Pagina 1 van 4

Slechtste Volvo ooit

Geplaatst: 30.10.2013 - 22:06
door Classic
Moet hier even m'n frustratie kwijt. Met mijn huidige V70 2.4D van eind 2005 (271.000 km) ben ik nu al zo'n beetje vaker ongepland naar de garage geweest dan met mijn 5 eerdere Volvo's samen.

Ik heb 'm nog geen jaar en in die tijd al het volgende gehad:

vastgelopen voorrem
defect wiellager
defect kleppenhuis automaat
inlaatspruitstuk, EGR-klep en verstuivers gereinigd
kapotte airco-condensor
rammelend uitlaathitteschild
draagarm lv
stuurkogel rechts
defecte gloeibougies
defecte koppelomvormer
lekke turboslangen
versleten motorsteun
onverklaarbare trilling in interieur
af en toe uitvallende radio

En mogelijk is er nu weer iets met het kleppenhuis of moeten er een paar verstuivers worden vervangen.

Gelukkig is een aantal zaken onder garantie gebeurd, maar nu gaat de meter wel lopen. Ik krijg sterk de indruk dat deze generatie Volvo's echt heel veel slechter is dan de V70 Classic, 850 en alles wat daarvoor zat.
Met name de V70 Classic (ik had een 2.5D aut.) vond ik een geweldig ding. Ik heb 'm na bijna 9 jaar en met bijna 5 ton op de klok verkocht. Bak en motor nooit open geweest, originele uitlaat, verstuivers, brandstofpomp en turbo. Echt grote kostenposten waren de airco (compressor en verdamper) en de vacuümpomp van de rembekrachtiger en nieuwe schokdempers (vrij normaal na bijna 4 ton) maar verder is er nooit belangrijke hardware stukgegaan. Spijt dat ik hem heb weggedaan.
Hierna voor mij geen Volvo meer, of het moet een ouder model zijn.

Van meer kanten hoor ik dat de V70N tussen de 2,5 en 3 ton hoge kosten krijgt door met name automaat/vliegwiel/verstuivers en nog meer ellende. Bij die van mij lijkt dat aardig te kloppen. Is de kwaliteit echt zo achteruitgegaan of heb ik gewoon pech?

Geplaatst: 30.10.2013 - 22:22
door Waltersan
T is iets wat bij bijna alle merken het geval is. Vroeger (tot zeg maar 1990) werd er veel degelijker gebouwd. Ik heb met een mercedes uit 1987 gereden en nooit wat mee gehad, dat is tegenwoordig wel anders.
Bij veel merken is het zo dat de auto ruimschoots door de garantie moeten komen, daarna is niet belangrijk meer.
Aan de andere kant zie ik in de lijst voornamelijk standaard slijtage delen, daar kijk ik niet van op.
Heeft de auto zijn geplande onderhoud gehad?
Anders stapelt het op en lijkt het veel omdat het ineens moet gebeuren.

Geplaatst: 30.10.2013 - 22:26
door dutchlimits
Mijn s40 uit 2001 is gelukkig probleem vrij na bijna 3 jaar.

Geplaatst: 30.10.2013 - 22:28
door lint
Het is al eens vaker gezegd na de 900 serie, de beste Volvo ooit, is de kwaliteit afgenomen.

Geplaatst: 30.10.2013 - 22:31
door Oceanracer
En het wordt alleen nog maar slechter....

Geplaatst: 30.10.2013 - 22:32
door 4wielen
Vroeger was alles beter :P

Mijn V70N uit 2005 zit nu op 245.000. Airco-condenser en EGR-klep heb ik ook beide gehad, gelukkig binnen de garantie. Daarna in 1,5 jaar en zo'n 30.000 kilometer alleen 2 x een lekke band en 2 x een lampje. Net een grote beurt gehad bij de dealer zonder noemenswaardige zaken. Hij lijkt nog steeds in optima forma. Ik kan het dus gelukkig (nog) niet bevestigen...

