Hallo
Indien ik met mijn s60 140km/u rijd op de A31 Duitsland en ik trek dan even lekker door rookt de wagen even behoorlijk tot ik de snelheid heb die ik wil hebben en is het roken weg.
Komt dit doordat je dan ineens meer diesel inspuit in de verbrandingskamer of zijn er ook andere mogelijkheden / gebreken? en hoe is een gebrek te controleren.
groeten Cliff
roken bij gas intrappen
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28361
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Misschien de verstuivers niet helemaal fris?
Laten uitlezen bij de dealer kan mogelijk meer duidelijkheid geven over overige oorzaken van het roken.
Laten uitlezen bij de dealer kan mogelijk meer duidelijkheid geven over overige oorzaken van het roken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Dat is een eigenschap van de D5 motoren,daar is helaas weinig aan te doen.
Trouwens de meeste dieselmotoren hebben dit verschijnsel,VW,Audi,Mercedes enz.
Trouwens de meeste dieselmotoren hebben dit verschijnsel,VW,Audi,Mercedes enz.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
Er zijn een aantal oorzaken voor overmatig roken
1.lekkende of slecht vernevelende verstuivers.
2.intercooler stuk of enig slang in inlaatsysteem
3.dichtgeslibte EGR
1.lekkende of slecht vernevelende verstuivers.
2.intercooler stuk of enig slang in inlaatsysteem
3.dichtgeslibte EGR
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Dat zijn de duidelijke oorzaken,maar ze roken ook zonder dat je deze problemen hebt,hier staan er een paar met minder dan 15000km en die roken als de brandweer..bij volle belasting..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
Klopt helemaal. Zo eentje heb ik ook 
Maar hij zal eerst zeker moeten zijn dat het allemaal in orde is

Maar hij zal eerst zeker moeten zijn dat het allemaal in orde is
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Dat is mij bij de huidige nog niet opgevallen, dat gerook. De vorige wilde wel kwalmen als hij eens op zijn donder kreeg maar, zoals gezegd, bij deze heb ik het nog niet waargenomen.MarioC70 schreef:Dat is een eigenschap van de D5 motoren,daar is helaas weinig aan te doen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Tsja, jij hebt daarvoor ook een roetfilter. Denk niet dat de TS veel aan zo'n opmerking heeft 
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26891
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ook aan zo'n opmerking heeft hij vrij weinig, je kan tenslotte niet in de ander zijn portemonnee/wensen kijken
Mijn oude S60 D5 uit 2003 rookte trouwens niet zo extreem ondanks de 255.000 km op de teller
Mijn oude S60 D5 uit 2003 rookte trouwens niet zo extreem ondanks de 255.000 km op de teller
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Het is heel simpel,als je je een beetje verdiept in de techniek van een diesel,met name commonrail diesels,dan begrijp je ook waarom ze bij deellast en vollast roken en dat is een normaal verschijnsel,tenzij het extreem wordt.
Ook als er geen duidelijke technische mankementen zijn..
Ik rij regelmatig met diesels die nog geen 1000 km hebben gelopen,zelfs die doen het.
Ook als er geen duidelijke technische mankementen zijn..
Ik rij regelmatig met diesels die nog geen 1000 km hebben gelopen,zelfs die doen het.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 24.02.2011 - 19:44
Hoi Cliff,
Een soortgelijk euvel heb ik ook gehad. Tevens brandde het motorstoringslampje. Volgens een Volvogarage in Belgie betrof dit de sensor van de lambdasonde, deze is toen ook vervangen. Maar het probleem bleef.
Nu reed ik hier al 1 jaar mee rond. Bij het optrekken (diesel) >2200 toeren gaf hij rook.
Goed, 2 weken geleden moest ik voor de APK en een grote beurt. Mijn universele garagehouder ontdekte een storing. Het bleek dus niet de lambdasonde te zijn, maar een kapotte steker die naar mijn brandstoftoevoer leidde. (Volgens mij een verstuiver).
Euvel verholpen en mijn auto trekt en rijdt beter. Ook bij >2200 toeren geen rook achter mij te zien.
Een soortgelijk euvel heb ik ook gehad. Tevens brandde het motorstoringslampje. Volgens een Volvogarage in Belgie betrof dit de sensor van de lambdasonde, deze is toen ook vervangen. Maar het probleem bleef.
Nu reed ik hier al 1 jaar mee rond. Bij het optrekken (diesel) >2200 toeren gaf hij rook.
Goed, 2 weken geleden moest ik voor de APK en een grote beurt. Mijn universele garagehouder ontdekte een storing. Het bleek dus niet de lambdasonde te zijn, maar een kapotte steker die naar mijn brandstoftoevoer leidde. (Volgens mij een verstuiver).
Euvel verholpen en mijn auto trekt en rijdt beter. Ook bij >2200 toeren geen rook achter mij te zien.
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
Cliff heeft niet hetzelfde blok als jij dus vergelijk is lastig als het om details gaat. Algemene redenen zoals verstuivers gaan uiteraard wel opMarvinV70 schreef:Hoi Cliff,
Een soortgelijk euvel heb ik ook gehad. Tevens brandde het motorstoringslampje. Volgens een Volvogarage in Belgie betrof dit de sensor van de lambdasonde, deze is toen ook vervangen. Maar het probleem bleef.
Nu reed ik hier al 1 jaar mee rond. Bij het optrekken (diesel) >2200 toeren gaf hij rook.
Goed, 2 weken geleden moest ik voor de APK en een grote beurt. Mijn universele garagehouder ontdekte een storing. Het bleek dus niet de lambdasonde te zijn, maar een kapotte steker die naar mijn brandstoftoevoer leidde. (Volgens mij een verstuiver).
Euvel verholpen en mijn auto trekt en rijdt beter. Ook bij >2200 toeren geen rook achter mij te zien.
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
Klopt, jij kunt het weten....
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Waarom ...?
Het is algemeen bekend dat ze roken, en dat werd versterkt door de 2.5D die ik zelf had. Als een 2.5D op de snelweg ook maar iets versnelt zie ik ze stuk voor stuk roken.
Interpreteer ik je stipjes goed?
Het is algemeen bekend dat ze roken, en dat werd versterkt door de 2.5D die ik zelf had. Als een 2.5D op de snelweg ook maar iets versnelt zie ik ze stuk voor stuk roken.
Interpreteer ik je stipjes goed?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
Het is algemeen bekend van de oude 2,5d en je bent ervaringsdeskundige. De D5 rookt niet altijd.