Zoals de titel al zegt: Ik ben op zoek naar de herkenningspunten om de distributie op tijd te zetten. Het gaat om een S40 van 2003
Ik heb gisteren ( met behulp van de nokkenas vastzetbeugel ) het VVT tandwiel vervangen, de ratel is nu gelukkig weg alleen nu staat op de een of andere rare manier het tijdstip toch niet meer goed ( luchtfilter maakt meer lawaai en ik heb minder vermogen, stationair loopt hij wel goed )
Nu weet ik dat de krukas een herkenningspunt heeft tussen de 2 tanden en bij het streepje op het carter.
Nu moet ik alleen nog de nokkenassen goed zetten.
Als de krukas op dit punt staat, hoe staan de nokkenassen dan als je kijkt vanaf de versnellingsbakzijde van het blok? Staan de gleuven dan horizontaal ( zodat je de beugel kan monteren ) of staan deze dan anders?
Alvast bedankt!
Mvg Mestreech 16
Herkenningspunten distributie
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
gleuven staan horizontaal en de streepjes op de tandwielen staan dan bovenin op 12 uur.
Het afstellen van het variabele tandwiel moet precies gebeuren,de bout goed vastzetten enz,als hij los loopt ,loopt de motor in de soep.
Het afstellen van het variabele tandwiel moet precies gebeuren,de bout goed vastzetten enz,als hij los loopt ,loopt de motor in de soep.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 28.09.2012 - 10:09
Oke bedankt voor je reactie Mario!
Dus als ik de krukas op het herkenningspunt zet en de streepjes van de tandwielen bovenaan staan en de sleuven staan horizontaal dan moet alles goed staan?
Dus als ik de krukas op het herkenningspunt zet en de streepjes van de tandwielen bovenaan staan en de sleuven staan horizontaal dan moet alles goed staan?
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 28.09.2012 - 10:09
Heb de goedkopere versie...


-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Die gleuven staan horizontaal maar niet gelijk,de gleuven zitten uit het midden,maar dat heb je denk ik al gezien?
Dat gaat namelijk vaak fout..
Dat gaat namelijk vaak fout..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 28.09.2012 - 10:09
Dat heb ik gezien ja!
Bedankt voor de PDF, dat helpt ook alweer!
Bedankt voor de PDF, dat helpt ook alweer!
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 28.09.2012 - 10:09
Mario,
Bedankt voor de hulp, het is afgelopen vrijdag gelukt!
Ik heb eerst de krukas beneden op tijd gezet en daarna gekeken of de nokkenassen op tijd stonden, de linker ( vanaf de versnellingsbak gezien ) stond niet op tijd ( 1 tandje verkeerd! ) dus ik heb deze op tijd gezet en hij loopt nu als een klokje! Ik heb er niet gelijk een nieuwe riem omgelegd omdat ik de riem nog niet binnen had, heb hem nu binnen en leg hem er binnekort op.
Bedankt voor de hulp, het is afgelopen vrijdag gelukt!
Ik heb eerst de krukas beneden op tijd gezet en daarna gekeken of de nokkenassen op tijd stonden, de linker ( vanaf de versnellingsbak gezien ) stond niet op tijd ( 1 tandje verkeerd! ) dus ik heb deze op tijd gezet en hij loopt nu als een klokje! Ik heb er niet gelijk een nieuwe riem omgelegd omdat ik de riem nog niet binnen had, heb hem nu binnen en leg hem er binnekort op.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15.08.2016 - 20:13
iemand hier die een afbeelding heeft hoe dat gereedschap te gebruiken om nokkenassen op tijd te zetten ? AUB
wil dit graag ook zelf doen en kunnen denk dat de riem nu verkeert staat auto houd in en trekt niet
wil dit graag ook zelf doen en kunnen denk dat de riem nu verkeert staat auto houd in en trekt niet
Laatst gewijzigd door trimix op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Hoe kom je daar bij?volvo-s40 schreef: Krukas kan je blokkeren doormiddel van een metalen pen, boor of schroevendraaier. Het gat hiervoor zit bij het vliegwiel.
