Hallo,
Nu een jaar een Volvo V50 2.4 automaat uit 2005 in mijn bezit en tot nu toe nooit problemen mee gehad. Alleen in de garantieperiode is er een brandstofdruksensor vervangen.
Sinds enkele dagen heb ik regelmatig de storingen "Storing remsysteem zsm stoppen", "Motorservice vereist", "Anti skid service". Gevolgd door Imobilizer waardoor ik niet meer kan rijden. Ben al 2x bij de officiele Volvo-dealer geweest voor uitlezen. De eerste keer een A4 vol aan oude storingen, maar geen actieve storing. De 2e keer met actieve storing uit laten lezen waarbij mijn display oplichte als een kerstboom. Het aantal actieve storingen was behoorlijk groot. Ik had 4x BCM, 4x CEM, 3x SWM en 1x DIM, EPS, PDM en TCM. De betreffende monteur was van mening dat het in de connectoren zat van de portieren welke tijdelijk opgelost kon worden met contactspray, maar eigenlijk vervangen moesten worden. Echter had ik bij de 2e rit na uitlezen (4 dagen later) weer de betreffende storingen.
Actieve storingen:
BCM-0097: Communicatieproblemen met CEM
BCM-0100: Communicatieproblemen met motorregeleenheid
BCM-0115: Communicatieproblemen
CEM-DE11: Communicatie met regeleenheid motorregeleenheid signaal ontbreekt
CEM-DE6E: Communicatie met regeleenheid voor de versnellingsbak signaal ontbreekt
CEM-DF17 CAN-L: Onjuist signaal
CEM-E000: Onjuist signaal
DIM-0001: Kilometerstand behandeld
EPS-0080: Stuurhoeksensor omjuist signaal
PDM-6D0D: Regeleenheid initialisatie van ruit verloren (verholpen door garage door connector in deur met contactspray in te spuiten)
SWM-0A11: Signaal ontbreekt
TCM-E000: Gebrekkige communicatie
De volgende waren niet meer actief:
BCM-E003: Gebrekkige communicatie
CEM-6C44: Stuurkolomvergrendeingseenheid onjuist signaal
CEM-6C52: Interne storing
CEM-8B05: Standen lampen rechts onjuist signaal
CEM-8D06: Remlicht rechts onjuist signaal
CEM-8D08: Remlicht links onjuist signaal
CEM-DD11:Communicatie met SCM-regeleenheid signaal ontbreekt
EPS-0081: Rijsnelheid onjuist signaal
EPS-E000: Can communicatie onjuist signaal
TCM-0A30: Communicatie regeleenheid signaal ontbreekt van motorregeleenheid
TCM-0A31: Signaal ontbreekt
Er zijn meerdere topics hierover te vinden, maar kan mijn oplossing er niet uit halen omdat deze niet helemaal overeenkomen. Vandaar en nieuw topic.
Het volgende heb ik al geprobeerd:
- CEM gedemonteerd en gereinigd met contactspray, alle stekkerverbindingen waren OK echter waren de zekeringen niet meer al te best.
- Stekkers in portieren met contactspray onder handen genomen
- Stekker achter accu in schutbord met contactspray behandeld
- Stekker Naast accu onder zekerkast met contactspray behandeld
- De accu aan de lader gehangen, maar meting vooraf gaf 12.3V aan.
Mochten iemand nog suggesties of ideeen hebben dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt.
Storing remsysteem en meer
- jaapburg
- 4th Gear member
Lijkt me dat je CEM overleden is, ik heb ongeveer dezelfde storingen gehad. CEM is toen vervangen en alles was weer goed.
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
-
- 1st Gear member
Mijn pogingen met uitbouwen CEM, sprayen en accu opladen hebben niet mogen baten.
Vandaag namelijk een poging gedaan naar werk te rijden (15km). Ging tot de laatste 2km goed. Toen een bonk uit de automaat en alle storingen waren weer aanwezig. Inclusief "Versnellingsbakservice vereist", "Anti-skid service vereist" en "Motorsysteem service vereist". Kon echter nog wel rijden en heb het wel tot werk gered en tijdens de laatste kilometers waren alle storingen opeens weg en had ik alleen de bovenstaande meldingen over.
