Remgeneratie

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
JeroenV60PHID
3rd Gear member

Ik las dat de Outlander instelbare remgeneratie heeft en dat de BMW I3 zo'n sterke (weerstand) remgeneratie heeft dat je nauwelijks nog het rem pedaal hoeft te gebruiken.

Volgens mij is de remgeneratie van Volvo al behoorlijk maar ik zou wel een optie willen hebben zoals bij de Outlander en dat hij zo sterk ingesteld kan worden als bij de BMW I3. Ik merk nu dat bij boven de +/- 80 km/h het loslaten van het gas/stroom pedaal niet leidt tot generatie van energie.

Wat zijn jullie ervaringen?
En is het mss een idee om dit richting Volvo te schieten als wens.
Mooi GROEN is niet lelijk.

2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2012 Citroen DS3 business (wit met zwart dak)
2012 Renault Megane GT-line
2011 BMW 745
brambel
1st Gear member

Ik ken deze functie vanuit de Fisker Karma en is inderdaad erg nuttig (ik was er al vanuit gegaan dat het erop zat eigenlijk). Het is een onmisbare functie voor een hybride. Volvo moet bij een sterke remgeneratie wel regelen dat het remlicht aangaat. Bij de Fisker is dat volgens mij niet zo en dat kan erg gevaarlijke situaties opleveren.
NielsPHEV
7th Gear member

Volvo remt achter met regeneratie, bij forsere vertraging zou de auto makkelijk kunnen uitbreken of instabiel worden. C30 electric had wel een forse remvertraging en die kon je ook verminderen maar dat zat op de voorwielen. I3 zit volgens mij ook op de voorwielen.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Het is niet remgeneratie maar remregeneratie maar dit terzijde.

Het hoe en waarom van de werking bij Volvo weet ik niet maar wellicht dat dit Engelstalige artikel je kan helpen:

How Regenerative Braking Works

Je kunt daarin o.a. lezen dat dit soort systemen het meeste effectief zijn in zgn. stop & go situaties hetgeen zou kunnen verklaren dat jij boven de ca. 80 km/u weinig of niets merkt van de remregeneratie.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Bij gas los moet de auto toch ook helemaal niet remmen of lees ik iets verkeerd? Dan zou hij hem gewoon moeten laten uitrollen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
NielsPHEV
7th Gear member

gsx750r schreef:Het is niet remgeneratie maar remregeneratie maar dit terzijde.
Rob
Oh je maakt nieuwe remmen :wink:
Smartbart
1st Gear member

Ik heb de afgelopen 1,5 jaar in een Opel Ampera gereden, en sinds 4 weken een Volvo V60. De Opel kon je in 2 standen zetten, eentje zonder remregeneratie en een met een redelijk sterke regeneratie. Ik ben in die tijd wel een echte fan geworden van deze functie. Je kunt eigenlijk met 1 pedaal (=gaspedaal) rijden met de auto (met een beetje anticiperen), een heel prettig gevoel.
Voordeel hierbij is dat je veel meer ontspannen kon rijden, zowel op de snelweg als in stadsverkeer en dat de remblokken /schijven na 1,5 jaar (en 90.000 km) nog bijna als nieuw zijn (dit terwijl ik normaal 40.000 km met een paar remblokken deed). Nadeel was dat de remlichten niet aangaan en je daar enigszins rekening mee moet houden.
De Volvo heeft deze optie niet en dat is inderdaad erg jammer. Volgens mij is inderdaad 1 van de redenen dat regeneratief remmen bij de Volvo op de achterwielen moet en bij de andere auto's op de voorwielen.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

JeroenSpock schreef:Bij gas los moet de auto toch ook helemaal niet remmen of lees ik iets verkeerd? Dan zou hij hem gewoon moeten laten uitrollen.
Citaat uit het artikel:

Because so much is controlled electronically in a regenerative braking system, it's even possible for the driver to select certain presets that determine how the vehicle reacts in different situations. For instance, in some vehicles a driver can select whether regenerative braking should begin immediately whenever the driver's foot comes off the accelerator pedal and whether the braking system will take the car all the way to 0 mph (0 kilometers per hour) or will let the car coast slightly.