Mijn vader had in de jaren '70 een Volvo (240 volgens mij). Hij trok op bij het stoplicht en zat met het stuur in zijn handen. Twintig jaar geen Volvo meer gereden! Tja, soms heb je een maandagmorgen-exemplaar.

Geplaatst: 30.10.2013 - 22:33
door elianmars
Waltersan schreef: Aan de andere kant zie ik in de lijst voornamelijk standaard slijtage delen, daar kijk ik niet van op.
Heeft de auto zijn geplande onderhoud gehad?
Anders stapelt het op en lijkt het veel omdat het ineens moet gebeuren.
Bovenstaand is het eerste wat bij mij opkwam, toen ik de startpost las.
Hoe is de wagen bij de vorige eigenaar(s) onderhouden? Dat telt voor een heel groot deel mee.
Ook hoe de vorige eigenaar(s) er mee is/zijn omgegaan.

De automaten zijn helaas nooit een sterk punt van Volvo geweest.

Geplaatst: 30.10.2013 - 22:36
door Classic
Auto is altijd (Volvo-)dealeronderhouden geweest. Dat was één van de redenen dat ik 'm wel aandurfde met 240k op de klok (en 6 mnd. Bovag-garantie). Overigens heb ik 'm niet bij een dealer gekocht, maar wel bij een gerenommeerd Bovag-bedrijf.

Geplaatst: 30.10.2013 - 22:36
door Oceanracer
4wielen schreef:... Hij trok op bij het stoplicht en zat met het stuur in zijn handen. Twintig jaar geen Volvo meer gereden! ...
Whahaha, geweldig! :D

Geplaatst: 30.10.2013 - 22:39
door 4wielen
Oceanracer schreef:Whahaha, geweldig! :D
Daar dacht hij heel anders over :lol:

Geplaatst: 30.10.2013 - 22:40
door Oceanracer
Dat wil ik wel geloven!

Geplaatst: 30.10.2013 - 22:49
door Classic
En om een kleppenhuis, verstuivers en een koppelomvormer 'slijtagedelen' te noemen (na nog geen 300k), vind ik wat ver gaan.

Geplaatst: 31.10.2013 - 08:07
door lancer
Niet alleen onderhoud is bepalend voor de staat van een voertuig. Als ik zo naar de defectenlijst kijk bekruipt me het gevoel dat de vorige bereider hem nogal op zijn staart heeft getrapt.

Geplaatst: 31.10.2013 - 08:18
door Rippie V70
Er zitten toch wel aardig wat slijtdelen bij, en zaken die tussen de 2 en 3 ton vervangen moeten worden.

Onderdelen van de automaat zijn wel snel, maar je weet inderdaad niet hoe de vorige eigenaar met zijn auto is omgesprongen.
Misschien veel en lomp met zware aanhangers gereden?

De mijne gaat komende week voor zijn 320K beurt, en dat wordt ook een dure. Naast de distributie zijn ook de motorsteunen aan de beurt, en ik vermoed een veerpootlager LV.

Dus het is niet exemplarisch. Stuurkogels, lagers en de IC zijn ook al eens vervangen. Hoort er bij.

Als ik er dan weer tegen kan.... Ik kan er geen nieuwe voor kopen.

Geplaatst: 31.10.2013 - 08:20
door JCF
lint schreef:Het is al eens vaker gezegd na de 900 serie, de beste Volvo ooit, is de kwaliteit afgenomen.
Vaak gehoord, deze uitspraak, maar mijn ervaring is heel anders; mijn 940 ken ik vanaf nieuw, vanaf nieuw ook zeer veel problemen meer geweest, vanalles aan vervangen, kortom zeer kostbaar qua reparaties.
De V70N daarentegen, daar is nooit iets mee, dus wmb zijn de auto's later technisch beter geworden...

Geplaatst: 31.10.2013 - 08:29
door V70/2.4D/2003
Er zitten toch wel aardig wat slijtdelen bij, en zaken die tussen de 2 en 3 ton vervangen moeten worden.
Ruben, je haalt me de woorden uit de mond.