Nog 2 dingen waar ik geen melding van had gedaan omdat het misschien niks betekend, maar mijn buitentemperatuur werkt af en toe niet goed en geeft 0 graden aan. Tevens melding van mijn "Achtergordel niet in gebruik". Bij los halen van bekleding onder de bank kwam ik allemaal glas tegen dus vermoedelijk schade gehad... Kan er hierdoor misschien in die omgeving een beschadigde connector zitten deze storingen veroorzaken?
Vandaag namelijk een poging gedaan naar werk te rijden (15km). Ging tot de laatste 2km goed. Toen een bonk uit de automaat en alle storingen waren weer aanwezig. Inclusief "Versnellingsbakservice vereist", "Anti-skid service vereist" en "Motorsysteem service vereist". Kon echter nog wel rijden en heb het wel tot werk gered en tijdens de laatste kilometers waren alle storingen opeens weg en had ik alleen de bovenstaande meldingen over.
Nog 2 dingen waar ik geen melding van had gedaan omdat het misschien niks betekend, maar mijn buitentemperatuur werkt af en toe niet goed en geeft 0 graden aan. Tevens melding van mijn "Achtergordel niet in gebruik". Bij los halen van bekleding onder de bank kwam ik allemaal glas tegen dus vermoedelijk schade gehad... Kan er hierdoor misschien in die omgeving een beschadigde connector zitten deze storingen veroorzaken?
-
- 1st Gear member
Ben nog niet helemaal verder, maar heb de CEM eruit gehaald en zag op de printplaat een aantal vreemde punten waarvan ik een foto heb gemaakt. Weet alleen niet hoe ik deze toe kan voegen aan mijn bericht
De BCM verwijderen kostte me te veel moeite omdat dan ook het remsysteem los gekoppeld moest worden. Dus richt me nu eerst op de CEM.
De BCM verwijderen kostte me te veel moeite omdat dan ook het remsysteem los gekoppeld moest worden. Dus richt me nu eerst op de CEM.
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Contacteer:
@ wtkoster
De dtc's (diagnostic trouble code) Van de CEM en BCM zijn aan elkaar gelieerd.
Eigenlijk mis ik de ECM nog.
Om een v50 te kunnen starten moet de ECM vrijgegeven worden, de ontvanger van de (goede) sleutel moet kloppen met de data in de CEM, deze kijkt of de data in de BCM en ECM correct zijn en de ECM wordt vrijgegeven voor het starten.
Als een van deze modules een storing geeft krijg je de communicatie dtc's zoals in de eerste posting beschreven.
Als bij de CEM ergens dus geen goed contact is,komen alle dtc's die daar mee te maken hebben tevoorschijn.
Ook de BCM kan de boosdoener zijn, een aantal van deze heb ik namelijk al gehad. Dan start de auto niet meer en krijg je de imobilizer dtc in beeld.
Als de auto een lege accu heeft gehad kan al data verloren gaan, de data opnieuw in de ECM,BCM en CEM laden kan voldoende zijn om het weer te laten werken.
Mocht er een module echt kapot zijn ? op de sloop liggen er voldoende
(de data moet dan wel gesynchroniseerd worden)
mvgr Obbe
De dtc's (diagnostic trouble code) Van de CEM en BCM zijn aan elkaar gelieerd.
Eigenlijk mis ik de ECM nog.
Om een v50 te kunnen starten moet de ECM vrijgegeven worden, de ontvanger van de (goede) sleutel moet kloppen met de data in de CEM, deze kijkt of de data in de BCM en ECM correct zijn en de ECM wordt vrijgegeven voor het starten.
Als een van deze modules een storing geeft krijg je de communicatie dtc's zoals in de eerste posting beschreven.
Als bij de CEM ergens dus geen goed contact is,komen alle dtc's die daar mee te maken hebben tevoorschijn.
Ook de BCM kan de boosdoener zijn, een aantal van deze heb ik namelijk al gehad. Dan start de auto niet meer en krijg je de imobilizer dtc in beeld.
Als de auto een lege accu heeft gehad kan al data verloren gaan, de data opnieuw in de ECM,BCM en CEM laden kan voldoende zijn om het weer te laten werken.
