Na starten 500 toeren...

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Erwin-S60
2nd Gear member

Hallo,sinds een week in het bezit van een S40 1.8 uit 2006 met 137000 km. op de teller en het valt mij op dat de motor na een koude start rond de 500 toeren blijft hangen.hij loopt ook niet mooi dan(logisch waarschijnlijk).Na wat gas geven begint hij dan langzaam aan beter te lopen en daarna gaat het prima maar waar moet ik dit zoeken..? vuil Luchtfilter of oude bougies...?Heeft zijn beurtjes op papier tot 105000 op papier gehad,daarna is het voor mij onbekend.
lint
Geartronic member

Als het laatste onderhoud meer dan 30000 km geleden is kan een beurt geen kwaad.
Je kan ook nog denken aan de temperatuur sensor van het injectiesysteem of de koude startinjector.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
HbTps
2nd Gear member

Je zou eens kunnen proberen de gasklep te (laten) reinigen. Dit is een nogal gevoelig onderdeel.
Erwin-S60
2nd Gear member

Ok.dank jullie wel!!!

Zijn de bougies trouwens een beetje toegankelijk?Kan je daar een beetje bij?
T4
2nd Gear member

Mijne doet dat ook als hij koud is, staat ook in de handleiding. Is voor de uitlaat warm te stoken, schijnt beter voor milieu te zijn...
Pagina 96, links bovenaan.
Volvo V50 2.4 (upgrading facelift R-design)
Volvo V40 T4
HbTps
2nd Gear member

De mijne loopt na de koude start en tijdens de opwarmfase zo rond de 1200 tp/m om vervolgens langzaam naar een stationair toerental van +\- 750 tp/m te zakken.

De bougies zijn uitstekend toegankelijk, de motor afdekplaat verwijderen en dan kijk je meteen tegen de penbobines aan. Deze verwijderen en dan kun je de bougies eruit draaien.
T4
2nd Gear member

HbTps schreef:De mijne loopt na de koude start en tijdens de opwarmfase zo rond de 1200 tp/m om vervolgens langzaam naar een stationair toerental van +\- 750 tp/m te zakken.

De bougies zijn uitstekend toegankelijk, de motor afdekplaat verwijderen en dan kijk je meteen tegen de penbobines aan. Deze verwijderen en dan kun je de bougies eruit draaien.
Klopt!
Volvo V50 2.4 (upgrading facelift R-design)
Volvo V40 T4
Erwin-S60
2nd Gear member

Ok ,bedankt,ga ik die eerst maar eens verwijderen om te kijken of ze aan vervanging toe zijn.Ik merk trouwens dat als ik bij de koude start iets gas geef hij inderdaad naar een 1200 toeren gaat en daarna terug zakt precies zoals jullie omschrijven.
Raph
Starter

Ook ik ben in het bezit van een S40 1.8 uit 2006 met hetzelfde probleem. Dealer geeft aan dat het een bekend probleem is en normaal verholpen is met een ECM software update. Dat hebben ze direct gedaan; zorgde ervoor dat de motor iets beter liep over het algemeen echter nog steeds startte de auto slecht zonder regelmaat (soms tijden niet dan weer wel). Het duurt dan lang voor de auto aanslaat en gaat lopen op 500tpm.
Dealer gaf aan dat het ook aan de brandstofpomp kon liggen; deze is getest en de druk bleek inderdaad weg te vallen. Brandstofpomp is vorige week vervangen (570 euro); ik ga de auto ophalen en direct weer hetzelfde probleem.
De dealer geeft nu eerlijk aan geen 'bekende' oplossingen te hebben. Is er hier nog iemand die me verder kan helpen?

Voor de goede orde; ik ben erg tevreden over de dealer waar ik nu een kleine 6 jaar bij zit.
Over de S40 van 2006 ben ik echter nog niet bepaald enthousiast. Mijn S40 uit 1998 met 270000km op de teller was betrouwbaarder en voelde kwalitatief veel beter aan.
Bert de Klein
1st Gear member

ik heb dat ook wel eens, is al enige tijd geleden volgens de dealer een bekend probleem. Als ik de auto start en hij doet dit zet ik hem meteen weer af en laat hem op het contact staan en druk een keer de gaspedaal onderin, en dan start ik weer en het probleem is dan meteen over.
voor de rest geen probleem met de auto.
1989 volvo 440 dl
1994 volvo 440 gl
1998 volvo s40 1.8
nu 2006 volvo s40 ed II met nav 1.8
kreidler rmc 1977 + kreidler rmc 1995
HbTps
2nd Gear member

Raph schreef:Ook ik ben in het bezit van een S40 1.8 uit 2006 met hetzelfde probleem. Dealer geeft aan dat het een bekend probleem is en normaal verholpen is met een ECM software update. Dat hebben ze direct gedaan; zorgde ervoor dat de motor iets beter liep over het algemeen echter nog steeds startte de auto slecht zonder regelmaat (soms tijden niet dan weer wel). Het duurt dan lang voor de auto aanslaat en gaat lopen op 500tpm.
Dealer gaf aan dat het ook aan de brandstofpomp kon liggen; deze is getest en de druk bleek inderdaad weg te vallen. Brandstofpomp is vorige week vervangen (570 euro); ik ga de auto ophalen en direct weer hetzelfde probleem.
De dealer geeft nu eerlijk aan geen 'bekende' oplossingen te hebben. Is er hier nog iemand die me verder kan helpen?

Voor de goede orde; ik ben erg tevreden over de dealer waar ik nu een kleine 6 jaar bij zit.
Over de S40 van 2006 ben ik echter nog niet bepaald enthousiast. Mijn S40 uit 1998 met 270000km op de teller was betrouwbaarder en voelde kwalitatief veel beter aan.
En hebben ze de oude pomp weer teruggeplaatst? Het ligt daar dus duidelijk niet aan... Er is ook een modifiactie geweest bij deze types op de stekker van het gasklephuis en het electrische gedeelte van dat gasklephuis. Ik weet niet of deze mod. ook voor jouw auto van toepassig is maar misschien de moeite om eens na te gaan.

Mijn V50 had ook wel eens last van het startprobleem en het lage stationair toerental. Ook ging deze regelmatig in de noodloop. Na een slechte verbinding in de kabelboom te hebben gerepareerd (bovengenoemde mod.. was slecht uitgevoerd) geen problemen meer van het in noodloop gaan en ook nooit meer problemen met starten en toerental gehad.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”