eerste 2 km krakend geluid rechtsvoor

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hang-oor
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 04.06.2006 - 21:06
Locatie: Overijssel

Als de auto een dag gestaan heeft dan makkt deze bij het wegrijden een krakend geluid. Het geluid lijkt vanaf rechtsvoor te komen.

Het treedt op zo snel de auto "schokt" bij het schakelen. Bij drenpels is het geluid niet waar te nemen. Na een paar km is het ook helemaal verdwenen. Het lijkt of "iets" zich eerst moet zetten. Kan dat de veerpootschotel zijn? Is dat dan ook makkelijk te controleren zelf te verhelpen?
rada
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 25.05.2006 - 15:30

ik heb hetzelfde met een 960. alleen hoor ik het ook bij drempels. na drempels of zo is het weg. dempers zijn in orde. iemand suggesties?
Gebruikersavatar
Hang-oor
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 04.06.2006 - 21:06
Locatie: Overijssel

Ik heb nog eens goed opgelet, het gebeurt niet alleen bij schakelen maar ook bij plots gasgeven. Ook bij het starten van de motor hoor ik 'wat'. Is dit de veel beschreven motorsteun rechtsvoor?
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

rada schreef:ik heb hetzelfde met een 960. alleen hoor ik het ook bij drempels. na drempels of zo is het weg. dempers zijn in orde. iemand suggesties?
Volgens mij is dit een ander euveltje dan dat van Hang-oor.
Ik heb ook een 960 gehad met dat geluidje. De ophangrubbers van de voortrein drogen na een aantal jaren nogal uit. Dan wordt het rubber harder en kraakt bij het inveren bij bv. drempels. Het helpt als ze met een middeltje (ik dacht W-40) ingespoten worden, maar het komt weer vrij snel terug. Je moet er mee leven of ze laten vervangen. Technisch gezien hoeven ze nog niet meteen vervangen te worden, dat is pas na een paar jaar gekraak.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Hang-oor schreef:Ik heb nog eens goed opgelet, het gebeurt niet alleen bij schakelen maar ook bij plots gasgeven. Ook bij het starten van de motor hoor ik 'wat'. Is dit de veel beschreven motorsteun rechtsvoor?
Zo te horen denk je in de juiste richting. Bij plotselinge lastwisselingen kan een kapotte motorsteun op gaan spelen. Misschien kun je het testen door het motorblok een stukje heen en weer te wrikken?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Hang-oor
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 04.06.2006 - 21:06
Locatie: Overijssel

Van het weekend 500km gereden en geen gekraak meer gehoord, afgezien van de eerste km's. Ook bij vol acceleren geen gekraak. Dus zal wel niks ernstigs zijn. Er viel me wel wat anders op:

hmm kan beter even een nieuw topic daarvoor openen.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Zal wel het typische geluid zijn van de aandrijfassen die een beetje loc-tite nodig hebben.
Gebruikersavatar
Hang-oor
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 04.06.2006 - 21:06
Locatie: Overijssel

Frumpy schreef:Zal wel het typische geluid zijn van de aandrijfassen die een beetje loc-tite nodig hebben.
Zou je dat eens nader kunnen toelichten? Waar smeer je het precies aan?
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Als je de voorwielen eraf hebt zie je in het midden van de naaf een bout zitten. Deze bout zorgt ervoor dat de aandrijfas, die a.h.w. aan de achterkant in de naaf gestoken is, op zijn plaats blijft.

Vaak ontstaat hier een beetje speling, niet of nauwelijks waar te nemen. Dit veroorzaakt dan een knakkend geluid bij het wegrijden e.d.
Het probleem is op te lossen door de verbinding tussen naaf en stang met een beetje loc-tite vast te zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”