Bij mijn V70 2.4D uit 2005 met zestraps Geartronic merkte ik laatst dat het toerental bij ca. 110 km/h pendelde tussen ca. 2.000 en 2.100 tpm. Ik reed op dat moment op de cruisecontrol.
Begin dit jaar is de bak geflusht en voorzien van een nieuw kleppenhuis, kmst. is 270.000.
Al ik iets lees over pendelende toerentallen in relatie tot de automaat, doet dat zich meestal voor rond de 60 km/h, maar daar heeft die van mij geen last van.
Iemand enig idee of er toch (weer) iets met de Geartronic aan de hand is, of moet ik het ergens anders zoeken?
Pendelend toerental bij ca. 100 km/h
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 22.01.2012 - 12:04
- Locatie: Provincie Utrecht
Binnenkort: V60 CC Polar+ D3 GT8 MY 2017
2018-2020 V50 D5 Edition II Geartronic MY 2008
2012-2018 V70 2.4D 163 pk Momentum Geartronic Family Line MY 2006
2010-nu Saab 900 S Aero MY 1992
2004-2012 V70 2.5D aut. Europa Exclusive MY 2000
2008-2010 360 2.0i GL 3-d MY 1987
2002-2004 940 2.3i aut. Royal Class MY 1994
1997-2003 240 2.0i aut. GLE MY 1991
1995-1998 240 2.3 aut. GLE MY 1986
2018-2020 V50 D5 Edition II Geartronic MY 2008
2012-2018 V70 2.4D 163 pk Momentum Geartronic Family Line MY 2006
2010-nu Saab 900 S Aero MY 1992
2004-2012 V70 2.5D aut. Europa Exclusive MY 2000
2008-2010 360 2.0i GL 3-d MY 1987
2002-2004 940 2.3i aut. Royal Class MY 1994
1997-2003 240 2.0i aut. GLE MY 1991
1995-1998 240 2.3 aut. GLE MY 1986
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Het zou niet moeten, ookal is dat het schakelpunt.. Schakelt de bak verder wel goed?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29622
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Nee, het hoort niet maar misschien dat rond dat toerental de bak twijfelt en dan de lock up in en uitschakelt.
Met de cruise control aan blijft de snelheid constant maar dat wil niet zeggen dat het motortoerental ook constant is en wel eens iets kan wisselen door verschillen in belasting bij een constante snelheid.
Met de cruise control aan blijft de snelheid constant maar dat wil niet zeggen dat het motortoerental ook constant is en wel eens iets kan wisselen door verschillen in belasting bij een constante snelheid.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Toerental is één op één gekoppeld aan de snelheid in een versnelling. Het zijn harde overbrengingen.lint schreef:Nee, het hoort niet maar misschien dat rond dat toerental de bak twijfelt en dan de lock up in en uitschakelt.
Met de cruise control aan blijft de snelheid constant maar dat wil niet zeggen dat het motortoerental ook constant is en wel eens iets kan wisselen door verschillen in belasting bij een constante snelheid.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27419
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Rond die snelheid zit je op 2000 toeren, daar kan de bak hem nog uit de lock up halen en wat gaan slippen.
Ik heb ook het vermoeden van een twijfelende bak, zeker als de weg nog een beetje ongelijk wil zijn of op wil lopen
Ik heb ook het vermoeden van een twijfelende bak, zeker als de weg nog een beetje ongelijk wil zijn of op wil lopen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Mijn (benzine-)S60 heeft dat inderdaad bij 1500 toeren, maar zodra ik de cruise control erop zet, is dat over. Lijkt dus niet helemaal hetzelfde probleem te zijn.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
Ook de koppelomvormer is hier een verdachte. Als die ooit een keer te warm geweest is kan hij inwendig verbrand zijn en dit veroorzaken. Trilt de auto wel eens bij zware belasting?
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
het lijkt er inderdaad op dat de automaat te makkelijk weer uit de lock up springt en er dan weer slip optreedt tussen motor en bak,
dat kan komen omdat het kleppenhuis te weinig druk levert op de frictieplaten van de lock up die in de koppelomvormer zitten,
maar omdat het kleppenhuis al vervangen is zal de druk op de platen wel goed geregeld worden, en zullen de platen zelf te weinig grip meer hebben,
dat kan komen door slijtage van de frictieplaten, veroorzaakt door het indertijd te lang doorrijden met oude of verkeerde atf of een uitgesleten kleppenhuis,
ook is mogelijk dat de wrijvingscoefficient van de frictieplaten in combinatie met de aanwezige atf geen juiste waarde heeft, omdat bv niet de juiste jws3309 spec atf is gebruikt, zodat het regelsysteem van de lock up moeite heeft om stabiliteit te geven aan de bv te gladde lockupplaten,
een keer extra spoelen met de goede atf kan dan ook nog wel eens helpen, ook omdat soms nog wat vervuiling van de platen kan worden verwijderd door spoelen met verse atf,
werkt dit niet, dan waarschijnlijk maar de koppelomvormer vervangen, waar de frictieplaten deel van uitmaken.
dat kan komen omdat het kleppenhuis te weinig druk levert op de frictieplaten van de lock up die in de koppelomvormer zitten,
maar omdat het kleppenhuis al vervangen is zal de druk op de platen wel goed geregeld worden, en zullen de platen zelf te weinig grip meer hebben,
dat kan komen door slijtage van de frictieplaten, veroorzaakt door het indertijd te lang doorrijden met oude of verkeerde atf of een uitgesleten kleppenhuis,
ook is mogelijk dat de wrijvingscoefficient van de frictieplaten in combinatie met de aanwezige atf geen juiste waarde heeft, omdat bv niet de juiste jws3309 spec atf is gebruikt, zodat het regelsysteem van de lock up moeite heeft om stabiliteit te geven aan de bv te gladde lockupplaten,
een keer extra spoelen met de goede atf kan dan ook nog wel eens helpen, ook omdat soms nog wat vervuiling van de platen kan worden verwijderd door spoelen met verse atf,
werkt dit niet, dan waarschijnlijk maar de koppelomvormer vervangen, waar de frictieplaten deel van uitmaken.