Mocht er een module echt kapot zijn ? op de sloop liggen er voldoende

(de data moet dan wel gesynchroniseerd worden)
mvgr Obbe
-
- 1st Gear member
Hoi Bodde,
Bedankt voor je reactie !!
Heb 2 dagen storingsloos gereden en toen was hij er weer: Storing remsysteem.
Tevens gingen de ruitenwissers weer aan, km- en toerenteller vielen uit. Ben gewoon door gereden naar huis, zonder problemen. Viel me op dat wanneer de automaat in manual werd gezet ik alleen naar 2 en 4 kon schakelen. Heb op het diagnose rapport geen dtc betreffende de ECM...
Zie nu zelf nog 2 opties:
1. Zelf CEM en BCM eruit halen en mee naar ACTronics in Almelo gaan voor testen/reparen
2. De auto naar een diagnose expert brengen, maar is even de vraag of hij niet zo ver komt als ik nu ben...
Mocht je nog ideeen of suggesties hebben dan hoor ik het graag.
Bedankt voor je reactie !!
Heb 2 dagen storingsloos gereden en toen was hij er weer: Storing remsysteem.
Tevens gingen de ruitenwissers weer aan, km- en toerenteller vielen uit. Ben gewoon door gereden naar huis, zonder problemen. Viel me op dat wanneer de automaat in manual werd gezet ik alleen naar 2 en 4 kon schakelen. Heb op het diagnose rapport geen dtc betreffende de ECM...
Zie nu zelf nog 2 opties:
1. Zelf CEM en BCM eruit halen en mee naar ACTronics in Almelo gaan voor testen/reparen
2. De auto naar een diagnose expert brengen, maar is even de vraag of hij niet zo ver komt als ik nu ben...
Mocht je nog ideeen of suggesties hebben dan hoor ik het graag.
-
- 6th Gear member
Ik doe veel van deze storingen oplossen,vaak is het de draadboom naar binnen toe of de draadboom die aan de voorzijde onder de kap zit,
Corrosie door vocht.
Of er kan ruitensproeiervloeistof in een kabelboom lopen die de boel door elkaar gooit.
Eerst is goed kijken of de isolatie enz nog intact is,dus niet groen uitgeslagen,opgebold enz enz..
Corrosie door vocht.
Of er kan ruitensproeiervloeistof in een kabelboom lopen die de boel door elkaar gooit.
Eerst is goed kijken of de isolatie enz nog intact is,dus niet groen uitgeslagen,opgebold enz enz..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Als je de auto uitleest met bv vida, de storingen wist, en daarna weer uitleest, krijg je dan een storing te zien?
Bij geen storingen, motor starten, weer uitlezen, hiermee bedoel ik: vaak is de eerste storing die erin vliegt de boosdoener.
Vocht zoals hierboven beschreven kan ook storingen veroorzaken, en een natte cem werkt ook niet echt meer naar behoren.
Eerst kijken waar de storing zit en dan vanaf daar gaan zoeken.
mvgr Obbe
Bij geen storingen, motor starten, weer uitlezen, hiermee bedoel ik: vaak is de eerste storing die erin vliegt de boosdoener.
Vocht zoals hierboven beschreven kan ook storingen veroorzaken, en een natte cem werkt ook niet echt meer naar behoren.
Eerst kijken waar de storing zit en dan vanaf daar gaan zoeken.
mvgr Obbe
-
- 1st Gear member
Ondertussen 2 weekjes verder...
Storing zit er nog steeds in, echter:
De CEM is goed, deze is door ACTronics nagekeken. Deze lijkt dus uitgesloten. Vocht lijkt mij ook niet het probleem, omdat ik deze storingen ook in droge weken heb gekregen. Een kabelbreuk lijkt mij sterk omdat de storing uit het niets komt (geen hobbels, plotseling remmen enz) en daarna ook niet echt merkbaar is tijdens rijden (op de ruitenwisser of knipperlicht na).
Ik heb nu alleen nog mijn volgende theorie die betreft mijn dynamo. Deze zou af en toe een piek-spanning kunnen geven met als gevolg dat mijn modules van slag raken en onderling heel kort niet kunnen communiceren. Dit alles zonder zekeringen en/of relays kapot te maken, want deze heb ik allemaal doorgemeten. Vandaar ook dat op alle modules de storing van slechte communicatie. Dus ik wil de dynamo laten testen of deze theorie klopt. Of is dit bij voorbaat al kansloos?