Is dus afhankelijk van de auto en waar de vraag van TS ook eigenlijk over gaat.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
JeroenV60PHID
3rd Gear member

Smartbart schreef:Ik heb de afgelopen 1,5 jaar in een Opel Ampera gereden, en sinds 4 weken een Volvo V60. De Opel kon je in 2 standen zetten, eentje zonder remregeneratie en een met een redelijk sterke regeneratie. Ik ben in die tijd wel een echte fan geworden van deze functie. Je kunt eigenlijk met 1 pedaal (=gaspedaal) rijden met de auto (met een beetje anticiperen), een heel prettig gevoel.
Voordeel hierbij is dat je veel meer ontspannen kon rijden, zowel op de snelweg als in stadsverkeer en dat de remblokken /schijven na 1,5 jaar (en 90.000 km) nog bijna als nieuw zijn (dit terwijl ik normaal 40.000 km met een paar remblokken deed). Nadeel was dat de remlichten niet aangaan en je daar enigszins rekening mee moet houden.
De Volvo heeft deze optie niet en dat is inderdaad erg jammer. Volgens mij is inderdaad 1 van de redenen dat regeneratief remmen bij de Volvo op de achterwielen moet en bij de andere auto's op de voorwielen.
Lijkt mij ook erg ontspannen rijden, echt de snelheid (en dus ook vertraging) met 1 pedaal kunnen regelen. Wanneer de techniek echt niet toelaat dan begrijp ik het, anders zou ik dit als goede toevoeging zien.

2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2011 BMW 745
CaptainKlutz
2nd Gear member

Bij gas los moet de auto toch ook helemaal niet remmen of lees ik iets verkeerd? Dan zou hij hem gewoon moeten laten uitrollen.
Hij vertraagt inderdaad lichtjes, mij was nog niet opgevallen dat er boven 80 km/u niets gebeurd, zal ik morgen gelijk eens checken. Dat vertragen is wat mij betreft net genoeg om goed te gebruiken, met mijn vorige auto zette ik hem nog wel eens in de vrije versnelling, mits je maar genoeg kon anticiperen, maar het achteropkomende verkeer was daar meestal niet erg blij mee. Bij de V60 hoef je dus ietsje minder te anticiperen, ook iets minder irritant voor de medeweggebruikers (alhoewel ik altijd erg moet lachen om de opgehitste gasten die je nog even kort voor een rood stoplicht links en rechts inhalen om dan uiteindelijk 5 meter dichter bij dat licht te staan..)

Wat ik zou willen weten trouwens is: bij hoeveel remkracht gaan de normale remmen ook werken? Het handboek zegt dat bij lichtjes remmen de normale remmen niet worden aangesproken, maar tot hoe ver is dat dan?
JeroenV60PHID
3rd Gear member

CaptainKlutz schreef:
Hij vertraagt inderdaad lichtjes, mij was nog niet opgevallen dat er boven 80 km/u niets gebeurd, zal ik morgen gelijk eens checken. Dat vertragen is wat mij betreft net genoeg om goed te gebruiken, met mijn vorige auto zette ik hem nog wel eens in de vrije versnelling, mits je maar genoeg kon anticiperen, maar het achteropkomende verkeer was daar meestal niet erg blij mee. Bij de V60 hoef je dus ietsje minder te anticiperen, ook iets minder irritant voor de medeweggebruikers (alhoewel ik altijd erg moet lachen om de opgehitste gasten die je nog even kort voor een rood stoplicht links en rechts inhalen om dan uiteindelijk 5 meter dichter bij dat licht te staan..)

Wat ik zou willen weten trouwens is: bij hoeveel remkracht gaan de normale remmen ook werken? Het handboek zegt dat bij lichtjes remmen de normale remmen niet worden aangesproken, maar tot hoe ver is dat dan?
Hoeveel je kan remmen door regeneratie is zichtbaar op de meters, iig in performance mode. Bij lage snelheden kan je het rempedaal dieper intrappen zonder de remblokken te gebruiken. Van mij mag de v60 harder afremmen als je het gas loslaat.

2011 BMW 745
arjanita
Starter

Goedenavond,

Kan niet terugvinden of dit eerder gevraagd is daarom deze vraag.
Ivm de aanschaf van zonnepanelen heb ik de volgende vraag nl:

Hoeveel kw gaat er in een complete lading van de accu??
De verkoper van ons dacht rond de 12 kw.
Klopt dit.

groeten Arjan
December 2013 PIH MY 2014 Ice White Fam Line etc etc

Eerder:
Xc 90 D5 Momentum.
V70 T5
V50
V40 1.8
V40 T4

Tot mijn grote schaamte:
Alfa 156
Opel Calibra
Alfa 33 1.7ie
CaptainKlutz
2nd Gear member

11,2 kW, waarvan ca. 8 kW beschikbaar is.

