Vanaf de dag van aanschaf heeft de V50 2.D (Zonder roetfilter) uit 2005 een wat matige start.
Gedurende twee jaar is deze echter steeds matiger geworden en gaat het starten bij een lage temperatuur tegenwoordig gepaard met een grote blauwe rookpluim en een melding in het display dat het anti-skid systeem tijdelijk word uitgeschakeld. De huren kunnen tegenwoordig letterlijk ruiken wanneer ik vertrek..
De koude motor loopt onregelmatig waarbij ik het idee heb dat een van de cylinders zo nu en dan geen brandstof krijgt. (gebonk) Bij rustig rijden op een vast toerental (rond de 2000) voel je hem duidelijk haperen. Ook varieert het stationair toerental.
Het vreemde is dat dit fenomeen bij een warme motor niet voorkomt. De motor loopt dan prima, heeft voldoende vermogen en start goed als deze is afgezet.
Nu zit ik met het volgende vraagstuk:
1: Een defecte gloeistift zou alleen moeite met starten moeten geven
2: Een defecte injector zou altijd defect moeten zijn, en niet alleen bij koude motor.
Tot nu toe gecontroleerd:
- Uitlezen bij lopen (niets kunnen vinden mbt motorsysteem)
- Retourtest: (alle niveaus gelijk).

- Gloeistiften DMV uitlezen (in orde)
- Injector reiniger (additief)
- EGR gereinigd
- LMM sensor gereinigd
- Brainstorm sessie bij garage
Ik kan bij de montage van de winterwielen binnenkort nieuwe verstuivers laten monteren, maar samen met het feit dat ik in financieel wat moeilijk zit ben ik wat huiverig deze "bold move" te doen.
Zijn er ervaringsdeskundigen op dit gebied die eerder met dit bijltje gehakt hebben? Ik hou me aanbevolen voor elke vorm van advies!