Pagina 1 van 1

Pendelend toerental bij ca. 100 km/h

Geplaatst: 13.10.2013 - 12:35
door Classic
Bij mijn V70 2.4D uit 2005 met zestraps Geartronic merkte ik laatst dat het toerental bij ca. 110 km/h pendelde tussen ca. 2.000 en 2.100 tpm. Ik reed op dat moment op de cruisecontrol.
Begin dit jaar is de bak geflusht en voorzien van een nieuw kleppenhuis, kmst. is 270.000.
Al ik iets lees over pendelende toerentallen in relatie tot de automaat, doet dat zich meestal voor rond de 60 km/h, maar daar heeft die van mij geen last van.

Iemand enig idee of er toch (weer) iets met de Geartronic aan de hand is, of moet ik het ergens anders zoeken?

Geplaatst: 13.10.2013 - 12:45
door lint
Misschien is dit net rond het toerental waarbij de lock up functie inschakelt.

Geplaatst: 13.10.2013 - 13:08
door Thijs
Het zou niet moeten, ookal is dat het schakelpunt.. Schakelt de bak verder wel goed?

Geplaatst: 13.10.2013 - 14:13
door lint
Nee, het hoort niet maar misschien dat rond dat toerental de bak twijfelt en dan de lock up in en uitschakelt.
Met de cruise control aan blijft de snelheid constant maar dat wil niet zeggen dat het motortoerental ook constant is en wel eens iets kan wisselen door verschillen in belasting bij een constante snelheid.

Geplaatst: 13.10.2013 - 15:22
door jpwg001
lint schreef:Nee, het hoort niet maar misschien dat rond dat toerental de bak twijfelt en dan de lock up in en uitschakelt.
Met de cruise control aan blijft de snelheid constant maar dat wil niet zeggen dat het motortoerental ook constant is en wel eens iets kan wisselen door verschillen in belasting bij een constante snelheid.
Toerental is één op één gekoppeld aan de snelheid in een versnelling. Het zijn harde overbrengingen.

Geplaatst: 13.10.2013 - 16:51
door Fredhead
Rond die snelheid zit je op 2000 toeren, daar kan de bak hem nog uit de lock up halen en wat gaan slippen.
Ik heb ook het vermoeden van een twijfelende bak, zeker als de weg nog een beetje ongelijk wil zijn of op wil lopen

Geplaatst: 14.10.2013 - 08:35
door Morgenstond
Mijn (benzine-)S60 heeft dat inderdaad bij 1500 toeren, maar zodra ik de cruise control erop zet, is dat over. Lijkt dus niet helemaal hetzelfde probleem te zijn.

Geplaatst: 14.10.2013 - 09:23
door dennis850estate
Ook de koppelomvormer is hier een verdachte. Als die ooit een keer te warm geweest is kan hij inwendig verbrand zijn en dit veroorzaken. Trilt de auto wel eens bij zware belasting?

Geplaatst: 15.10.2013 - 20:00
door Varioclean
het lijkt er inderdaad op dat de automaat te makkelijk weer uit de lock up springt en er dan weer slip optreedt tussen motor en bak,

dat kan komen omdat het kleppenhuis te weinig druk levert op de frictieplaten van de lock up die in de koppelomvormer zitten,

maar omdat het kleppenhuis al vervangen is zal de druk op de platen wel goed geregeld worden, en zullen de platen zelf te weinig grip meer hebben,

dat kan komen door slijtage van de frictieplaten, veroorzaakt door het indertijd te lang doorrijden met oude of verkeerde atf of een uitgesleten kleppenhuis,

ook is mogelijk dat de wrijvingscoefficient van de frictieplaten in combinatie met de aanwezige atf geen juiste waarde heeft, omdat bv niet de juiste jws3309 spec atf is gebruikt, zodat het regelsysteem van de lock up moeite heeft om stabiliteit te geven aan de bv te gladde lockupplaten,

een keer extra spoelen met de goede atf kan dan ook nog wel eens helpen, ook omdat soms nog wat vervuiling van de platen kan worden verwijderd door spoelen met verse atf,

werkt dit niet, dan waarschijnlijk maar de koppelomvormer vervangen, waar de frictieplaten deel van uitmaken.