Hoeveel je kan remmen door regeneratie is zichtbaar op de meters, iig in performance mode.
Dat weet ik (de E-boost meter), maar is de onderste stand van die meter de aanduiding van het maximum aan regeneratie (en gaan bij nog harder remmen de normale remmen meedoen)? Jammer dat er geen getal wordt aangegeven en alleen maar deze suffe meter (of de idem belletjes in de 'hybrid' display mode). De getallen worden wel naderhand via VOC zichtbaar gemaakt, als je de telematics opvraagt van een gereden rit, die info is er dus wel.
NielsPHEV
7th Gear member

Regeneratief remmen via ERAD (Electric Rear Axle Drive)
Tijdens remmen bij snelheden boven ongeveer 10 km/u, tot ongeveer 150 km/u, wordt ERAD gebruikt als generator om kinetische energie terug te leveren aan de hoogvoltaccu. Bij hard remmen worden alleen de wrijvingsremmen gebruikt.
Bij lichter remmen worden de wrijvingsremmen altijd eerst gebruikt, gevolgd door het regeneratieve remmen. Daarna worden de wrijvingsremmen vrijgegeven.
Afhankelijk van de stabiliteit van de auto wordt het remmen met ERAD nu zoveel mogelijk toegepast. Tijdens regeneratief remmen kan ERAD tot 0,3 G worden ingezet, afhankelijk van de belasting. Als remmen met ERAD niet voor voldoende afremming zorgt, worden de wrijvingsremmen ook gebruikt. Tijdens het remmen van ongeveer 10 km/u tot 0 km/u overlapt het regeneratieve remmen en zorgen de wrijvingsremmen voor een soepele transitie.
goukcher
2nd Gear member

CaptainKlutz schreef:
11,2 kW, waarvan ca. 8 kW beschikbaar is.

Hoeveel je kan remmen door regeneratie is zichtbaar op de meters, iig in performance mode.
Dat weet ik (de E-boost meter), maar is de onderste stand van die meter de aanduiding van het maximum aan regeneratie (en gaan bij nog harder remmen de normale remmen meedoen)? Jammer dat er geen getal wordt aangegeven en alleen maar deze suffe meter (of de idem belletjes in de 'hybrid' display mode). De getallen worden wel naderhand via VOC zichtbaar gemaakt, als je de telematics opvraagt van een gereden rit, die info is er dus wel.
Zie de volgende thread, daar heb ik uiteengezet dat een volledige laadsessie zo'n 10 kWh kost aan stroom.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57164#top
CaptainKlutz
2nd Gear member

Afgelopen middag de eco-training gehad, leerzaam! Vwb regeneratie van remenergie werd mij verteld dat bij harder remmen de regeneratie in eerste instantie toeneemt (vanaf 3/4 uitslag naar beneden op de E-boost meter in 'performance' schermweergave), bij nog harder remmen juist weer afneemt (zie je ook zo weergegeven aan de belletjes in de 'hybrid' schermweergave).

De geregenereerde stroom wordt in een apart deel van de accu opgeslagen.

Verder is het bij stilstaan raadzaam om de versnelling in z'n neutraal te zetten, zodat de elektromotor niet tegen de remmen aan hoeft te duwen (en daarmee stroom verbruikt).
RichieB
6th Gear member

CaptainKlutz schreef:De geregenereerde stroom wordt in een apart deel van de accu opgeslagen.
Dat lijkt me toch sterk. Wat zou daar het nut van zijn? Bovendien zou dat deel dan vol kunnen raken waardoor je regeneratie energie verliest.
Verder is het bij stilstaan raadzaam om de versnelling in z'n neutraal te zetten, zodat de elektromotor niet tegen de remmen aan hoeft te duwen (en daarmee stroom verbruikt).
Interessant. Ik zet 'm vanzelf bij lang stilstaan in P (om mijn voet te ontlasten). Ik vraag me af hoeveel het scheelt als je bij het stoplicht de N gebruikt. Heb je toch weer een soort schakelbak als je bij het optrekken van N naar D moet switchen.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
jp-v60
4th Gear member

Dat van die elektromotor geloof ik niet zo. Een verbrandingsmotor moet draaien en dan gaat dat verhaal wel op, maar een elektromotor staat gewoon stil en zal pas wat gaan doen als dat gevraagd wordt, dus bij stilstand gebeurd er niets. Geloof ook niet dat de geartronic op de elektromotor zit, dit is een geheel apart gedeelte. Een elektromotor heeft ook geen versnelling nodig, deze levert zijn koppel vanaf het moment dat deze gaat draaien
RichieB
6th Gear member

Voorzichtige conclusie: de "expert" die aan CaptainKlutz de training gaf lult ook maar wat. Het is net een autoverkoper..
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
NielsPHEV
7th Gear member

ben het met RitchieB eens.

wanneer je overigens het rempedaal langzaam lost voel je wanneer de emotor bijkomt en de auto laat kruipen, in N zetten is echt grote onzin
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”