Pagina 1 van 4

De nieuwe Volvo Drive-E familie - wereldklasse

Geplaatst: 25.10.2013 - 09:43
door Ben
De nieuwe tweeliter, viercilinder Drive-E motoren van Volvo Car Group kunnen worden beschouwd als de ideale combinatie van rijplezier en lage CO2 emissie. De Volvo S60 T6 met 306 pk in combinatie met de nieuwe achttrapsautomaat is de eerste auto in zijn klasse die ruim 2 pk per uitgestootte gram CO2 levert. Tevens is de S60 T6 de aantrekkelijkst geprijsde auto met meer dan 300 pk.

De D4 met 181 pk met handmatige transmissie is de eerste dieselauto binnen zijn krachtsklasse in het D-segment met een CO2 emissie onder de 100g/km. Wat voor de Nederlandse markt betekend dat de auto in de bijtellingscategorie van 20% valt.

“Tijdens de ontwikkelingsfase van onze Drive-E aandrijvingen, beloofden we efficiënt rijplezier naar een nieuwe dimensie te tillen. De officiële Europese NEDC certificaten bevestigen nu dat we beter presteren dan onze concurrenten als het gaat om kracht versus CO2 emissie,” zegt Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering bij Volvo Car Group.

Met 306 pk en een CO2 emissie van slechts 149 g/km (6,6 l/100 km) is de Volvo S60 T6 de eerste auto in het segment dat de bestuurder ruim 2pk per uitgestootte gram CO2 biedt. De auto accelereert van 0-100 km/u in slecht 5,9 seconden.

Benzinemotor met compressor en turbo
De nieuwe tweeliter, viercilinder T6 motor heeft zowel een supercharger als een turbocharger. De supercharger wordt ingezet bij lage toeren waardoor de benzinemotor gelijk al een sterke natuurlijke trekkracht heeft. Deze mechanisch gelinkte compressor start direct bij lage toeren, terwijl the turbocharger start als de luchtstroom is opgebouwd.

“We hebben een aanbod gecreëerd van, in vergelijking met motoren met meer cilinders, compactere en intelligentere motoren met sensationeel rijvermogen. Tegelijkertijd zijn we continu bezig brandstofverbruik en CO2 emissies te reduceren,” zegt Derek Crabb.

De Volvo S60 T5 met 245 pk en de nieuwe achttrapsautomaat is een uitzonderlijke concurrent in zijn segment. De CO2 emissie is verlaagd naar 139 g/km, wat zich vertaald in een brandstofverbruik van 6,0 l/100 km.

Een klasse leidende diesel met 99 g/km
De Volvo S60 D4 met 181 pk en handgeschakelde transmissie is met een CO2 emissie van 99 g/km, en daarmee een brandstofverbruik van 3,8 l/100 km, leider in zijn klasse. De V60 D4 met wielrestrictie tot 17 inch is ook door de 100 gramsgrens gebroken volgens de NEDC norm met een emissie van 99 g/km. Beide modellen komen hiermee in aanmerking voor 20% bijtelling, ook in 2014. Zowel met handbak als achttraps-automaat.

i-Art Technologie
De Drive-E dieselmotoren beschikken over `s werelds eerste i-Art technologie. De technologie meet per cilindercyclus de benodigde druk voor elke afzonderlijke brandstofinjector. Dit in tegenstelling tot traditionele inspuiting waarbij slechts één druksensor wordt toegepast.

Elke injector is voorzien van een eigen intelligente chip welke de injectiedruk monitort. Met de verzamelde informatie berekent het i-Art systeem per injector de juiste hoeveelheid brandstof per verbrandingscyclus. Hiermee wordt veel brandstof bespaard

“De combinatie van hogedruk injectie van 2.500 bar en i-Art technologie geeft de klant een motor met groot vermogen, verbeterd brandstofverbruik en een aanzienlijk verlaagde CO2 emissie. Het is een doorbraak die te vergelijken is met onze uitvinding van lambdasensor voor de katalytische conversie in 1976,” zegt Derek Crabb.

Voorbereid op toekomstige elektrificatie
De Drive-E motoren zijn volledig voorbereid op verdere elektrificatie in de toekomst. Door het compacte formaat van de viercilinder motoren kan de elektromotor zowel voor- als achterin het voertuig gemonteerd worden; De batterij wordt in het midden van de auto geplaatst.