Geplaatst: 31.10.2013 - 09:57
door edraket
Ik heb met de classics ook enorm veel problemen gehad. Je wilt de lijst met rekeningen van mijn V70R classic niet zien denk ik. Maar elke auto krijgt boven de 2 ton kosten, of je moet hem verwaarlozen. Bij jou komt het blijkbaar allemaal in een keer, en waarschijnlijk had je dit niet verwacht. Dan valt een auto altijd tegen. Als je al weet dat bijv een koppeling slecht wordt "leef" je naar de vervanging toe en ben je blij als het gebeurd is. Jij bent steeds overvallen door reparaties, en dan gaat het je tegenstaan.
Ik denk dat je nog maar eens goed naar de rekeningen van de V70 classic van je moet kijken. Denk dat je meer kosten hebt gemaakt dan je nu realiseert :wink:

Geplaatst: 31.10.2013 - 10:38
door Candisa
Ik heb nog niet zo lang een V70N 2.4 op LPG... Om je een idee te geven wat dealeronderhoud waard is: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=

1 Troost: een jonger exemplaar met lagere kilometerstand heeft die kosten nog niet, maar kost wel een stuk meer bij aanschaf en komt sowieso ook nog wel eens een keer voor die kosten te staan, vroeg (en dan doe je die kosten alsnog = meer geld kwijt) of laat (en dan doe je de auto misschien weg tegen flink velies = ook geld kwijt).

Met een iets ouder exemplaar met hogere kilometerstand kunnen de kosten er vrij snel aankomen (ik heb amper iets van een 7000km gedaan met mijn V70 tot nu toe), maar door die leeftijd en kilometerstand zal de aanschafprijs ook lager geweest zijn. Met het geld dat je bij de aanschaf hebt uitgespaard of misschien zelfs iets meer, moet je dan opdraaien voor de hogere slijtage, maar eenmaal dat achter de rug is heb je wel een auto die technisch jonger is en er langer tegenaan kan dan die mooie iets meer glimmende MY2007 met amper 1 ton op de teller!

Qua kwaliteit, goh, wat er op zit gaat ook stuk, en V70N's zijn over het algemeen redelijk uitgerust in vergelijking met de wat oudere types.
Ook ik heb in de paar maanden dat ik mijn V70N heb al veel gedacht aan mijn 940GL diesel die ik voor €150 aan de ijzerboer heb verkocht omdat de koppakking en een krukaskeerring lek was, want ook mijn V70N heeft me intussen al meer gekost dan er aan mijn 940 nodig was...
Het zij zo, die degelijke ouwe 2/7/9-series zijn intussen ook al flink bejaard, wat zo stilaan het voordeel van de simpelere en sterkere opbouw teniet doet.
Mocht ik om een of andere reden verplicht mijn V70N kwijt raken (ongeluk of zo) en terug voor een Volvo kiezen, dan zou ik waarschijnlijk bij een V70 classic uitkomen: toch nog een stuk simpeler dan de V70N, maar nog niet zo bejaard en in vergelijkbare staat vaak ook goedkoper dan een 2/7/9...

Wil je degelijkheid, dan moet je zo een ouwe kopen, maar wel even helemaal van dak tot bandenraakvlakken en van voorbumper tot achterbumper deugdelijk restaureren... Zal je stukken meer kosten dan een V70N + wat kosten en nog steeds lang niet zo comfortabel en veilig zijn (maak je geen illusies, zo een 2/7/9 wàs een tank... in zijn tijd!)...

Isabelle

Geplaatst: 31.10.2013 - 10:40
door V70/2.4D/2003
Ik kan het niet laten: Een V70N op LPG is niet een hele goede keuze tenzij...
Zie de zoekfunctie van het forum, er staat nogal wat over geschreven.

Geplaatst: 31.10.2013 - 11:14
door Auk
lancer schreef:Niet alleen onderhoud is bepalend voor de staat van een voertuig. Als ik zo naar de defectenlijst kijk bekruipt me het gevoel dat de vorige bereider hem nogal op zijn staart heeft getrapt.
Juist.