Uitlaatgas naar luchtfilter noodzakelijk bij 2.4D blok?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Dyonn93
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 25.07.2013 - 10:35

Goedendag allen,

Vanaf de cilinderkop van mijn volvo 740 met het 2.4D blok loopt een buisje naar de luchtfilterbuis. Hier wordt (volgens mij) uitlaatgas het luchtfilter ingeleid en op deze manier gemengd met verse lucht weer de motor ingezogen.

Is dit noodzakelijk, of laat ik het anders zeggen. Is het schadelijk als deze buis losgekoppeld en omgeleid wordt waardoor de motor alleen verse lucht krijgt i.p.v de 'gemengde' lucht ?

Bij voorbaat dank.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

????????????

Ben je niet in de war met de lucht-inlaat?
Deze inlaat zit achter het motorblok. om (warme) lucht via je luchtfilter weer te mengen met brandstof, om zodoende in de winter je motor sneller op te warmen.
Dat hij geen ijskoude lucht naar binnen haalt.

Er zit ook ergens een soort klepje die OF die warme lucht, OF de gewone rijwind naast/achter je radiator naar binnen haalt.
De oudere modellen hebben een handbedient klepje (zomer- en winterstand)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Dyonn93
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 25.07.2013 - 10:35

Bedankt voor je reactie. Ik heb even een afbeelding van internet geplukt.. Hoop dat het op deze manier wat duidelijker is wat ik bedoel.

Het gaat om de rood omcirkelde slang. Kan ik deze risicoloos bij het blauw omcirkelde punt loshalen ?

Afbeelding
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Volgens mij is dat de slang om de dampen vanuit het klepdeksel naar de inlaat te voeren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ja inderdaad,heeft niks te maken met de inlaatlucht.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
jensch
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 24.10.2011 - 16:29

deze slang voert de "carterdampen" af naar je inlaat.

de kans dat bij dampvorming de druk te hoog wordt is altijd een keer aanwezig en dat kan keerringen en pakkingen kosten. de oplossing hiervoor is om die dampen (als ze aanwezig zijn) af te voeren naar het inlaattraject waar ze vervolgens mee de verbrandingsruimte ingaan om te verbranden.

het is voor je blok niet de meest schone oplossing maar wel het meest milieuvriendelijk.

auto's waarbij de drukopbouw hoog kan je herkennen door wat meer rookvorming uit de uitlaat als normaal, of als je het slangetje los haalt van je inlaatbuis dat er olie residu uitkomt.

een schonere oplossing voor je auto is een oil catch tank... slang van je inlaatbuis afhalen en op een catchtank aansluiten. en natuurlijk de plek op de inlaatbuis waar het slangetje zat afdoppen.

in de openlucht aflaten blazen kan ook maar dat is slecht voor het milieu (moet erbij gezegd worden) en bij mijn weten is dat ook apk afkeur...
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

waar zou je deze slang anders op aan willen sluiten?
geen glans zonder wrijving
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

In de dop waar de slang opzit,daar zit een zeef in,die schoon maken kan geen kwaad en verder laten zo als het is denk ik?
Het zit er niet voor niets op...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

En als je hem eraf haalt zul je de aansluiting in de luchtinlaat moeten dichtmaken. En de slang in een opvangtankje leiden... Maar waarom zou je dat doen, als er erg veel rommel door die slang komt is je blok stijf versleten....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
jensch
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 24.10.2011 - 16:29

