Kleine afstanden.....en toch een 1.6 D Drive S/s kopen ?

Geleverd vanaf 2003
Johan van Namen
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.11.2013 - 20:53
Locatie: Velddriel

We rijden sind's 2001 een Volvo S 40 europa 1.8 benzine , heel goed over tevreden.
We willen nu een jongere S 40 ( 2009-2010 ) , op een Vlaamse internet-site beweerde iemand dat het roetfilter goed heet moet zijn voodat het zijn werk doet en dat het bij veel kleine afstanden dicht gaat zitten , is dit waar ?

Bij welke km. stand moet je het roetfilter vervangen ?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28961
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het is voor geen enkele auto/motor goed om alleen maar kleine afstanden te rijden.
Vooral bij diesels met regeneratie roetfilters moet je de boel goed warm rijden om het regeneratie proces in gang te zetten. Als het regeneratieproces niet doorlopen kan worden verstopt het filter.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Johan van Namen
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.11.2013 - 20:53
Locatie: Velddriel

enkele aanvullingen

We rijden 13000 km/jaar , kinderen naar school is misschien wel de kortste afstand , 3 km even stoppen en weer 3 km terug.

We twijfelen tussen een S 40 1.6 benzine en een S 40 1.6 D Drive s/s.

Aanschafprijs ( 2009-2010 ) is denk ik ongeveer gelijk.

Als alle kosten ongeveer gelijk zijn , moeten we de auto kiezen die voor het milieu het minst vervuilend is.

We hebben gelukkig al een reactie , maar we willen er meer.

Werkt het roetfilter in onze situatie ?
Roetfilter vervangen , wat kost dit ?
Mensen die veel km/jaar rijden , hebben soms toch ook kleine afstanden ?
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Tja, stel even dat afschrijving, onderhoud en reparatie ongeveer gelijk is.

Dan betaal je met diesel ca. 70 Euro per maand meer wegenbelasting.

Je brandstofvoordeel is echter maar 1100 x (ca. 13 cent - ca. 9 cent) = 44 Euro.

(Met deze korte afstanden ga ik even uit van 9 ct/km diesel en 13 ct/km benzine)

En inderdaad, elke 120.000 km mag er een nieuw roetfilter van 500 Euro op.

Dus: Benzine is in dit geval de betere keus.
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Ik zou kostentechnisch inderdaad ook geen diesel aanbevelen met deze afstanden. Of je zou het per se willen vanwege de rijeigenschappen o.i.d.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Gewoon voor benzine gaan.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Voor dat geld zou ik een mooie 5 cylinder benzine kopen, klinkt en rijdt veel beter! Ook minder gecompliceerd (geen roetfilter, dure injectoren en turbo) dus kan er minder kapot.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27143
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maar een 5 cilinder lust met zulke ritjes wel een aardig slokje.
Zou persoonlijk voor de 1.6 of 1.8 benzine kiezen en de diesel links laten. Je gaat gegarandeerd problemen krijgen door de kleine stukjes en het roetfilter, etc dat niet warm wordt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Geen diesel nemen.
Ik stond iedere 2 maanden met een verstopt filter bij de garage.
Ik rij 2x3km per dag en heb gekozen voor een 2.4 benzine. Heerlijk!
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

Als je s40 uit 2001 nog goed is dan zou ik er lekker mee blijven rijden,
Kosten aan de nieuwere modellen liggen hoger en zijn er aanzienlijk meer is mijn ervaring.
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28961
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Bij het beschreven gebruik van de auto is in jouw geval benzine slimmer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Johan van Namen
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.11.2013 - 20:53
Locatie: Velddriel

Bedankt voor de reacties.

We hebben nu een S 60 T3 Business 1.6 benzine gekocht.

Vrijdag 22 nov. kunnen we hem ophalen.

Deze auto moet volgens de opgaven en volgens de verbruiksthermometer erg zuinig zijn ( 6,6 l / 100 km of 1 op 15,2 )

We zijn zeer benieuwd.
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Gefeliciteerd! veel plezier er mee :)

Wat voor een kleur trouwens?
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Nette wagen! Hier iemand die er 7.4 l/100 mee haalt: http://www.spritmonitor.de/en/detail/470144.html
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27143
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ga er met zulke korte afstanden maar niet teveel vanuit dat je de 1 op 15 gaat halen.
Denk dat je er met 1 op 13 wel bent
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Als verbruik maatgevend is, zou ik zowiezo nooit een Volvo kopen.

Jammer dat hier niet de vele andere (ook) positieve punten van een volvo naar voren komen.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27143
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hoezo jammer? Er wordt hier in dit geval gevraagd wat wijsheid is en dan gaat het topic wel ineens een hele andere wending krijgen als dat ook nog vermeld moet worden.
Staan volgens mij topics genoeg die die punten wel bevatten
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28961
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Inderdaad, TS heeft een aantal antwoorden op zijn specifieke vraag gehad, wat wil je dan nog meer!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Johan van Namen
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.11.2013 - 20:53
Locatie: Velddriel

Op de site van autoweek staat erg veel , maar ook lijsten van alle modellen S 40 en S 60 die zijn uitgebracht , hierop heb ik b.v. kunnen zien dat het door Volvo opgegeven verbruik van de 1.6 d Drive s/s zeker niet gehaald wordt ( je klikt dan op verbruiksmonitor )

Voor de S 60 1.6 T3 was de verbruiksmonitor wel gelijk aan de opgegeven hoeveelheid door Volvo , maar we moeten het inderdaad nog in de praktijk zien .
Ik ga binnen enkele dagen die van 7,4 / 100 km nakijken.

De kleur is zwart metallic , er lijkt een beetje een bruine gloed in te zitten ( mijn vrouw vond dit erg mooi ) , onze s 40 europa is overigens ook zwart metallic.

Voor ons is het wel een bijzonder moment , 'k ben 43 , 12 jaar Renault 18 gereden, daarna door mijn vrouw bij Volvo gekomen en na bijna 13 jaar Volvo s 40 wil ik geen ander merk.
Bartk
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 11.02.2011 - 08:49

om even weer on topic te komen, wij hebben een V50 DrivE, nu bijna 3j en nog geen 13.000Km op de teller. 1 keer per maand geef ik m'n firmawagen aan het vrouwtje zodat ik er een keer met de V50 naar m'n werk kan rijden, om zo toch wat toeren te kunnen maken. Nog geen enkel mechanisch probleem mee gehad, hij gaat natuurlijk wel gewoon op jaarlijkse controle en onderhoud.
Vrouwtje: V50 DrivE Start/Stop, MY12, R-design, Xenon, regensensor, gelamineerd glas, BLIS,park sensoren achter & voor, LED daglichten, zwart leder, kinderzitjes achter, RTI, kinderbeveiliging, alarm
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman ;-) )

Resto project: '95 480 GT Turbo
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”