Verder wil ik
- alle ground-positie's nalopen op corrosie.
- Alle betreffende modules van de storingslijst nakijken bij de connectoren en bijbehorende kabels.
- Central fusebox uitbouwen en nakijken
- remlicht la+ra controleren op corrosie, deze gaven ook een aparte storing
Heb ook nog steeds een slecht werkende buitentemperatuur sensor. Moet ik dit los zien? Door de sensor uit de spiegel te halen en in te spuiten met contactspray gaf hij direct de juiste waarde aan, maar één dag later was dat al weer weg..
Hoor graag of jullie mijn dynamo-theorie kunnen bevestigen en of ik nog meer punten na kan kijken dan de eerder genoemde.
Storing zit er nog steeds in, echter:
De CEM is goed, deze is door ACTronics nagekeken. Deze lijkt dus uitgesloten. Vocht lijkt mij ook niet het probleem, omdat ik deze storingen ook in droge weken heb gekregen. Een kabelbreuk lijkt mij sterk omdat de storing uit het niets komt (geen hobbels, plotseling remmen enz) en daarna ook niet echt merkbaar is tijdens rijden (op de ruitenwisser of knipperlicht na).
Ik heb nu alleen nog mijn volgende theorie die betreft mijn dynamo. Deze zou af en toe een piek-spanning kunnen geven met als gevolg dat mijn modules van slag raken en onderling heel kort niet kunnen communiceren. Dit alles zonder zekeringen en/of relays kapot te maken, want deze heb ik allemaal doorgemeten. Vandaar ook dat op alle modules de storing van slechte communicatie. Dus ik wil de dynamo laten testen of deze theorie klopt. Of is dit bij voorbaat al kansloos?
Verder wil ik
- alle ground-positie's nalopen op corrosie.
- Alle betreffende modules van de storingslijst nakijken bij de connectoren en bijbehorende kabels.
- Central fusebox uitbouwen en nakijken
- remlicht la+ra controleren op corrosie, deze gaven ook een aparte storing
Heb ook nog steeds een slecht werkende buitentemperatuur sensor. Moet ik dit los zien? Door de sensor uit de spiegel te halen en in te spuiten met contactspray gaf hij direct de juiste waarde aan, maar één dag later was dat al weer weg..
Hoor graag of jullie mijn dynamo-theorie kunnen bevestigen en of ik nog meer punten na kan kijken dan de eerder genoemde.
-
- 1st Gear member
Wederom een korte update waarmee ik hoop andere Volvo-rijders met storingen te kunnen helpen.
Zit er nu ondertussen aardig in en heb al vele uren forums afgezocht naar ervaringen met deze meldingen. Mijn dynamo-theorie werd door een aantal mede-forum gebruikers bevestigd en zelfs BMW herkend dit probleem waarbij een storing in het remsysteem optreedt met vreemde storingen in de ruitenwissers en knipperlichten...
Resultaten tot nu toe:
- Geen corrosie op alle groundpositie
- Alle modules en de betreffende aansluitingen ogen OK
- Central fuse box OK
- Remlichten OK
- Zonder buitentemperatuursensor gereden en nog steeds storing
Het lastige is alleen dat ik niet de mogelijkheid heb om de storingen op volgorde van optreden te organiseren. Ook mijn theorie van mijn accu heb ik nog niet kunnen onderbouwen door gebrek aan hulpmiddelen, tot vandaag...
Ik heb namelijk een OBD2 wifi adapter (ELM327) aangeschaft (40euro) met DashCommander-app (9euro). Hiermee kan ik mijn storingen al rijdend bekijken en wissen. Ik hoop dat dit mij meer informatie gaat geven. Tevens een andere app (EOBD facile) op mijn iphone gezet waarme ik mijn accu spanning kan monitoren voor mijn dynamo theorie (ook hiervoor heb je de adapter nodig). Deze hebben beide al bijna hun geld terug verdient omdat uitlezen bij de dealer mij 25euro kost.
