Pagina 1 van 2
Achterklep wisser parkeert in willekeurige stand, SOLVED
Geplaatst: 20.10.2013 - 19:50
door Mercury
Dag,
Ik heb een probleem waar ik zo niet weet uit te komen. Mijn ruitenwisser op de achterklep van mijn 2002 v70 parkeert niet goed.
Dat is vreselijk irritant. Wanneer ik rij met slecht weer zit ik continu te kijken waar hij nu weer op staat. Niet echt veilig..... Hij doet dit zowel in de interval stand als na de continu stand. Hij stopt niet voordat ik de schakelaar terugzet
Ik heb als eerste de ruitenwisser motor gedemonteerd. Het asje schoongemaakt waarmee hij door de ruit gaat. Zag er niet dramatisch uit. De contacten en loopvlak ontvet. Lijkt allemaal normaal, geen vette derrie of ingebrande contacten.
Na het terugplaatsen bleek er geen verschil, weer een aantal malen uit elkaar gehaald en geïnspecteerd en schoongemaakt, maar geen effect.
Toen het ik de relais aan de achterklep doorgewisseld, ook dat had geen enkel effect.
Toen naar de Volvo dealer. Daar werd ik niets wijzer van. Hij vertelde dat het allemaal perfect liep maar dat de motor wel eens kon haperen, ik probeerde een discussie aan te gaan over contactering/relais, maar dat was voor deze meneer abracadabra. Ik kon wel een nieuwe motor kopen voor 300 euro maar ja het was geen garantie dat dat zou lukken. Mij een te dure gok.
Heeft iemand nog ideeën? Of moet ik de 300€ gok nemen....
Geplaatst: 20.10.2013 - 19:52
door 1-wiel
Hoe zag het grote tandwiel eruit?, deze wordt door het motortje aangedreven en deze wil nog wel eens slijtage vertonen aan de kunstof vertanding.
Wat dan rest is een andere ruitewissermotor.
Geplaatst: 20.10.2013 - 19:54
door kevinwalter
Tja, zo iets heb ik ook. Als je jou auto op slot doet, gaat hij dan verder omhoog? Bij mij stopt hij wel goed. Echter na het knipperlicht aan doen of de auto op slot doe gaat hij verder omhoog.
Geplaatst: 20.10.2013 - 20:29
door lint
Misschien is een gebruikte ruitenwissermotor een optie, zal in ieder geval minder duur zijn.
Geplaatst: 20.10.2013 - 20:33
door Mercury
1-wiel schreef:Hoe zag het grote tandwiel eruit?, deze wordt door het motortje aangedreven en deze wil nog wel eens slijtage vertonen aan de kunstof vertanding.
Wat dan rest is een andere ruitewissermotor.
Vertanding geen spoor van een beschadiging.
Geplaatst: 20.10.2013 - 20:34
door Mercury
kevinwalter schreef:Tja, zo iets heb ik ook. Als je jou auto op slot doet, gaat hij dan verder omhoog? Bij mij stopt hij wel goed. Echter na het knipperlicht aan doen of de auto op slot doe gaat hij verder omhoog.
Dat is gek...... Gremlins.....
Geplaatst: 21.10.2013 - 17:47
door elianmars
Het motortje zelf heb je niet uit elkaar gehaald? Mijn wisser deed het ook niet lekker. Deksel van de wissermotor gehaald en toen zag ik het probleem. Er was e.e.a. geoxideerd, waardoor de boel te stroef ging. Het motortje werd ook loeiheet. Ik heb de boel gesmeerd en sindsdien geen problemen meer gehad.
Geplaatst: 21.10.2013 - 21:20
door Mercury
elianmars schreef:Het motortje zelf heb je niet uit elkaar gehaald? Mijn wisser deed het ook niet lekker. Deksel van de wissermotor gehaald en toen zag ik het probleem. Er was e.e.a. geoxideerd, waardoor de boel te stroef ging. Het motortje werd ook loeiheet. Ik heb de boel gesmeerd en sindsdien geen problemen meer gehad.
Ook het motortje uit elkaar gehaald, vette derrie maar allemaal weer spik en span.
Geplaatst: 22.10.2013 - 12:30
door Frans245
Ook ik heb dit probleem gehad.
Contacten iets opgeschuurd en daarna liep motortje perfect.
Helaas van korte duur na een maand of 2 weer dezelfde problemen.
Toen bij Skandix in Duitsland een nieuwe motor besteld. Is dan wel geen origineel Volvo OEM unit maar "huismerk" welke door Marelli in Italie wordt gemaakt.