MarioC70 schreef:In de dop waar de slang opzit,daar zit een zeef in,die schoon maken kan geen kwaad en verder laten zo als het is denk ik?
Het zit er niet voor niets op...
klopt in de dop zit een zeef dus de oliedamp die daar doorheen komt is schoon, maar dat weerhoudt de oliedamp er niet van om in je inlaatkanaal neer te slaan waardoor die na verloop van tijd erg vet kan worden aan de binnenkant...
toppertje schreef:waar zou je deze slang anders op aan willen sluiten?
zoals omschreven in mijn stukje text kan je de slang die van het blok afkomt aansluiten op een oil catch tank. deze zorgt ervoor dat je oliedampen kunnen neerslaan in de tank en dus niet neerslaat in het inlaatspruitstuk, die blijft dus schoon waardoor je de kans op meer roken hebt verminderd.(kan altijd nog maar niet meer door te veel carterdampen)
whitehorsekart schreef:En als je hem eraf haalt zul je de aansluiting in de luchtinlaat moeten dichtmaken. En de slang in een opvangtankje leiden... Maar waarom zou je dat doen, als er erg veel rommel door die slang komt is je blok stijf versleten....
daar heb je helemaal gelijk in... maar als je naar de theorie gaat kijken qua oliën en temperaturen... bij verkeerde olie en een te hoge temperatuur daarvan kan de olie gaan dampen in het carter. of door een erg fanatieke rijstijl.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Hi, hi, " een erg fanatieke rijstijl" ? Met een D24?
Ik heb er ooit een gehad in een 245 (nooit meer daarna!) en het was een ramp! 60.000 km na de door mij betaalde totaalrevisie was-ie weer totaal versleten. En roken deed-ie ook met nieuwe verstuivers en een pomp die net op tijd was gezet door de dealer! Oh, de revisie was bij km 80.000 hoor, en dat waren gedocumenteerde kilometers!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Die motoren draaien anders zeer veel kilometers,is die totaalrevisie misschien grotendeels gedaan met een poetslap?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gast

MarioC70 schreef:Die motoren draaien anders zeer veel kilometers,is die totaalrevisie misschien grotendeels gedaan met een poetslap?
Mario, het is de oude 6 cilinder diesel (VW derivaat). Die stonden nu juist niet bekend om hun enorme betrouwbaarheid. Met name niet als ze niet netjes waren warm gereden (waren ze heel gevoelig voor).
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Nee, ik ben er toen mee naar de hoofd VAG dealer geweest en toen de werkplaatschef begreep dat de motor in een Volvo stond, fluisterde hij: rotblok, te hoge zuigersnelheden en te korte klepgeleiders.....
De revisie kostte toen iets van 6500 gulden bij een gerenommeerd revisiebedrijf dat nog steeds bestaat hoor.
Dezelfde motor in latere 700 en 900's schijnt beter te zijn, al vermoed ik dat hij gewoon minder op z'n donder krijgt door de turbo, die zorgt voor meer koppel en vermogen.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

dbosker schreef:
MarioC70 schreef:Die motoren draaien anders zeer veel kilometers,is die totaalrevisie misschien grotendeels gedaan met een poetslap?
Mario, het is de oude 6 cilinder diesel (VW derivaat). Die stonden nu juist niet bekend om hun enorme betrouwbaarheid. Met name niet als ze niet netjes waren warm gereden (waren ze heel gevoelig voor).

Ja dat weet ik,m,n vader heeft er tientallen gereviseerd,maar dat ze nu echt slecht waren kan ik niet beamen,er reden taxi,s mee met meer dan 650000km mee.
Plus dat er nog genoeg rond rijden in oude VW bussen enz.
Het is een Audi diesel.
De eerste was zonder turbo,toen kwam er eentje met en daarna de turbo intercooler.
Ik heb ook geen wekker nodig thuis,want mijn buurman heeft nog een 740 met zo,n diesel erin..die knikkert er al jaren lustig op los zonder noemenswaardige problemen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gast

ik ken ze nog uit mijn jeugd, mijn ouders hebben een aantal gehad, 240, 740 en 940. Vooral de turbo intercooler klonk (warm) mooi.
Maar ze bleven heel gevoelig voor de berijder. Netjes warmdraaien en niet teveel in toeren rijden en er was niets aan de hand.
Als taxi werden ze in principe ook niet echt koud.
Dyonn93
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 25.07.2013 - 10:35

Bedankt allemaal voor de verhelderende reacties! Ik heb de slang inmiddels losgekoppeld. De reden hierachter is dat het blok naar mijn idee lekkerder loopt zonder deze slang, niet omdat er veel troep uitkomt of iets dergelijks.

Mijn Volvo heeft 158.xxx op de teller staan. ik durf er mijn handen niet voor in het vuur te steken of dit klopt maar het is dan ook geen auto die ik van plan ben erg lang te rijden.

Ik ben opzoek naar een leuke klassieke benzine Volvo voor komend jaar. Deze auto gaat dienst doen als garbagerun auto. ( betekend niet dat ik er geen zwak voor heb ontwikkeld, ben er best gek mee die lekkere grote tank.)
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

winter of zomer editie ?
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Dyonn93
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 25.07.2013 - 10:35

volvo-s40 schreef:winter of zomer editie ?
De zomer editie Team 444 :D
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Leuk man, succes!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”