Pagina 1 van 2

roken bij gas intrappen

Geplaatst: 10.10.2013 - 18:15
door Cliff
Hallo

Indien ik met mijn s60 140km/u rijd op de A31 Duitsland en ik trek dan even lekker door rookt de wagen even behoorlijk tot ik de snelheid heb die ik wil hebben en is het roken weg.
Komt dit doordat je dan ineens meer diesel inspuit in de verbrandingskamer of zijn er ook andere mogelijkheden / gebreken? en hoe is een gebrek te controleren.


groeten Cliff

Geplaatst: 10.10.2013 - 18:23
door lint
Misschien de verstuivers niet helemaal fris?
Laten uitlezen bij de dealer kan mogelijk meer duidelijkheid geven over overige oorzaken van het roken.

Geplaatst: 10.10.2013 - 19:13
door MarioC70
Dat is een eigenschap van de D5 motoren,daar is helaas weinig aan te doen.
Trouwens de meeste dieselmotoren hebben dit verschijnsel,VW,Audi,Mercedes enz.

Geplaatst: 11.10.2013 - 13:53
door dennis850estate
Er zijn een aantal oorzaken voor overmatig roken

1.lekkende of slecht vernevelende verstuivers.
2.intercooler stuk of enig slang in inlaatsysteem
3.dichtgeslibte EGR

Geplaatst: 11.10.2013 - 14:40
door MarioC70
Dat zijn de duidelijke oorzaken,maar ze roken ook zonder dat je deze problemen hebt,hier staan er een paar met minder dan 15000km en die roken als de brandweer..bij volle belasting..

Geplaatst: 11.10.2013 - 14:43
door dennis850estate
Klopt helemaal. Zo eentje heb ik ook :)
Maar hij zal eerst zeker moeten zijn dat het allemaal in orde is

Geplaatst: 11.10.2013 - 16:22
door MarioC70
Dat klopt..

Geplaatst: 11.10.2013 - 20:44
door V70/2.4D/2003
MarioC70 schreef:Dat is een eigenschap van de D5 motoren,daar is helaas weinig aan te doen.
Dat is mij bij de huidige nog niet opgevallen, dat gerook. De vorige wilde wel kwalmen als hij eens op zijn donder kreeg maar, zoals gezegd, bij deze heb ik het nog niet waargenomen.

Geplaatst: 11.10.2013 - 21:34
door lint
Ik heb ook geen last van overmatige rookvorming bij fors gas geven met mijn S80 D5.

Geplaatst: 11.10.2013 - 23:01
door edraket
Tsja, jij hebt daarvoor ook een roetfilter. Denk niet dat de TS veel aan zo'n opmerking heeft :wink:

Geplaatst: 12.10.2013 - 00:22
door lint
Of hij kan overwegen een roetfilter te monteren of een nieuwere versie met roetfilter te kopen!

Geplaatst: 13.10.2013 - 22:11
door Fredhead
Ook aan zo'n opmerking heeft hij vrij weinig, je kan tenslotte niet in de ander zijn portemonnee/wensen kijken

Mijn oude S60 D5 uit 2003 rookte trouwens niet zo extreem ondanks de 255.000 km op de teller

Geplaatst: 13.10.2013 - 23:26
door lint
Het is geen bindend advies, slechts het aangeven van een overweging!

Geplaatst: 14.10.2013 - 00:08
door MarioC70
Het is heel simpel,als je je een beetje verdiept in de techniek van een diesel,met name commonrail diesels,dan begrijp je ook waarom ze bij deellast en vollast roken en dat is een normaal verschijnsel,tenzij het extreem wordt.
Ook als er geen duidelijke technische mankementen zijn..
Ik rij regelmatig met diesels die nog geen 1000 km hebben gelopen,zelfs die doen het.

Geplaatst: 16.11.2013 - 11:20
door MarvinV70
Hoi Cliff,

Een soortgelijk euvel heb ik ook gehad. Tevens brandde het motorstoringslampje. Volgens een Volvogarage in Belgie betrof dit de sensor van de lambdasonde, deze is toen ook vervangen. Maar het probleem bleef.

Nu reed ik hier al 1 jaar mee rond. Bij het optrekken (diesel) >2200 toeren gaf hij rook.
Goed, 2 weken geleden moest ik voor de APK en een grote beurt. Mijn universele garagehouder ontdekte een storing. Het bleek dus niet de lambdasonde te zijn, maar een kapotte steker die naar mijn brandstoftoevoer leidde. (Volgens mij een verstuiver).

Euvel verholpen en mijn auto trekt en rijdt beter. Ook bij >2200 toeren geen rook achter mij te zien.

Geplaatst: 17.11.2013 - 18:46
door dennis850estate
MarvinV70 schreef:Hoi Cliff,

Een soortgelijk euvel heb ik ook gehad. Tevens brandde het motorstoringslampje. Volgens een Volvogarage in Belgie betrof dit de sensor van de lambdasonde, deze is toen ook vervangen. Maar het probleem bleef.

Nu reed ik hier al 1 jaar mee rond. Bij het optrekken (diesel) >2200 toeren gaf hij rook.
Goed, 2 weken geleden moest ik voor de APK en een grote beurt. Mijn universele garagehouder ontdekte een storing. Het bleek dus niet de lambdasonde te zijn, maar een kapotte steker die naar mijn brandstoftoevoer leidde. (Volgens mij een verstuiver).

Euvel verholpen en mijn auto trekt en rijdt beter. Ook bij >2200 toeren geen rook achter mij te zien.
Cliff heeft niet hetzelfde blok als jij dus vergelijk is lastig als het om details gaat. Algemene redenen zoals verstuivers gaan uiteraard wel op

Geplaatst: 18.11.2013 - 09:51
door Thijs
Een 2.5D rookt per definitie.

Geplaatst: 18.11.2013 - 09:55
door dennis850estate
Klopt, jij kunt het weten....

Geplaatst: 18.11.2013 - 12:29
door Thijs
Waarom ...?

Het is algemeen bekend dat ze roken, en dat werd versterkt door de 2.5D die ik zelf had. Als een 2.5D op de snelweg ook maar iets versnelt zie ik ze stuk voor stuk roken.

Interpreteer ik je stipjes goed?

Geplaatst: 18.11.2013 - 12:49
door dennis850estate
Het is algemeen bekend van de oude 2,5d en je bent ervaringsdeskundige. De D5 rookt niet altijd.