Optie's als het niet de dynamo is:
- Complete kabelboom nakijken
- Stuurhoeksensor bekijken (staat als enige verdachte nog in de storingslijst)
- Wielmoeren, abs-sensoren en abs-ring nakijken
Nieuwe update volgt asap.
Zit er nu ondertussen aardig in en heb al vele uren forums afgezocht naar ervaringen met deze meldingen. Mijn dynamo-theorie werd door een aantal mede-forum gebruikers bevestigd en zelfs BMW herkend dit probleem waarbij een storing in het remsysteem optreedt met vreemde storingen in de ruitenwissers en knipperlichten...
Resultaten tot nu toe:
- Geen corrosie op alle groundpositie
- Alle modules en de betreffende aansluitingen ogen OK
- Central fuse box OK
- Remlichten OK
- Zonder buitentemperatuursensor gereden en nog steeds storing
Het lastige is alleen dat ik niet de mogelijkheid heb om de storingen op volgorde van optreden te organiseren. Ook mijn theorie van mijn accu heb ik nog niet kunnen onderbouwen door gebrek aan hulpmiddelen, tot vandaag...
Ik heb namelijk een OBD2 wifi adapter (ELM327) aangeschaft (40euro) met DashCommander-app (9euro). Hiermee kan ik mijn storingen al rijdend bekijken en wissen. Ik hoop dat dit mij meer informatie gaat geven. Tevens een andere app (EOBD facile) op mijn iphone gezet waarme ik mijn accu spanning kan monitoren voor mijn dynamo theorie (ook hiervoor heb je de adapter nodig). Deze hebben beide al bijna hun geld terug verdient omdat uitlezen bij de dealer mij 25euro kost.
Optie's als het niet de dynamo is:
- Complete kabelboom nakijken
- Stuurhoeksensor bekijken (staat als enige verdachte nog in de storingslijst)
- Wielmoeren, abs-sensoren en abs-ring nakijken
Nieuwe update volgt asap.
-
- 1st Gear member
Oke...het was dus niet de dynamo of accu.... Beide vervangen en geen resultaat.
Het zit dan waarschijnlij toch echt in de canbus of één van de modules. Vervolgens dus maar de can-bus doorgemeten en eerst geen overgangs weerstand kunnen meten. Weer in de schema's gedoken en stekker zekeringkast los getrokken, hierna op de OBD 63ohm gemeten en op de bcm en ecm 63ohm. Lijkt mij juist.
Wil nu nog van de overige modules de kanbus-kabels doormeten en deze ook ten opzichte van de aarde meten. Een breuk zo namelijk een weerstand moeten geven. Geen breuk zou betekenen dat het toch één van de modules is. Ik verdenk dan de ECM of de TCM. Iemand enig idee wat het vervangen van één van deze modules zou kosten ???
Overigens rij ik al 2 dagen storingsvrij omdat ik met de Manual rij ipv Drive. Zeer waarschijnlijk heeft het hiermee te maken. De storing komt vermoedelijk naar voren vanwege een timer in een module die na te lang geen of slecht signaal de storingsmelding geeft. Komt iemand dit bekend voor ? Zijn er modules die dit registreren ?
Hoor het graag.
Het zit dan waarschijnlij toch echt in de canbus of één van de modules. Vervolgens dus maar de can-bus doorgemeten en eerst geen overgangs weerstand kunnen meten. Weer in de schema's gedoken en stekker zekeringkast los getrokken, hierna op de OBD 63ohm gemeten en op de bcm en ecm 63ohm. Lijkt mij juist.
Wil nu nog van de overige modules de kanbus-kabels doormeten en deze ook ten opzichte van de aarde meten. Een breuk zo namelijk een weerstand moeten geven. Geen breuk zou betekenen dat het toch één van de modules is. Ik verdenk dan de ECM of de TCM. Iemand enig idee wat het vervangen van één van deze modules zou kosten ???
Overigens rij ik al 2 dagen storingsvrij omdat ik met de Manual rij ipv Drive. Zeer waarschijnlijk heeft het hiermee te maken. De storing komt vermoedelijk naar voren vanwege een timer in een module die na te lang geen of slecht signaal de storingsmelding geeft. Komt iemand dit bekend voor ? Zijn er modules die dit registreren ?
Hoor het graag.