Als de auto een dag gestaan heeft dan makkt deze bij het wegrijden een krakend geluid. Het geluid lijkt vanaf rechtsvoor te komen.
Het treedt op zo snel de auto "schokt" bij het schakelen. Bij drenpels is het geluid niet waar te nemen. Na een paar km is het ook helemaal verdwenen. Het lijkt of "iets" zich eerst moet zetten. Kan dat de veerpootschotel zijn? Is dat dan ook makkelijk te controleren zelf te verhelpen?
eerste 2 km krakend geluid rechtsvoor
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Volgens mij is dit een ander euveltje dan dat van Hang-oor.rada schreef:ik heb hetzelfde met een 960. alleen hoor ik het ook bij drempels. na drempels of zo is het weg. dempers zijn in orde. iemand suggesties?
Ik heb ook een 960 gehad met dat geluidje. De ophangrubbers van de voortrein drogen na een aantal jaren nogal uit. Dan wordt het rubber harder en kraakt bij het inveren bij bv. drempels. Het helpt als ze met een middeltje (ik dacht W-40) ingespoten worden, maar het komt weer vrij snel terug. Je moet er mee leven of ze laten vervangen. Technisch gezien hoeven ze nog niet meteen vervangen te worden, dat is pas na een paar jaar gekraak.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Zo te horen denk je in de juiste richting. Bij plotselinge lastwisselingen kan een kapotte motorsteun op gaan spelen. Misschien kun je het testen door het motorblok een stukje heen en weer te wrikken?Hang-oor schreef:Ik heb nog eens goed opgelet, het gebeurt niet alleen bij schakelen maar ook bij plots gasgeven. Ook bij het starten van de motor hoor ik 'wat'. Is dit de veel beschreven motorsteun rechtsvoor?
Volvo Rules the Road
- Hang-oor
- 3rd Gear member
Van het weekend 500km gereden en geen gekraak meer gehoord, afgezien van de eerste km's. Ook bij vol acceleren geen gekraak. Dus zal wel niks ernstigs zijn. Er viel me wel wat anders op:
hmm kan beter even een nieuw topic daarvoor openen.
hmm kan beter even een nieuw topic daarvoor openen.
- Frumpy
- 5th Gear member
Als je de voorwielen eraf hebt zie je in het midden van de naaf een bout zitten. Deze bout zorgt ervoor dat de aandrijfas, die a.h.w. aan de achterkant in de naaf gestoken is, op zijn plaats blijft.
Vaak ontstaat hier een beetje speling, niet of nauwelijks waar te nemen. Dit veroorzaakt dan een knakkend geluid bij het wegrijden e.d.
Het probleem is op te lossen door de verbinding tussen naaf en stang met een beetje loc-tite vast te zetten.
Vaak ontstaat hier een beetje speling, niet of nauwelijks waar te nemen. Dit veroorzaakt dan een knakkend geluid bij het wegrijden e.d.
Het probleem is op te lossen door de verbinding tussen naaf en stang met een beetje loc-tite vast te zetten.