Pagina 1 van 7
slecht startende d5
Geplaatst: 21.10.2013 - 15:58
door Harrywarry
Hallo allemaal,
Ik heb een technische vraag voor jullie. Ik heb sinds een maand een v70 d5 185 pk 6bak uit 2005.
Hij rijdt geweldig echter vind ik dat hij slecht start 's ochtends.
Hij moet zeker een keer of 5 á 7 ronddraaien voordat hij aanpakt. Kortom hij moet echt op gang geholpen worden.
Verder rijdt hij goed, rookt niet en accelereert prima.
De garage waar ik hem heb gekocht heeft er naar gekeken en zegt dat het niet bijzonder is. Ik heb hier sterk mijn twijfels bij.
groeten van Arnold
Geplaatst: 21.10.2013 - 16:20
door edraket
De nieuwe type diesels moeten altijd iets langer rond dan de oer d5. maar 5 tot 7 omwentelingen is echt teveel. Injectoren testen mbv vida en retour.
Geplaatst: 21.10.2013 - 16:37
door Harrywarry
eeuuh... vida en retour?
wat betekent dat? . 8-[
Geplaatst: 21.10.2013 - 16:49
door kevinwalter
Vida is de computer.

Geplaatst: 21.10.2013 - 16:53
door Harrywarry
ah ok.
klopt het dat als het aan de verstuivers of injectoren ligt dat dit een duur geintje is?
Geplaatst: 21.10.2013 - 16:54
door MarioC70
Dat klopt..
Geplaatst: 21.10.2013 - 16:55
door MarioC70
Je kunt het zelf testen met twee man,
Knijp de retour slang van de injectoren dicht en kijk of hij sneller aanslaat,zoja,dan is er een of meerdere injector(s)lek
Geplaatst: 21.10.2013 - 17:00
door Harrywarry
en waar vind ik die retourleiding?
Geplaatst: 21.10.2013 - 17:06
door MarioC70
Denk dat je beter even langs een dealer of Bosch centrum kunt gaan,,,

Want je woont niet om de hoek zie ik,anders kon je wel langsrijden..
Geplaatst: 21.10.2013 - 17:08
door HansEindhovenV70
Wel verstandig om er snel wat aan te doen, als het straks kouder gaat worden kom je er anders niet meer mee weg 's morgens. Het is een duur geintje, wellicht heb je nog garantie?
Geplaatst: 21.10.2013 - 17:15
door Harrywarry
geen officiële garantie, maar ik heb het direct na aankoop gemeld. Hij is een v70 specialist. Althans dat pretendeert hij.
Nu kijken of hij het gaat waarmaken.
hartelijk dank voor je adviezen trouwens.
Geplaatst: 21.10.2013 - 17:34
door JosW
Waren bij mij 2 kapotte gloeibougies. Ik meen me te herinneren 125 euro voor 5 nieuwe plus montage.
Geplaatst: 21.10.2013 - 17:43
door jorrits60
Minder wordende verstuivers merk je vooral aan slechter starten bij warme motor. Destijds met een 2004 d5 verstuiverperikelen gehad. Koud starten ging nog behoorlijk, maar bij warme motor ging het starten zeer moeizaam. Zeker na even verzetten bijvoorbeeld op een stopplek van tankstation naar restaurant, was de auto bijna niet meer aan de praat te krijgen. Als starten bij warme motor nog moeizamer gaat dan bij koude motor zou ik in de verstuiverhoek gaan zoeken.
Tot slot ... in vergelijking met VAG tdi's (-2001) slaan de d5's ook in gezonde conditie niet erg snel aan. Als garage zegt dat het normaal is zou ik me geen zorgen maken. Als starten warm moeizamer wordt dan wel.
Geplaatst: 21.10.2013 - 18:34
door Harrywarry
jorrits60 schreef:Minder wordende verstuivers merk je vooral aan slechter starten bij warme motor. Destijds met een 2004 d5 verstuiverperikelen gehad. Koud starten ging nog behoorlijk, maar bij warme motor ging het starten zeer moeizaam. Zeker na even verzetten bijvoorbeeld op een stopplek van tankstation naar restaurant, was de auto bijna niet meer aan de praat te krijgen. Als starten bij warme motor nog moeizamer gaat dan bij koude motor zou ik in de verstuiverhoek gaan zoeken.
Tot slot ... in vergelijking met VAG tdi's (-2001) slaan de d5's ook in gezonde conditie niet erg snel aan. Als garage zegt dat het normaal is zou ik me geen zorgen maken. Als starten warm moeizamer wordt dan wel.
het is alleen bij koude start na bv een nacht. De reactie van het garagebedrijf was inderdaad dat hij het binnen de marges vindt vallen. Hij zegt de verstuivers getest te hebben en dat daar niks mis mee is. Ik vraag me alleen af of het niet de injectoren zijn en dat dat de reden voor de vorige eigenaar is geweest om hem in te ruilen....
ik vind vijf keer draaien wel veel. morgen zal ik proberen een filmpje te maken. Hopelijk vinden jullie dat ik zwaar overdrijf....

Geplaatst: 21.10.2013 - 18:37
door JosW
jorrits60 schreef:Minder wordende verstuivers merk je vooral aan slechter starten bij warme motor. Destijds met een 2004 d5 verstuiverperikelen gehad. Koud starten ging nog behoorlijk, maar bij warme motor ging het starten zeer moeizaam. Zeker na even verzetten bijvoorbeeld op een stopplek van tankstation naar restaurant, was de auto bijna niet meer aan de praat te krijgen. Als starten bij warme motor nog moeizamer gaat dan bij koude motor zou ik in de verstuiverhoek gaan zoeken.
Tot slot ... in vergelijking met VAG tdi's (-2001) slaan de d5's ook in gezonde conditie niet erg snel aan. Als garage zegt dat het normaal is zou ik me geen zorgen maken. Als starten warm moeizamer wordt dan wel.
Zoals TS al zei, hij heeft problemen met een koude motor. Als relatieve leek maar ervaringsdeskundige wat betreft dit probleem gooi ik het toch op de gloeibougies. Kunnen ze zo even op de werkbank op spanning zetten om te kijken of ze het doen.
Bovendien, als die auto nu al slecht start wat moet dat dan worden als het echt gaat vriezen? Mijn referentie is een TDI. Ik neem aan dat een D5 ook moet voorgloeien?
Geplaatst: 21.10.2013 - 18:46
door Fredhead
Iedere diesel moet voorgloeien, een moderne diesel over het algemeen alleen iets minder lang
Geplaatst: 21.10.2013 - 21:44
door HansEindhovenV70
Een filmpje, of meer geluidsopname.... zal voor degene die deze motor goed kennen voldoende duidelijkheid moeten geven lijkt me.
Geplaatst: 21.10.2013 - 21:46
door Harrywarry
HansEindhovenV70 schreef:Een filmpje, of meer geluidsopname.... zal voor degene die deze motor goed kennen voldoende duidelijkheid moeten geven lijkt me.
morgen maar eens doen.....
Geplaatst: 21.10.2013 - 23:01
door MarioC70
Bij deze temperaturen doet het gloeisysteem nagenoeg niets,dus dat is het probleem niet.
Geplaatst: 21.10.2013 - 23:48
door JosW
MarioC70 schreef:Bij deze temperaturen doet het gloeisysteem nagenoeg niets,dus dat is het probleem niet.
Toch is die van mij elke ochtend zeker 2 seconden aan het voorgloeien. Vraagje Mario, zou het echt niet aan de gloeibougies kunnen liggen?