De nieuwe tweeliter, viercilinder Drive-E motoren van Volvo Car Group kunnen worden beschouwd als de ideale combinatie van rijplezier en lage CO2 emissie. De Volvo S60 T6 met 306 pk in combinatie met de nieuwe achttrapsautomaat is de eerste auto in zijn klasse die ruim 2 pk per uitgestootte gram CO2 levert. Tevens is de S60 T6 de aantrekkelijkst geprijsde auto met meer dan 300 pk.
De D4 met 181 pk met handmatige transmissie is de eerste dieselauto binnen zijn krachtsklasse in het D-segment met een CO2 emissie onder de 100g/km. Wat voor de Nederlandse markt betekend dat de auto in de bijtellingscategorie van 20% valt.
“Tijdens de ontwikkelingsfase van onze Drive-E aandrijvingen, beloofden we efficiënt rijplezier naar een nieuwe dimensie te tillen. De officiële Europese NEDC certificaten bevestigen nu dat we beter presteren dan onze concurrenten als het gaat om kracht versus CO2 emissie,” zegt Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering bij Volvo Car Group.
Met 306 pk en een CO2 emissie van slechts 149 g/km (6,6 l/100 km) is de Volvo S60 T6 de eerste auto in het segment dat de bestuurder ruim 2pk per uitgestootte gram CO2 biedt. De auto accelereert van 0-100 km/u in slecht 5,9 seconden.
Benzinemotor met compressor en turbo
De nieuwe tweeliter, viercilinder T6 motor heeft zowel een supercharger als een turbocharger. De supercharger wordt ingezet bij lage toeren waardoor de benzinemotor gelijk al een sterke natuurlijke trekkracht heeft. Deze mechanisch gelinkte compressor start direct bij lage toeren, terwijl the turbocharger start als de luchtstroom is opgebouwd.
“We hebben een aanbod gecreëerd van, in vergelijking met motoren met meer cilinders, compactere en intelligentere motoren met sensationeel rijvermogen. Tegelijkertijd zijn we continu bezig brandstofverbruik en CO2 emissies te reduceren,” zegt Derek Crabb.
De Volvo S60 T5 met 245 pk en de nieuwe achttrapsautomaat is een uitzonderlijke concurrent in zijn segment. De CO2 emissie is verlaagd naar 139 g/km, wat zich vertaald in een brandstofverbruik van 6,0 l/100 km.
Een klasse leidende diesel met 99 g/km
De Volvo S60 D4 met 181 pk en handgeschakelde transmissie is met een CO2 emissie van 99 g/km, en daarmee een brandstofverbruik van 3,8 l/100 km, leider in zijn klasse. De V60 D4 met wielrestrictie tot 17 inch is ook door de 100 gramsgrens gebroken volgens de NEDC norm met een emissie van 99 g/km. Beide modellen komen hiermee in aanmerking voor 20% bijtelling, ook in 2014. Zowel met handbak als achttraps-automaat.
i-Art Technologie
De Drive-E dieselmotoren beschikken over `s werelds eerste i-Art technologie. De technologie meet per cilindercyclus de benodigde druk voor elke afzonderlijke brandstofinjector. Dit in tegenstelling tot traditionele inspuiting waarbij slechts één druksensor wordt toegepast.
Elke injector is voorzien van een eigen intelligente chip welke de injectiedruk monitort. Met de verzamelde informatie berekent het i-Art systeem per injector de juiste hoeveelheid brandstof per verbrandingscyclus. Hiermee wordt veel brandstof bespaard
“De combinatie van hogedruk injectie van 2.500 bar en i-Art technologie geeft de klant een motor met groot vermogen, verbeterd brandstofverbruik en een aanzienlijk verlaagde CO2 emissie. Het is een doorbraak die te vergelijken is met onze uitvinding van lambdasensor voor de katalytische conversie in 1976,” zegt Derek Crabb.
Voorbereid op toekomstige elektrificatie
De Drive-E motoren zijn volledig voorbereid op verdere elektrificatie in de toekomst. Door het compacte formaat van de viercilinder motoren kan de elektromotor zowel voor- als achterin het voertuig gemonteerd worden; De batterij wordt in het midden van de auto geplaatst.
“Het succes van onze V60 Plug-in hybrid heeft bewezen dat er geen tegenstrijdigheid hoef te zijn tussen rijplezier en lage uitstoot. We hebben ook bevestigd dat de nieuwe XC90 in 2014 wordt geïntroduceerd met een benzine plug-in hybride aandrijving, welke aan de bovenkant van het gamma wordt gepositioneerd,” zegt Derek Crabb. Hij vat samen: “De allereerste Volvo uit 1927 huisde een tweeliter, viercilinder motor. Je zou dus kunnen zeggen dat onze nieuwe Drive-E motorenfamilie eer behoud aan onze heritage.”