De merktekens staan op het krukastandwiel en op de nokkenastandwielen.
Om de krukaspoelie los te draaien is speciaal gereedschap nodig of met een luchtsleutel.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15.08.2016 - 20:13
het klopt dat er merktekens op het krukaspolie staan (ik vind die persoonlijk erg slecht te zien ) en boven op de nokkenassen het zou kunnen dat je je kruksas kunt vast zetten met een pen dit kan bv bij peugeot wel wist niet of volvo zoiets had
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat kan niet met een blokkeerpen.trimix schreef: het klopt dat er merktekens op het krukaspolie staan (ik vind die persoonlijk erg slecht te zien ) en boven op de nokkenassen het zou kunnen dat je je kruksas kunt vast zetten met een pen dit kan bv bij peugeot wel wist niet of volvo zoiets had
Er staan duidelijk merktekens op de tandwielen en op het bovenste distributiedeksel,,
Als je er geen ervaring mee hebt kun je het beter laten doen, als het mis gaat kost het je een cilinderkop.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15.08.2016 - 20:13
ok maar ik heb ervaring met vervangen van distributie alleen niet met een vvt erop heb mijn eigen 850 al 2 keer gedaan en diversen andere autos
en ik draai eerst altijd het kruskas paar keer rond om te kijken of er geen klep tegen een zuiger aan komt hij staat denk ik net niet helemaal goed op tijd auto trekt niet houd in
Het afdekplaatje (blindplug ? ) dat zwarte kapje ? van de nokkenas aan de uitlaat kant hoe met je dat eruit halen om de nokkenassen te borgen ?
en ik draai eerst altijd het kruskas paar keer rond om te kijken of er geen klep tegen een zuiger aan komt hij staat denk ik net niet helemaal goed op tijd auto trekt niet houd in
Het afdekplaatje (blindplug ? ) dat zwarte kapje ? van de nokkenas aan de uitlaat kant hoe met je dat eruit halen om de nokkenassen te borgen ?
Laatst gewijzigd door trimix op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Die hoeft er niet uit,,er staan aan de buitenkant van de nokkenassen hele kleine streepjes, goed kijken dus en een merkteken op de krukas..trimix schreef: ok maar ik heb ervaring met vervangen van distributie alleen niet met een vvt erop heb mijn eigen 850 al 2 keer gedaan en diversen andere autos
en ik draai eerst altijd het kruskas paar keer rond om te kijken of er geen klep tegen een zuiger aan komt hij staat denk ik net niet helemaal goed op tijd auto trekt niet houd in
Het afdekplaatje (blindplug ? ) dat zwarte kapje ? van de nokkenas aan de uitlaat kant hoe met je dat eruit halen om de nokkenassen te borgen ?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15.08.2016 - 20:13
Het vvt tandwiel is eraf geweest en staat nu waarschijnlijk niet meer op tijd omdat dit spieloos vast zit ik heb toen het andere vvt tandwiel denk ik niet helemaal precies terug gezet als de oude die eraf kwam (of die stond ook al niet op tijd )
Nu zal ik dus de nokkenassen moeten vergrendelen met dat gereedschap wat ik gekocht heb en alles dus opnieuw op tijd moeten zetten
Dus zal de nokkenassensor eraf moeten op de inlaat kant maar op de uitlaat kant zit er dus een dop voor (bak kant ) om de nokkenassen te vergrendelen
Zo zal ik dat op tijd moeten zetten anders komt dat vvt tandwiel er denk ik niet goed terug op denk ik ?
Nu zal ik dus de nokkenassen moeten vergrendelen met dat gereedschap wat ik gekocht heb en alles dus opnieuw op tijd moeten zetten
Dus zal de nokkenassensor eraf moeten op de inlaat kant maar op de uitlaat kant zit er dus een dop voor (bak kant ) om de nokkenassen te vergrendelen
Zo zal ik dat op tijd moeten zetten anders komt dat vvt tandwiel er denk ik niet goed terug op denk ik ?