S70 aankoop twijfel

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
lucasb
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 23.10.2013 - 18:15

Hallo,

Eerst even voorstellen, mn naam is Lucas, 34 jaar uit het Tilburgse land. Ik wil graag weer Volvo gaan rijden. Na een 440, 480 turbo en een 850 estate zijn er enkele andere merken voorbij gegaan. Nu word het weer tijd voor een Volvo! Ik heb een hele mooie S70 op het oog, maar was na het proefrijden minder enthousiast.

Het gaat om een 2,5 10V van 1997 met 204000 km op de teller. Het is een automaat. De wagen ziet er als nieuw uit en de motor loopt heel netjes. Ook de automaat schakelt (denk ik ) netjes, niet bonkerig of zo. Alleen het ding is niet vooruit te branden voor mijn gevoel! Nu rijd ik op dit moment een fordje escort, 1.6 handgeschakeld, en dat is een lekker fel karretje.
Ik had in de Volvo echt het idee dat ik er een volgeladen aanhanger aan had hangen. Hij reed verder comfortabel maar ik vond hem gewoon erg tam. Op de snelweg vond ik het lang duren voordat de 160 gehaald werd.

Nu mijn vraag, is dit gewoon een "sloom" model, of zou er toch iets mis zijn? Ik heb wel eens in een automaat gereden, maar heb er te weinig ervaring mee om er iets van te kunnen vinden. Ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren. Overigens had ik bij mijn 850 estate ook het gevoel dat het een slome auto was, maar die bleek ook behoorlijk olie te verbruiken en daar heb ik vroegtijdig afscheid van genomen. Dit was een handgeschakelde uitvoering.

Zo, heel verhaal, ik hoop dat jullie er iets mee kunnen :-)


groet,
Lucas
Gebruikersavatar
Jurijn
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 12.08.2013 - 23:57

Tja dan neem je toch een T5 als een 2.5 10v te sloom is. Ik vindt die motor wel prettig rijden. Is natuurlijk geen vlieger van een wagen, maar dan je iets harders als je dat wil.
Volvo S60 2.4D 2002 Heico||
Volvo 240 Turbo 1984 ||
Volvo 850 T5 ||
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

Als je twijfelt of het klopt, ga dan proef rijden in andere exemplaren van dezelfde auto met dezelfde motor. Een 2.5 liter straight 5 automaat zonder turbo is niet heel snel maar in mijn herinnering ook weer niet sloom als een slak hoor.

Aankoop keuring laten doen kan ook altijd als je twijfelt. Of iemand mee nemen die het type auto goed kent en kan zeggen of het met zijn ervaring overeenstemt of dat het afwijkt.

En bedenk dat iemand een auto nooit zonder reden weg doet.
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Een automaat voelt naar mijn mening sowieso langzamer aan dan een schakelbak.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

heb jaren een 850 met 2.0 vijfpitter gereden. Oke, met 5 versnellings handbak waar jouw automaat een 4 traps is. Maar met die 126pk sterke 2.0 kon je echt gewoon goed rijden. Heb nu een 140pk (2.4 20V) met vijftraps AT en dat gaat super, ook met een trailer erachter.

Zoals al gezegd, zoek een vergelijkbare auto. Dan weet je meer.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Silverarrow
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14.09.2013 - 22:11

De snelheidsbeleving in een handgeschakelde Ford Escort ligt ook wel anders dan een Volvo S70 automaat. De Volvo is waarschijnlijk beter tegen geluid (rolgeluid, windgeruis, motorgeluid) geïsoleerd en meer op comfort afgestemd (ophanging, gasrespons, gevoel in het stuur), waardoor het lijkt alsof de auto traag is. In werkelijkheid valt het denk ik wel mee. Je kunt tijdens de proefrit iemand anders in jouw Escort achter je aan laten rijden en kijken of diegene je bij kan benen.
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Er zijn genoeg apps om de snelheid en acceleratie op te nemen. Gewoon even vergelijken. Grotere en hogere auto's voelen sowieso trager.
robert31
2nd Gear member
Berichten: 201
Lid geworden op: 09.06.2006 - 20:01

En als er altijd een "oud vrouwtje" in gereden heeft worden ze toch een beetje lui. :-)
Gebruikersavatar
luuk123456
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 06.01.2013 - 12:22

`n aantal maanden geleden heb ik proefgereden in `n 2.5 10v automaat.
persoonlijk vond ik het terug en opschakelen erg onrustig. het viel me op dat je veel motorgeluid hoorde maar niet echt de daarbij behorende trekkracht.
Ik heb nu `n 2.5 handgeschakeld, en heb het idee dat deze toch `n stuk vlotter is.
wel sta ik er van te kijken dat de topsnelheid voor `n 2.5 5 cilinder 'maar' 205 km/h is.
ook de trekkracht in de vierde en vijfde versnelling vind ik niet om over naar huis te schrijven, maar echt langzaam gaat het naar mijn mening nou ook weer allemaal niet.

hoe dan ook, succes met je keuze!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”