Sinds gisteren heb ik in het begin van de rit vermogen verlies.
De motor wilt niet vooruit. dan ineens schiet hij door en rijd hij normaal.
Sinds vandaag heb ik het afwisselend, heel vervelend.
Het is geen stoteren, de motor klimt in toeren maar heeeeeel traag.
Wat zou dit kunnen zijn?
Dieselfilter?
Dit is een D5 AWD van 2010
XC60 D5 AWD vermogenverlies - opgelost
- renezzzz
- 2nd Gear member
Lijkt op een af-en-toe hangende (vervuilde) EGR klep. Bij m'n vorige auto (Toyota) ook last van gehad. Vooral herken ik dat "schiet er vandoor" op het moment dat de klep weer dichtklapt... De Toyota gaf geen enkele melding. Geen idee of de Volvo dit wel zou doen.
Hoe wordt de auto gebruikt? B.v. veel korte ritten met koude motor?
Hoe wordt de auto gebruikt? B.v. veel korte ritten met koude motor?
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
- diesel01
- Geartronic member
Hoe is de rijstijl?
Mijn auto(zie onderschrift) rijd echt anders(lees prettiger) als hij net een snelheid exercitie bij onze oosterburen heeft gehad, cruise een half uur op 170km/u.
Ik gok ook op interne vervuiling!
Mijn auto(zie onderschrift) rijd echt anders(lees prettiger) als hij net een snelheid exercitie bij onze oosterburen heeft gehad, cruise een half uur op 170km/u.
Ik gok ook op interne vervuiling!
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- renezzzz
- 2nd Gear member
Bij de Toyota was de klep vrij makkelijk te reinigen met een borsteltje, kon ie er daarna weer een jaartje tegenaan. Geen idee of dit met de Volvo ook een makkelijk werkje is. En natuurlijk is het zo dat het probleem misschien ook wat anders kan zijn!
Trouwens, voor wat betreft het "schoonrijden" van de EGR klep, daar zijn de meningen verdeeld over (google er maar eens op). Als je volgas of stevig doorrijdt (ook voor lange tijd) wordt de EGR klep niet schoon. De klep blijft dan namelijk gewoon dicht (=schonere verbranding en dus meer vermogen). Pas bij deellast gaat ie open en is er een hete vuile luchtstroom.
Het hangt van veel dingen af: type/merk auto, rijstijl, gebruik, kwaliteit van de brandstof, temperatuur etc). Dit is gewoonweg het grote probleem van diesels: op de lange termijn vervuilen ze zichzelf. Bij de een dus wat sneller dan de andere en sommige mensen hebben er nooit last van.
Trouwens, voor wat betreft het "schoonrijden" van de EGR klep, daar zijn de meningen verdeeld over (google er maar eens op). Als je volgas of stevig doorrijdt (ook voor lange tijd) wordt de EGR klep niet schoon. De klep blijft dan namelijk gewoon dicht (=schonere verbranding en dus meer vermogen). Pas bij deellast gaat ie open en is er een hete vuile luchtstroom.
Het hangt van veel dingen af: type/merk auto, rijstijl, gebruik, kwaliteit van de brandstof, temperatuur etc). Dit is gewoonweg het grote probleem van diesels: op de lange termijn vervuilen ze zichzelf. Bij de een dus wat sneller dan de andere en sommige mensen hebben er nooit last van.
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
- diesel01
- Geartronic member
Ik heb er naar laten kijken en mijn egr is helemaal schoon, tank overigens altijd BP en soms ultimate.renezzzz schreef:Bij de Toyota was de klep vrij makkelijk te reinigen met een borsteltje, kon ie er daarna weer een jaartje tegenaan. Geen idee of dit met de Volvo ook een makkelijk werkje is. En natuurlijk is het zo dat het probleem misschien ook wat anders kan zijn!
V90 T6 Recharge Rdesign
- renezzzz
- 2nd Gear member
Gelukkig hier ook nog geen probleem. Maar goed de auto is nog maar twee jaar oud. Hoe dit in de toekomst zal zijn, geen idee... Bij de Toyota kwamen de eerste problemen pas bij 5 jaar. En zoals ik al zei: misschien speelt het bij deze auto een stuk minder. Afwachten, ik heb echter wel sterk getwijfeld of ik niet beter een benzine kon rijden. Die twijfel is er nog steeds, ondanks dat de D5 een erg fijn motorblok is om mee te rijden. Dat diesels een veel langere levensduur hebben dan benzine is al lang niet meer zo.
