In veel gevallen gaat hierdoor ook de accu kapot. (laden slecht bij, hoge piek met laden waardoor de accu na enkele dagen al weer snel leeg trekt, etc etc.)
Maar je zou deze bij een accuboer kunnen laten testen.
Betekend in bijna alle gevallen een defecte spanningsregelaar.
In veel gevallen gaat hierdoor ook de accu kapot. (laden slecht bij, hoge piek met laden waardoor de accu na enkele dagen al weer snel leeg trekt, etc etc.)
Maar je zou deze bij een accuboer kunnen laten testen.
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
- pomoek
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 23.11.2007 - 09:49
Het is een vrij nieuwe accu, van 4 jaar oud. Beetje dom van me, te lang doorgereden met die kapotte spanningsregelaar. Martin en Admiral, bedankt voor jullie reacties, ik ga de poeplap trekken en mijn 240 trakteren op een nieuwe spanningsregelaar en accu.
- martin _b
- 3rd Gear member
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
- Locatie: Hoeksche Waard
4 jaar? Dat is de gemiddelde levensverwachting van een accu. Dan is deze al bijna aan zijn eind. (dus niet vrij nieuw, maar oud zeg maarpomoek schreef:Het is een vrij nieuwe accu, van 4 jaar oud.

Ik zou de accu dan inderdaad gewoon vervangen.
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
- pomoek
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 23.11.2007 - 09:49
Heren en dames (?),
Na wat getreuzel mijnerzijds dan toch een nieuwe spanningsregelaar en 2e hands accu gekocht. Ja die laatste was een beetje een gokje, maar goed we doen het met een beperkt budget.
Bij mijn buurman de 240 boven de garage put gezet omdat ik dacht dat ik dan makkelijk de spanningsregelaar kon verwisselen. Vanwege de ophanging en bodembeschermplaat was dit toch nog vrij lastig, maar goed, ik zat er toch en heb de regelaar kunnen vervangen en de nieuwe accu geplaatst.
De jonge grijze stier startte meteen, en direct een proefrit gemaakt. Nu heb ik een voltmeter in mijn dashboard zitten en zag dat het voltage mooi op 14 volt bleef hangen (iets rechts van het midden). Maar naarmate de rit vorderde zag ik het voltage terug lopen naar iets onder de 12 volt.
En daar ben ik dus niet helemaal gerust op.
De accu heeft een capaciteit van 60 ampère (de oude 55), de dynamo is een Bosch (oorspronkelijk uit een 740) 80 Ampère 14 volt en de spanningsregelaar is ook 14 volt. Ik heb nog geen tijd gehad om met een multimeter alles te gaan checken maar ben nu toch bang dat er ook nog een probleem in mijn dynamo zit.
Is het normaal dat het voltage zo terug zakt tijdens het rijden? Heeft het te maken met de nieuwe accu of had ik een spanningsregelaar van 14,4 volt moeten kopen? Er zat namelijk een spanningsregelaar van 14,4 volt in maar omdat de dynamo volgens diverse sites op internet 14 volt levert heb ik voor de 14 volt regelaar gekozen.
Ik hoor het graag!
Na wat getreuzel mijnerzijds dan toch een nieuwe spanningsregelaar en 2e hands accu gekocht. Ja die laatste was een beetje een gokje, maar goed we doen het met een beperkt budget.
Bij mijn buurman de 240 boven de garage put gezet omdat ik dacht dat ik dan makkelijk de spanningsregelaar kon verwisselen. Vanwege de ophanging en bodembeschermplaat was dit toch nog vrij lastig, maar goed, ik zat er toch en heb de regelaar kunnen vervangen en de nieuwe accu geplaatst.
De jonge grijze stier startte meteen, en direct een proefrit gemaakt. Nu heb ik een voltmeter in mijn dashboard zitten en zag dat het voltage mooi op 14 volt bleef hangen (iets rechts van het midden). Maar naarmate de rit vorderde zag ik het voltage terug lopen naar iets onder de 12 volt.
En daar ben ik dus niet helemaal gerust op.
De accu heeft een capaciteit van 60 ampère (de oude 55), de dynamo is een Bosch (oorspronkelijk uit een 740) 80 Ampère 14 volt en de spanningsregelaar is ook 14 volt. Ik heb nog geen tijd gehad om met een multimeter alles te gaan checken maar ben nu toch bang dat er ook nog een probleem in mijn dynamo zit.
Is het normaal dat het voltage zo terug zakt tijdens het rijden? Heeft het te maken met de nieuwe accu of had ik een spanningsregelaar van 14,4 volt moeten kopen? Er zat namelijk een spanningsregelaar van 14,4 volt in maar omdat de dynamo volgens diverse sites op internet 14 volt levert heb ik voor de 14 volt regelaar gekozen.
Ik hoor het graag!