De nieuwe Volvo Drive-E familie - wereldklasse
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41419
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1942
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Kijk, dat is toch lekker, XC90 aan de bovenkant van het gamma. Dat vertaal ik toch even vrij naar 306 PK benzinemotor (minimaal) en 95 PK electromotor...
Heel fijn..
Heel fijn..
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Heeft iemand enig idee wanneer de nieuwe D5 komt? Of komt die niet?
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30344
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik heb begrepen dat er geen nieuwe 5 cylinder dieselmotor komt maar dat de nieuwe motorgeneratie alleen 4 cylinders telt.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Dat begrijp ik. Maar de nieuwe 4 cilinder D5, komt die en zo ja wanneer? Het lijkt mij toch niet dat Volvo de nieuwe D4 als krachtigste dieselmotor in zet?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1942
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Tsja Niels, als er een electromotor (of 2) van 95 pk per stuk bij wordt gehangen naast de 230 PK diesel heb je vast en zeker genoeg NM
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Klinkt goed! Hopelijk is de uitstoot ook minder dan de huidige D5.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30344
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De vervuiling/uitstoot moet wel lager worden dan bij de huidige D5 anders is de nieuwe motor in Nederland verkooptechnisch niet interessant.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- AST
- 2nd Gear member
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 06.10.2013 - 13:03
- Locatie: Hart van de BNL
Heeft er iemand op het forum al ervaring met de nieuwe D4 ?
XC60 D4 MY17 Polar+. Onyx Black
VolvoV70 D4 VW Passat CC 2.0 TDI VW Passat Variant 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI Volvo V40 1.9D Volvo V40 1.9D
Volvo V40 1.8 Audi A4 1.6 Golf II 1.4D Alfa Romeo 75 1.6 Volvo 340 1.4 Mitsubishi Galant 1.8
VolvoV70 D4 VW Passat CC 2.0 TDI VW Passat Variant 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI Volvo V40 1.9D Volvo V40 1.9D
Volvo V40 1.8 Audi A4 1.6 Golf II 1.4D Alfa Romeo 75 1.6 Volvo 340 1.4 Mitsubishi Galant 1.8
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11755
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ik gok dat de meeste aanstaande eigenaars met smart op 1 januari 2014 wachten tot de auto op kenteken gezet mag worden. Dan verwacht ik ook de meeste ervaringen.
XC60 T6 AWD Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- AST
- 2nd Gear member
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 06.10.2013 - 13:03
- Locatie: Hart van de BNL
Ben ik met je eens.
Maar ik dacht misschien is er al iemand die inmiddels wat ervaring heeft.
Maar ik dacht misschien is er al iemand die inmiddels wat ervaring heeft.
XC60 D4 MY17 Polar+. Onyx Black
VolvoV70 D4 VW Passat CC 2.0 TDI VW Passat Variant 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI Volvo V40 1.9D Volvo V40 1.9D
Volvo V40 1.8 Audi A4 1.6 Golf II 1.4D Alfa Romeo 75 1.6 Volvo 340 1.4 Mitsubishi Galant 1.8
VolvoV70 D4 VW Passat CC 2.0 TDI VW Passat Variant 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI Volvo V40 1.9D Volvo V40 1.9D
Volvo V40 1.8 Audi A4 1.6 Golf II 1.4D Alfa Romeo 75 1.6 Volvo 340 1.4 Mitsubishi Galant 1.8
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Geartronic of 8-traps automaat?
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11755
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Die noemt Volvo ook Geartronic...
XC60 T6 AWD Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- AST
- 2nd Gear member
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 06.10.2013 - 13:03
- Locatie: Hart van de BNL
En? Wat gaat het precies worden?Freud schreef:24 januari krijg ik de mijne
XC60 D4 MY17 Polar+. Onyx Black
VolvoV70 D4 VW Passat CC 2.0 TDI VW Passat Variant 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI Volvo V40 1.9D Volvo V40 1.9D
Volvo V40 1.8 Audi A4 1.6 Golf II 1.4D Alfa Romeo 75 1.6 Volvo 340 1.4 Mitsubishi Galant 1.8
VolvoV70 D4 VW Passat CC 2.0 TDI VW Passat Variant 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI Volvo V40 1.9D Volvo V40 1.9D
Volvo V40 1.8 Audi A4 1.6 Golf II 1.4D Alfa Romeo 75 1.6 Volvo 340 1.4 Mitsubishi Galant 1.8