Pagina 1 van 1

Gloeien of verstuiven

Geplaatst: 29.10.2013 - 09:38
door 360Degreez
Heren,

Vanaf de dag van aanschaf heeft de V50 2.D (Zonder roetfilter) uit 2005 een wat matige start.

Gedurende twee jaar is deze echter steeds matiger geworden en gaat het starten bij een lage temperatuur tegenwoordig gepaard met een grote blauwe rookpluim en een melding in het display dat het anti-skid systeem tijdelijk word uitgeschakeld. De huren kunnen tegenwoordig letterlijk ruiken wanneer ik vertrek..

De koude motor loopt onregelmatig waarbij ik het idee heb dat een van de cylinders zo nu en dan geen brandstof krijgt. (gebonk) Bij rustig rijden op een vast toerental (rond de 2000) voel je hem duidelijk haperen. Ook varieert het stationair toerental.

Het vreemde is dat dit fenomeen bij een warme motor niet voorkomt. De motor loopt dan prima, heeft voldoende vermogen en start goed als deze is afgezet.

Nu zit ik met het volgende vraagstuk:
1: Een defecte gloeistift zou alleen moeite met starten moeten geven
2: Een defecte injector zou altijd defect moeten zijn, en niet alleen bij koude motor.

Tot nu toe gecontroleerd:
- Uitlezen bij lopen (niets kunnen vinden mbt motorsysteem)
- Retourtest: (alle niveaus gelijk).
Afbeelding
- Gloeistiften DMV uitlezen (in orde)
- Injector reiniger (additief)
- EGR gereinigd
- LMM sensor gereinigd
- Brainstorm sessie bij garage

Ik kan bij de montage van de winterwielen binnenkort nieuwe verstuivers laten monteren, maar samen met het feit dat ik in financieel wat moeilijk zit ben ik wat huiverig deze "bold move" te doen.

Zijn er ervaringsdeskundigen op dit gebied die eerder met dit bijltje gehakt hebben? Ik hou me aanbevolen voor elke vorm van advies!

Geplaatst: 29.10.2013 - 12:06
door HbTps
Je schrijft dat een injector altijd defect zou moeten zijn, niet alleen bij een koude motor. Dit is waar. Echter is het wel zo dat bij een koude motor een goede verstuiving van de brandstof kritischer en belangerijker is dan bij een motor op bedrijfstemperatuur. Een goede verneveling van de brandstof is belangrijk bij het vormen van een homogeen mengsel. Een homogeen mengsel leidt tot een volledige verbranding. Omdat een diesel vooral bij een koude motor moeite heeft met de verbranding, of beter gezegd om de onstekingstemperatuur te behalen kan een niet homogeen mengsel dan leiden tot slecht lopen/starten en overmatig roken. Het kan zijn dat deze symptonen zich niet voordoen met warme motor.

De injectoren kunnen dit probleem veroorzaken, voordat je deze meteen gaat vervangen kun je zo ook laten testen. Als je garage dit niet kan is er vast wel een specialist in de buurt die dit kan.

Geplaatst: 29.10.2013 - 12:08
door 360Degreez
HbTps schreef:Je schrijft dat een injector altijd defect zou moeten zijn, niet alleen bij een koude motor. Dit is waar. Echter is het wel zo dat bij een koude motor een goede verstuiving van de brandstof kritischer en belangerijker is dan bij een motor op bedrijfstemperatuur. Een goede verneveling van de brandstof is belangrijk bij het vormen van een homogeen mengsel. Een homogeen mengsel leidt tot een volledige verbranding. Omdat een diesel vooral bij een koude motor moeite heeft met de verbranding, of beter gezegd om de onstekingstemperatuur te behalen kan een niet homogeen mengsel dan leiden tot slecht lopen/starten en overmatig roken. Het kan zijn dat deze symptonen zich niet voordoen met warme motor.

De injectoren kunnen dit probleem veroorzaken, voordat je deze meteen gaat vervangen kun je zo ook laten testen. Als je garage dit niet kan is er vast wel een specialist in de buurt die dit kan.
Dank je! Weer een stukje inzicht rijker!

Geplaatst: 30.10.2013 - 09:27
door Doesje
Heb 2 jaar geleden exact dezelfde klacht gehad, dacht toen ook verstuivers. Echter garage heeft gloeispiralen vervangen, en nooit (afkloppen, toktok) probleem meer terug gehad.........

Geplaatst: 30.10.2013 - 21:41
door V50-Mart
Je kunt er toch wel naar laten kijken. Zodra je weet wat er mis is, en wat het kosten gaat, kun je toch altijd nog beslissen of je het wel of niet laat repareren. En anders laat je het in etappes repareren.. je bent heus niet de enige met een beperkt budget in deze tijden, dus een goede garage begrijpt dat heus wel.