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
- cvonken
- 2nd Gear member
Dit verliezen van vermogen heb ik een paar maanden geleden ook eens gehad. De toeren worden maar heel langzaam opgevoerd, ook al trap je het gaspedaal helemaal in.
D 2.4, GT, MY2010.
Het bleek een defecte temperatuursensor in de uitlaat te zijn.
Er zitten in de uitlaat twee sensoren; eentje direct na de motor en eentje helemaal achteraan.
Beiden meten de luchttemperatuur en mogen niet te veel afwijken.
Bij mij was de achterste defect, omdat het temperaturen van boven de 1000 graden mat (veel te hoog).
Met als gevolg dat het motormanagement ingreep en er alles aan deed om de temperatuur te laten dalen. En dat resulteerde in lage toeren en totaal geen power.
Kosten: rond de 70,= (uit mijn hoofd).
D 2.4, GT, MY2010.
Er zitten in de uitlaat twee sensoren; eentje direct na de motor en eentje helemaal achteraan.
Bij mij was de achterste defect, omdat het temperaturen van boven de 1000 graden mat (veel te hoog).
Met als gevolg dat het motormanagement ingreep en er alles aan deed om de temperatuur te laten dalen. En dat resulteerde in lage toeren en totaal geen power.
- lint
- Geartronic member
Geeft het uitlezen van de auto ook die storing/defecte sensor aan?cvonken schreef:Dit verliezen van vermogen heb ik een paar maanden geleden ook eens gehad. De toeren worden maar heel langzaam opgevoerd, ook al trap je het gaspedaal helemaal in.
D 2.4, GT, MY2010.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- cvonken
- 2nd Gear member
Wel, kleine correctie, ik weet niet zeker of het een foutcode betrof: Vida gaf in ieder geval de extreme sensortemperatuur weer.
Wellicht is het het waard dit toch eens te checken.
Misschien vallen de waardes binnen de grenzen maar zorgt het toch voor ingrijpen door het motormanagement.
Wellicht is het het waard dit toch eens te checken.
Misschien vallen de waardes binnen de grenzen maar zorgt het toch voor ingrijpen door het motormanagement.
- sanco
- 5th Gear member
Hier deze zomer een idem verhaal cvonken, ook temp sensor defect met af en toe noodloop tot gevolg. Sensor vervangen en alles weer picobello. Volgens dealer een vaker voorkomend probleem. @frankgs, Ben je bij dealer zelf geweest?
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- renezzzz
- 2nd Gear member
Ben ik ook erg benieuwd naar, ik kon genoeg D5 EGR schoonmaak tips vinden, maar meestal zijn dat oudere type motoren. Mijn auto heeft nu ook last van dit probleem (precies twee jaar oud).
Ben trouwens voor de verandering eens BP ultimate gaan tanken (komt vrij vaak naar voren als je naar EGR problemen op internet zoekt). En tja, onvoorstelbaar: het probleem is weg... tenminste op dit moment.... De motor loopt een stuk beter en pakt veel beter op. Moet even een aantal tankbeurten afwachten. Ik hoop dat ik het hiermee (tijdelijk) kan oplossen. Volgend jaar gaat de auto eruit: voor mij geen diesel meer.
Ben trouwens voor de verandering eens BP ultimate gaan tanken (komt vrij vaak naar voren als je naar EGR problemen op internet zoekt). En tja, onvoorstelbaar: het probleem is weg... tenminste op dit moment.... De motor loopt een stuk beter en pakt veel beter op. Moet even een aantal tankbeurten afwachten. Ik hoop dat ik het hiermee (tijdelijk) kan oplossen. Volgend jaar gaat de auto eruit: voor mij geen diesel meer.
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
Wagenpark:
BMW Z4 2.5si
- diesel01
- Geartronic member
Die mijn XC zit voor aan het blok grote zwarte slang, kan dus niet missen.frankgs schreef:niemand die kan zeggen waar de EGR zit aan het blok?
Ik heb hem laten controleren en daar zat bijna niets in.
De monteur had ze veel voller zien zitten bij anderen en vroeg mij wat de rijstijl was, doorgaans rustig maar als er ruimte is rij ik wel door.
Op de autobahn op de cruise daar waar mogelijk 150/160 egr schijnt slecht tegen het snelheidsklimaat in NL te kunnen.
V90 T6 Recharge Rdesign