“Het succes van onze V60 Plug-in hybrid heeft bewezen dat er geen tegenstrijdigheid hoef te zijn tussen rijplezier en lage uitstoot. We hebben ook bevestigd dat de nieuwe XC90 in 2014 wordt geïntroduceerd met een benzine plug-in hybride aandrijving, welke aan de bovenkant van het gamma wordt gepositioneerd,” zegt Derek Crabb. Hij vat samen: “De allereerste Volvo uit 1927 huisde een tweeliter, viercilinder motor. Je zou dus kunnen zeggen dat onze nieuwe Drive-E motorenfamilie eer behoud aan onze heritage.”

Geplaatst: 25.10.2013 - 10:52
door Marc Apeldoorn
Kijk, dat is toch lekker, XC90 aan de bovenkant van het gamma. Dat vertaal ik toch even vrij naar 306 PK benzinemotor (minimaal) en 95 PK electromotor...
Heel fijn..

Geplaatst: 11.11.2013 - 18:18
door rsnhakan
Heeft iemand enig idee wanneer de nieuwe D5 komt? Of komt die niet?

Geplaatst: 11.11.2013 - 21:48
door lint
Ik heb begrepen dat er geen nieuwe 5 cylinder dieselmotor komt maar dat de nieuwe motorgeneratie alleen 4 cylinders telt.

Geplaatst: 11.11.2013 - 22:02
door rsnhakan
Dat begrijp ik. Maar de nieuwe 4 cilinder D5, komt die en zo ja wanneer? Het lijkt mij toch niet dat Volvo de nieuwe D4 als krachtigste dieselmotor in zet?

Geplaatst: 11.11.2013 - 22:12
door NielsPHEV
Bij de nwe XC90 zou je hem zeker verwachten die kan zeker zal zeker een zwaardere motor kunnen gebruiken. Als ik het me goed herinner is de D5 ook min of meer aangekondigd met voorlopige specs iets van 230 pk

Geplaatst: 12.11.2013 - 07:18
door Marc Apeldoorn
Tsja Niels, als er een electromotor (of 2) van 95 pk per stuk bij wordt gehangen naast de 230 PK diesel heb je vast en zeker genoeg NM

Geplaatst: 12.11.2013 - 09:06
door NielsPHEV
zeker en de nieuwe automaat zal ook helpen. Mooie van de combi met de e motor is overigens dat je meteen je volledige koppel hebt, het is niet toeren afhankelijk

Geplaatst: 12.11.2013 - 09:22
door rsnhakan
Klinkt goed! Hopelijk is de uitstoot ook minder dan de huidige D5.

Geplaatst: 12.11.2013 - 14:23
door lint
De vervuiling/uitstoot moet wel lager worden dan bij de huidige D5 anders is de nieuwe motor in Nederland verkooptechnisch niet interessant.

Geplaatst: 15.12.2013 - 13:34
door AST
Heeft er iemand op het forum al ervaring met de nieuwe D4 ?

Geplaatst: 15.12.2013 - 15:02
door arnoud
Ik gok dat de meeste aanstaande eigenaars met smart op 1 januari 2014 wachten tot de auto op kenteken gezet mag worden. Dan verwacht ik ook de meeste ervaringen.

Geplaatst: 15.12.2013 - 15:08
door AST
Ben ik met je eens.
Maar ik dacht misschien is er al iemand die inmiddels wat ervaring heeft.

Geplaatst: 15.12.2013 - 16:36
door Freud
24 januari krijg ik de mijne

Geplaatst: 15.12.2013 - 16:59
door casper
Freud schreef:24 januari krijg ik de mijne
Mijn nieuwe XC60 D4 181pk 8-traps automaat komt net voor kerst binnen bij de dealer.
Even na nieuwjaar kan ik beginnen rijden.

Geplaatst: 15.12.2013 - 17:07
door rsnhakan
Geartronic of 8-traps automaat?

Geplaatst: 15.12.2013 - 17:13
door arnoud
Die noemt Volvo ook Geartronic...

Geplaatst: 15.12.2013 - 20:18
door AST
Freud schreef:24 januari krijg ik de mijne
En? Wat gaat het precies worden?

Geplaatst: 16.12.2013 - 12:45
door Freud
Een Nordic+ Luxury Geatronic. De 181 Diesel uitvoering, in Black Saphire Metallic, donkere ramen achter, en Family Line.

Geplaatst: 16.12.2013 - 13:18
door JCF
arnoud schreef:Die noemt Volvo ook Geartronic...
Gek, het ding heeft zo'n slechte naam in autoland dat ik een nieuwe had bedacht voor de 8-trapper.