Kosten voor minder dan Euro 200 bij jouw thuis in een pakketje en binnen 24 uur geleverd, helemaal top en achterwisser doet het weer helemaal perfect
Geplaatst: 24.10.2013 - 12:42
door Mercury
Frans245 schreef:Ook ik heb dit probleem gehad.
Contacten iets opgeschuurd en daarna liep motortje perfect.
Helaas van korte duur na een maand of 2 weer dezelfde problemen.
Toen bij Skandix in Duitsland een nieuwe motor besteld. Is dan wel geen origineel Volvo OEM unit maar "huismerk" welke door Marelli in Italie wordt gemaakt.
Kosten voor minder dan Euro 200 bij jouw thuis in een pakketje en binnen 24 uur geleverd, helemaal top en achterwisser doet het weer helemaal perfect
Ik heb gelijk bij Skandix gekeken, daar kosten ze €150. Bingo.... helaas deze past alleen op VIN boven de 310108...... en daar zit ik onder, dat is gelijk weer de €300 optie.
Weet iemand het verschil? Is dit overkomelijk, of zit er een electrisch aansluit verschil?
Geplaatst: 24.10.2013 - 23:25
door Peppie Kok
Een achterruitwisser die kan inparkeren, dat wil ik ook!
Geplaatst: 25.10.2013 - 00:07
door Gizmoke
Een achteruitwisser van de achterklep wordt tegenwoordig droog in elkaar geschoven. As en schacht zonder smering en heel nauw passend. Na een tijdje geraakt daar toch een beetje vocht op en krijg je een lichte vorm van corrosie waardoor het steeds stroever gaat lopen. De wisser af en toe het niet doet, zich zet waar hij niet moet staan, ... enkel na het contact op en af te zetten doet die het weer 1 keer ... allemaal symptomen. Hoe langer je wacht en hoe meer je manipuleert hoe slechter het wordt en dan gaat de wissermotor er ook aan en dat zien ze graag bij de dealer natuurlijk.
Toevallig kwam er bij de buur die garage heeft een vrouw met een volvo XC90 met exact hetzelfde probleem als mijn BMW E61 525D, die klaagde dat ze al 2 keer bij de dealer geweest was en nog niet geholpen was.
Wisser gedemonteerd,
doorvoer door ruit eruit gehaald en met een rubberen hamer de as uit de schacht geklopt,
met zeer fijne korrel de as licht opgeschuurd en de schacht ook beetje voor zover het mogelijk was,
met vet insmeren,
terugplaatsen
en beiden wissers van de wagens wissen nog vlotter dan tevoren
Geplaatst: 25.10.2013 - 00:11
door MarioC70
Bedrading op de scharnierpunten van de klep even goed bekijken..waar ze naar buiten komen..
Geplaatst: 25.10.2013 - 21:50
door Msuidgeest
Ik had iets vergelijkends met een koplampwisser. Na demontage eens van binnen gekeken en zag inderdaad wat verroeste contacten. Mede daarom liep de motor niet helemaal door naar de "beginstand".
Via Peter van de Laar Onderdelen een andere gekocht voor 25 euro. De dealer vroeg 189 ...
Geplaatst: 30.10.2013 - 18:13
door Mercury
Ik heb weer alles uit elkaar gehaald.
Contacten en contactplaat met een scotchbrite opgeschuurd. Geen resultaat...
Geplaatst: 30.10.2013 - 19:06
door Gizmoke
Mercury schreef:Ik heb weer alles uit elkaar gehaald.
Contacten en contactplaat met een scotchbrite opgeschuurd. Geen resultaat...
En de as ook eruit gehaald en licht opgeschuurd en ingevet?
Geplaatst: 30.10.2013 - 19:13
door snorremans
Waarschijnlijk een kabelbreuk in een van de draden die in de rubber doorvoer zit van de overgang van de achterklep naar het dak.
Geplaatst: 30.10.2013 - 19:28
door Mercury
Gizmoke schreef:Mercury schreef:Ik heb weer alles uit elkaar gehaald.
Contacten en contactplaat met een scotchbrite opgeschuurd. Geen resultaat...
En de as ook eruit gehaald en licht opgeschuurd en ingevet?
Yes.....
Geplaatst: 30.10.2013 - 19:30
door Mercury
snorremans schreef:Waarschijnlijk een kabelbreuk in een van de draden die in de rubber doorvoer zit van de overgang van de achterklep naar het dak.
Ga ik nu controleren. Kan eigenlijk niet aan de motor liggen.
Geplaatst: 30.10.2013 - 20:29
door Steven Volvo
Kan het een stappenmotor zijn die niet goed indexeert?